Anm: Följande skrevs för en månad sedan men av olika skäl har andra inlägg fått förtur. Därför kan några uppgifter vara inaktuella.
Slutet av oktober publicerade
Försäkringskassan ett rättsligt ställningstagande som visar att man snart
kommer att tillämpa domen från HFD i somras som inte ger rätt till assistans
för transport till och ifrån aktiviteter. Även om de akuta hoten åtgärdas finns
ändå kommunaliseringen kvar som ett beckmörkt moln som tornar upp sig allt mer.
Idag ska vi gå igenom att som lagstiftningen ser ut är det kommunala
självstyret på tok för starkt för att en kommunaliserad assistansreform ska
fungera.
Oron sprider sig med all rätt runt om i landet att regeringen planerar att
kommunalisera assistansreformen. Senaste tecknet åt vilket håll det lutar fick
för någon vecka sedan då Magdalena Andersson var mycket tydlig i en TV intervju
med att det är kommunernas ansvar att se till att de personer får hjälp som
förlorar statlig assistansersättning.
Att jag är mycket stark motståndare till att assistansreformen kommunaliseras
torde vara välkänt vid det här laget. Vi en eventuell kommunalisering (även
utan domen från HFD) skulle läget för vår assistansreform raskt gå från mycket
allvarlig till fullständigt katastrofal – reformen skulle snart vara död så som
vi vill att assistansen ska fungera. Men rent hypotetiskt, vad skulle krävas
för att en kommunalisering trots allt skulle kunna fungera? Jag är 100 % säker
på att sannolikheten är lika med noll med nuvarande lagstiftning. Det krävs
stora omarbetningar av LSS och troligen även ändringar i regeringsformen, går
de överhuvudtaget att juridiskt genomföra?
Viktigast av allt
Kampen om vad som väger tyngst
– rättighetslagen LSS eller det kommunala självstyret fanns innan LSS och LASS
ens hade antagits som rättighetslagar av riksdagen. En omarbetad LSS lag måste
§ 1 inledas med Samtliga bestämmelser i
denna lag är överordnade det Kommunala självstyret och omfattar därmed samtliga
LSS insatser.
Beviljandet av
personlig assistans
Idag har 290 kommuner lika
många riktlinjer hur personlig assistans ska beviljas. Hur assistans beviljas
ska inte skilja sig något alls om du bor i Trelleborg eller Kiruna. Därför
måste ett nationellt behovsbedömningsinstrument tas fram. Förslagsvis av
Socialstyrelsen med god insyn från vår sida. Ingen kommun får under några som helst omständigheter ta
fram egna behovsbedömningsinstrument. Där ska dagens djupt förnedrande
behovsbedömningar vara borta.
Det måste även på nationell
nivå finnas endast en beskrivning på vad som räknas som assistansomkostnad, återigen får inte kommunerna under några
omständigheter bestämma detta själva och brukarrörelsen måste givetvis ha ett
rejält inflytande när staten bestämmer vad som räknas som assistansomkostnad. Är
kommunerna själva assistansanordnare (gäller även privata utförare och
Kooperativ) måste det finnas en lagstadgad skyldighet att varje månad redovisa
hur pengarna använts och hur mycket pengar som finns för assistansomkostnader
(av egen dyrköpt erfarenhet vet jag att det är ett måste) samt ett tak på hur
stor administrativ avgift de får ta ut vilket också måste redovisas för
assistansanvändarna.
Alla ska känna sig trygga med
att behålla sin assistans vid flytt mellan olika kommuner. Det är helt orimligt
att berörd person ska behöva söka PA igen från sin nya hemkommun. Därför ska
det gamla beslutet gälla som den nya hemkommunen får finna sig i. Nya
hemkommunen får endast göra omprövning om berörd person anser sig behöva mer
timmar. Vid en kommunalisering är PA inte en statlig socialförsäkring (Socialförsäkringsbalken
kapitel 51) längre. Därför måste det i den nya lagtexten framgå att kommunerna inte
själva får bestämma tidsintervallet mellan omprövningarna. Det ska vara spikat
i LSS. Det ska också mycket tydligt framgå att omprövningarna bara ska vara
avstämningar av läget för alla med livslånga behov av hjälp och stöd – d v s
den stora majoriteten av oss.
Självklart får kommunerna inte själva bestämma
formerna för de som genomgår en lite större omprövning, det måste vara bestämt
av staten med god insyn från vår sida. Kommunerna
får inte själva sätta en nedre gräns för hur många timmar som krävs för att bli
beviljad personlig assistans.
Omformuleringar av
LSS § 9 a (grundläggande behov) och LSS § 5-7
Dessa paragrafer behöver
ändras oavsett vem som har huvudmannaskapet. Det är dessa paragrafer som avgör
om vi kommer igenom nålsögat på minst 20 timmar/vecka i grundläggande behov.
