Verksamhet
enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i
samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den
enskilde får möjlighet att leva som andra.
LSS § 5
Den
enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna
skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella
behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som
behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv.
LSS § 7, 2 st
Detta är två av grundfundamenten i hela LSS lagen och
gäller samtliga insatser. Gör man stora ändringar till vår nackdel i dessa paragrafer
+ paragraf 6 (självbestämmande) har vi ingen LSS lag kvar enligt Bengt
Westerbergs intentioner. Trots det och trots att även regeringen påstår sig
värna LSS intentioner ifrågasätts innebörden av ovan nämnda paragrafer från en
rad aktörer i myndighetssverige från kommunerna till regeringen. Lyssnar man på
dem kan man tro att innebörden är lika ”svårbegriplig” som att kostnaden för PA
och antalet beviljade timmar ökar. Men vad är det egentligen som är så svårt
att förstå?
Låt oss se lite vad Harald Strand skriver i sin LSS
skola om målsättningarna med lagen. Om paragraf 5 – leva som andra skriver
Harald bland annat:
Paragrafen anger de övergripande målen
för verksamheten. De som omfattas av LSS ska få möjlighet att leva som
andra. Verksamheten ska främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet
i samhället. Principen om kontinuitet innebär att personen och hens familj
ska känna säkerhet att stöden inte plötsligt upphör eller förändrats, så länge
behovet kvarstår.
Om paragraf 7 – goda levnadsvillkor skriver
Harald bland annat:
I bestämmelsen framgår att den enskilda ska
tillförsäkras ”goda levnadsvillkor” till skillnad från ”skälig levnadsnivå” i Socialtjänstlagen
(SoL). LSS har en högre ambitionsnivå än Socialtjänstlagen. Stöd enligt
Socialtjänstlagen ska vara rimligt. Stöd enligt LSS ska vara utmärkt. Att
särskilt beakta är att insatserna ska anpassas till mottagarens individuella
behov!
Alla insatser ska ha en aktiverande prägel med syfte
att även personer med stora funktionsnedsättningar ska kunna få ett så
självständigt liv som är möjligt.
Att insatserna ska vara varaktiga eller, som det står i 5 §, ha kontinuitet innebär att tidsbegränsade beslut endast ska ges om insatsen i verkligheten är begränsad i tid, som ledsagning och kontaktperson.
För övriga insatser ska beslut gälla tills vidare och
omprövning av dessa ska endast ske om behovet av insatsen eller insatserna har
förändras väsentligt.
Så vad är det som är så ”svårt att förstå” hos
byråkrater, politiker och proffstyckare? Leva som andra och goda levnadsvillkor
betyder att vi ska ha en levnadsstandard och autonomi som är jämför med vad flertalet
svenskar har. Det handlar inte om att med skattemedel köpa en lyx lya i Karibien,
åka jorden runt varje år och andra mycket dyra aktiviteter som folkflertalet
inte gör eller i en nära framtid göra en väldigt dyr tripp ut i rymden som
”rymdturist”.
Däremot är det en självklarhet för folkflertalet att
spontant kunna ägna sig åt fritidsnöjen efter vilka intressen vi har, träffa
kompisar, åka på semester till varmare breddgrader, besöka utländska storstäder eller fjällen /Alperna om
hen föredrar det. Att kunna studera, bilda familj, bo i eget hem med moderna
bekvämligheter mm är självklara saker som LSS är tänkta att möjliggöra. Trots
våra stora funktionsvariationer ska vi kunna liva ett liv som andra tar för
givet. Och där ingår inte att en
myndighetsperson bestämmer hur ofta eller när fiktive trebarnspappan Lars Andersson får gå ut på stan, när han får
gå på bio, om det var OK att Lars bestämde sig för att bilda en familj etcetera
Så varifrån kommer då den dåliga ”förståelsen” om vad
leva som andra och goda levnadsvillkor innebär? Tyvärr får jag återkoppla till
Bengt Westerbergs föreläsning förra veckan och hans lysande slutsats om
kritiken om kostnaden för assistansen:
Kostnadsutvecklingen
är ohållbar bara om det anses ohållbart att
insatserna för
personer med stora funktionsnedsättningar hänger
med i standardutvecklingen.
Det är samma sak med
paragraferna om att leva som andra och goda levnadsvillkor i LSS. Innebörden
blir bara problematisk om hen tycker att ambitionerna är för höga, att vi
har det för bra! En naturlig följd blir en diskussion om att ”det kostar
för mycket”. Vi människor, oavsett om det är en vanlig ”medelsvensson” eller
statsministrar , finansmistrar ( i vårt fall framförallt finansmistern) och presidenter som leder världens länder agerar på samma sätt
när vi ska betala något – vi vill inte lägga stora summor pengar på saker vi
inte sätter högt värde på – i det här fallet vår rättighetslag som ger rätt
till att leva som andra, goda levnadsvillkor och självbestämmande. Hade det
varit en självklarhet att hjälp enligt LSS ska ges efter behov hade vi inte
haft debatter om så självklara saker som nämnda paragrafer.
* När det nu kommit fyra HFD
domar som fått förödande konsekvenser för assistansen är det också viktigt att
ha i minnet att det kommit ett antal andra HFD domar som slagit hårt mot andra
LSS insatser. FUB skrev en bra debattartikel om det förra veckan.
Utöver en dom som säger att
ledsagning inte är nödvändigt om hen bor i ett gruppboende för att nå goda
levnadsvillkor finns också domar om:
· Merkostnadsprincipen.
En viktig princip i LSS är att vi ska inte ha merkostnader p g a hjälpbehoven.
Trots det menar HFD att det allmänna inte ska ersätta merkostnader för
ledsagning. Innebörden blir bland annat att en person med ledsagning måste
betala ledsagarens utgifter vid t.ex. ett restaurangbesök
· En HFD dom ger i
praktiken kommer fritt fram att tvångsförflytta personer mellan gruppboenden –
givetvis rakt emot LSS principer.
· En HFD dom
fråntar i stor utsträckning föräldrarna inflytande vid hur insatsen
korttidsvistelse utanför hemmet ska genomföras - var, när och hur anser alltså
HFD att kommunerna vet bättre än barnets föräldrar.
Ser vi till de olika
insatserna är krisen djupast för personlig assistans men ovannämnda domar visar att hela LSS
lagens intentioner är långt ifrån självklara. Annars hade inte kommuner med
sådan energi överklagat för dem negativa domar upp till HFD (även tre av de
fyra assistans domarna drevs av kommuner, inte FK). Att sedan domarna i HFD
gång på gång visar att juristerna har dålig förståelse och kunskap om lagens
syfte och våra levnadsvillkor är djupt beklagligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar