Det händer otroligt mycket kring assistansen nu. För
snart två veckor sedan presenterade regeringen ett förslag till lagändringar
enligt utlovade akutåtgärder. De viktigaste punkterna är dessa:
· Assistans
ska kunna beviljas för väntetid och beredskap och när assistenten behöver vara
närvarande mellan hjälpbehov vid aktiviteter utanför hemmet.
· Tvåårsomprövningarna
av rätten till assistansersättning tas bort, genom att kravet tas bort från
socialförsäkringsbalken. Regeringen vill dock återinföra tvåårsomprövningarna
så snart det finns förutsättningar.
· Försäkringskassan
ska fortfarande vara skyldig att ompröva rätten till assistansersättning vid
väsentligt ändrade förhållanden. Vid en sådan omprövning ska det dock inte vara
möjligt att bevilja fler timmar, skriver regeringen. För att en person ska
kunna få fler timmar krävs en ansökan från personen eller en anmälan från
kommunen.
· Lagförslagen föreslås träda i kraft den 31 mars
2018. Innan dess ska förslaget gå på remiss och behandlas i riksdagens
Socialutskott. Eftersom regeringen behöver stöd av fler partier för att få
majoritet kan den lag som iså fall antas komma att se annorlunda ut än i
regeringens förslag.
Som väntat, åtminstone för egen del innehåller
förslaget ingenting som påverkar HFD domarna 2009, 2012 och 2015. Det
regeringen gör är att ta bort effekterna från domen sommaren 2017 som höll på
att totalt rasera assistansreformen. I praktiken betyder det att även efter att
(observera tillfälliga) lagen träder i kraft kommer det enligt FK-s tillämpning
fortfarande inte att vara ett grundläggande behov att få hjälp med andning,
sondmatning, alla former av egenvård eller att ta på sig ytterkläder. Vi är
temporärt tillbaka till hur situationen var fram tills domen 13 juni 2017, d v s
mycket allvarlig.
Pågående tvåårsomprövningar är frysta men det betyder
inte det inte kommer att ske omprövningar alls enligt de förslag som
presenterats. Detta framgår av denna formulering (sidan 18).
Försäkringskassan ska
vara skyldig att ompröva rätten till assistansersättning om denna rätt har
minskat i omfattning på grund av väsentligt ändrade förhållanden som är
hänförliga till den försäkrade.
Anses det av olika skäl (bättre hjälpmedel, andra
insatser mm) ska alltså tvåårsomprövningar fortsätta. Sen finns det ett några
luriga formuleringar men med får vi ta en annan gång. Sammantaget är vägen mycket
lång innan vi har en fungerande LSS lag igen enligt intentionerna och det
gäller att fortsatta att ligga på med all kraft vi har.
* Det finns en mängd skäl till att kommunerna inte ska
vara ensamma huvudmän för personlig assistans. Den helt övergripande
anledningen är att det kommunala självstyrets ställning uppenbart är för starkt
i förhållande till rättighetslagen LSS. Inom självstyrets ställning ryms en
lång rad problem som gör kommunerna som ensam huvudman direkt olämpliga. Ska ta två aktuella
exempel här.
Förra veckan skulle en kompis till mig genomgå en
omprövning som har sin assistans beviljad av hemkommunen (har tidigare förlorat statlig assistansersättning). Men är inte omprövningar stoppade? Svaret är att
stoppet gäller bara de som har sin assistans beviljad av Försäkringskassan. För
de som har sin PA genom hemkommunen har ingenting ändrats i det avseendet, det
är fortfarande fritt fram för kommunerna att göra omprövningar.
Men inte bara det, regeln om tvåårsomprövningar har
bara gällt den statliga assistansersättningen, d v s den del som reglerar PA
som en del av statens socialförsäkringssystem (Socialförsäkringsbalken kapitel
51). För kommunerna har det varit fritt fram att göra egna omprövningar när de
vill. Det står ingenstans i LSS att de har rätt att göra det men samtidigt
ingenstans att de inte har rätt att
göra det när de vill. Denna lucka i lagen utnyttjas och används som en del
i försvaret av den heliga kon kommunalt självstyre. En olycklig
kombination av det kommunala självstyrets starka ställning och ovilja att följa
den viktiga juridiska principen gynnande
besluts negativa rättskraft ( d v s beviljat stöd/hjälp får inte förämras om det inte sker stora förndringar i hjälpbehoven) gör att kommunerna anser sig ha rätt att
ompröva folk när de vill och hur ofta de vill. Detta är helt oförenligt med LSS
princip om att hjälpen ska vara varaktig (kontinuitetsprincipen) och det bryter
mot CRPD med mera.
För min kompis del har detta inte inneburit
förnedrande omprövningar vartannat år, utan varje halvår. Jag har svårt att
ens sätta mig in i känslan, ångesten att få sin rätt till full delaktighet i
samhället omprövad varje halvår. Jag är skraj vartannat år men det är rena
paradiset jämfört med att bli förnedrad varje halvår. Jag brinner mer än
någonsin för att omprövningarna ska bort för oss med livslånga hjälpbehov,
deras enda funktion är att hitta anledning till att minska eller helst ta bort
assistansersättning. Att det inte finns en lagparagraf som förbjuder kommunerna
att införa egna regler av ovan nämnda typ är verkligen upprörande. Tänk en
kommunaliserad assistansreform utan förbud mot detta (och mycket annat) – vill
knappt tänka på hur illa det kan bli.
Habo är en mindre grannkommun till Jönköping. För en
tid sedan fick fallet med 11 åriga Wendela stor uppmärksamhet. Wendela har en
sällsynt sjukdom som leder till mycket allvarliga andningsproblem. Men hjälp
med att andas är ju sedan 2015 inget grundläggande behov så Wendela förlorade
statlig assistansersättning vid omprövning.
Nu har Habo kommun meddelat att de är beredda att ge
Wendela PA med samma timantal som FK beviljade tidigare men det stödet är
villkorat. För att få assistans från hemkommunen måste familjen nämligen
överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Alltså, utan överklagan ingen
assistans från kommunen! Detta går totalt emot LSS som tydligt säger att
kommunerna har det yttersta ansvaret. Det står ingenstans i lagen att
kommunerna har rätt att ställa sådana villkor.
Å andra sidan står det
ingenstans att det är förbjudit heller, Habo är en egen kommun och omfattas
således av det kommunala självstyret vilket kommunen på ett osmakligt sätt
utnyttjar till det yttersta. Utan veritabel tvångströja på kommunerna med en
lång rad statliga regleringar ska ingen inbilla mig att merparten av 290
kommuner inte skulle införa diverse tvivelaktiga restriktioner av liknande
karaktär för att bevilja personlig assistans.
Här kan vi faktiskt jämföra med min grannkommun. Där
ställdes inga krav alls för att få assistans när jag ringde till dem och
berättade att jag var nära att förlora statens stöd. Hade jag bott i Habo hade de antagligen ställt
samma krav på mig. Hur mycket assistans jag hade blivit beviljad när
kommunens egen utredning var klar vet jag inte så klart.
Heja Thomas!
SvaraRaderaVi måste försöka få miljöpartiet och socialdemokraterna att vakna och inse den funktionshinder-politik de bär ansvar för är exceptionellt inhumant.
/Anders, assistansanvändare.