Jag har tidigare skrivit om hur dessa paragrafer behöver ändras. Se länk nedan.
Ett mycket tuffare
sanktionssystem krävs också mot kommuner som inte sköter sig. Idag är det
alldeles för lätt att smita undan utan kännbar påföljd genom att bland annat
strunta i domslut.
Finansiering
I dagens LSS med sina 10 insatser
(endast Råd och stöd sköts av Landstingen) finns ett utjämningssystem mellan
kommunerna – utjämningssystemet omfattar emellertid inte de personer som förlorar
PA från Försäkringskassan och blir hänvisade till hemkommunen istället.
Systemet är tänkt att ge alla kommuner likvärdiga förutsättningar att bedriva
bra LSS verksamheter enligt lagens intentioner. Hur utjämningssystemet ska
fungera regleras i lagen Om
utjämning av kostnader för stöd och service till vissa funktionshindrade. I § 3
står följande:
En kommun vars
standardkostnad per invånare överstiger den för landet genomsnittliga
standardkostnaden per invånare har rätt till ett bidrag som motsvarar mellanskillnaden,
multiplicerad med antalet invånare i kommunen den 1 november året före det år
bidraget ska lämnas (utjämningsåret).
En kommun vars
standardkostnad per invånare understiger den för landet genomsnittliga
standardkostnaden per invånare ska betala en avgift som motsvarar
mellanskillnaden, multiplicerad med antalet invånare i kommunen den 1 november
året före utjämningsåret.
Regeringen
eller den myndighet regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om
beräkningen av bidraget och avgiften.
Utjämningssystemet är alltså solidariskt. Kommuner
med låga kostnader lämnar bidrag för att kommuner med högre kostnader ska kunna
bedriva likvärdig verksamhet. Systemet tycker jag ändå bortser från en viktig
sak. Så som det är utformat räknas kompensationen utifrån kostnaden/invånare
inte hur kommunernas ekonomi faktiskt ser ut. Och där kvarstår sanningen. Trots
statsbidrag mm har en utflyttningskommun i Norrlands inland mycket sämre
ekonomiska förutsättningar än Stockholms kommun, konkurrensen om de befintliga
resurserna är helt enkelt hårdare. Och i
sådana fall drar alltid minoriteter det kortaste strået. Assistansen är
dessutom en insats som tar upp en betydande del av de totala utgifterna för
rättighetslagen – av de totala bruttoutgifterna på ca 70 miljarder kr för hela
LSS lagen står PA för drygt 40 %, ca 30 miljarder kr.
För att finansieringen ska fungera måste därför
staten gå in med stora statsbidrag öronmärkta för assistans – i praktiken måste
staten finansiera huvuddelen av kommunernas bruttokostnad för personlig
assistans.
Statsbidraget måste vara öronmärkt, annars är
risken stor att de hamnar i en annan budgetpost. Finns inte det på plats kommer
kommunerna leta efter alla tänkbara (eller för oss otänkbara) kryphål för att
inte bevilja assistans efter behov. Historien visar att de är synnerligen
”kreativa” i det avseendet. För några veckor sedan såg jag ett reportage i
Rapport som visade hur stor skillnaden är mellan landstingen (även kallade
sekundärkommuner) när det gäller möjligheten för hörselskadade att få
hörselapparater. Ett genomgående mönster var att folkglesa landsting var minst
generösa vilket inte överraskar mig det minsta. Ingenting talar för att det
skulle bli annorlunda med kommunerna ansvariga för assistansen.
Hur skulle kommunerna reagera
på alla ovan nämnda begränsningar som de facto skulle innebära rejäla
inskränkningar i det kommunala självstyret? Det skulle givetvis bli ett
ramaskri. Går ovan nämnda lagbestämmelser att överhuvudtaget att genomföra
juridiskt?
Mitt eget svar är ytterst,
ytterst tveksamt. Själv tror jag t.ex. lagrådet skulle rygga tillbaka direkt på
det allra viktigaste – LSS är överordnat det kommunala självstyret.
Möjligen hade de hänvisat till att det behövs en ändring i Regeringsformen
vilket är en krånglig process – två riksdagsbeslut med ett riksdagsval emellan.
Eftersom svaret på om en nödvändiga lagändringar är möjliga att genomföra är alltså därmed svaret troligen är ett bestämt nej är därmed en kommunalisering
omöjlig att genomföra med någorlunda garanti för att intentionerna
upprätthålls. Jag accepterar aldrig att assistansreformen utsätts för ett
experiment som aldrig kommer att fungera enligt lagens intentioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar