Först: Min berättelse om den hemska ”omprövningen”
fick ett oerhört genomslag med tusentals läsare (oerhört glädjande) och ger
energi till att fortsätta kämpa för vår rätt att bli behandlade med värdighet
för att kunna leva som andra. Det är jätteviktigt att historier som mina blir
offentliga. Det är enda sättet att förhoppningsvis få till en förändring. När
jag hör regeringens och FK-s floskler om ”rättssäkra behovsbedömningar” känner
jag bara ilska. Tvärtom känner jag mig helt rättslös istället, helt
utlämnad till en handläggares godtycke.
Och
liknande historier som min utspelar sig varje dag runt om i landet. Staten
har tydligen rätt att hitta på vad som helst för att få till ”rättssäkra
bedömningar” och vi måste acceptera det för att kunna få rätt att leva som
andra.
Jag har också fått frågan hur jag orkar med att skriva
om allt som skett? Svaret är att jag är definitivt ingen ”superman”. Jag är
emellertid lyckligt lottad då jag har föräldrar som stöttar mig väldigt mycket i kampen mot FK.
Utan dem hade jag aldrig orkat med det. Tack mamma och pappa! Många som slåss mot myndigheterna har inte
den hjälpen, oavsett om det handlar om rätten till personlig assistans, ledsagning,
gruppboende etcetera, eller andra viktiga saker som sjukersättning, färdtjänst mm.
Den kampen förs runt om i landet av vardagshjältar som kämpar för sina
rättigheter. Många orkar helt enkelt inte vilket ökar orättvisorna än mer.
I dag har det gått en vecka sedan den s.k. "omprövningen".
Ärligt talat har jag inte mått något vidare. Flera nätter har jag sovit mycket
dåligt, för första gången känner jag en stor oro att de drar in betydande delar
av assistansen. Oron har visserligen funnits tidigare men inte lika påtagligt.
Och jag vet att det finns tusentals personer till runt om i vårt land som
känner likadant och mår psykiskt dåligt. Det är helt ovärdigt ett land som
säger sig värna mänskliga rättigheter.
En behovsbedömning för att bli beviljade olika LSS
insatser är nödvändiga men sätter man människan i centrum istället för statsbudgeten är det ganska enkelt att göra både värdiga behovsbedömningar och omprövningar.
Det handlar om vilja, prioritet och ytterst människosynen!
Regeringen
och FK må sprida lögner om assistansen och LSS, förneka oss våra lagliga
rättigheter genom att ta ifrån oss möjligheten att leva som andra men de ska banne
mig inte knäcka oss!
* Försäkringskassan ska bidra till att bryta utvecklingen av antalet timmar
inom assistansersättningen. En god rättstillämpning ska säkerställas och
handläggningen, utredningarna och besluten ska vara likvärdiga över hela landet
och hålla hög kvalitet så att rätt person får rätt ersättning
Regleringsbrevet till Försäkringskassan 2016
Förstärkt
kvalitet, träffsäkerhet, helhetssyn och mångfald i de stödinsatser som LSS
omfattar ska finansieras med besparingar inom assistansersättningen.
Med
hänsyn till kraftiga kostnadsökningar inom assistansersättningen behöver även
ytterligare besparingar göras.
Direktiv
till LSS utredningen
Med ovanstående direktiven till FK och LSS utredaren
menar jag bestämt att regeringen med diverse floskler aldrig kan prata sig ur
det faktum att målet för den förda politiken är kostnaden/utgifterna för
personlig assistans ska sänkas. I den destruktiva utveckling som pågår för
assistansen bidrar givetvis kommunerna och diverse arga ledarskribenter (som
dock lugnat ser sig senaste året) men de
centrala aktörerna är ändå regeringen, domstolarna och Försäkringskassan. Särskilt
domstolarnas roll får ofta för lite uppmärksamhet.
Senaste decenniet har det nu kommit fyra domar från
Högsta Förvaltningsdomstolen med starkt restriktiv inriktning för insatsen
personlig assistans. Dessa är:
· 2009 – domen om grundläggande behov -
måltider
· 2012
- domen om egenvård
· 2015 – det femte grundläggande behovet
· 2017 – personlig assistans under transport
till och hem igen från olika uteaktiviteter. Denna dom med förödande potential har
FK inte börjat tillämpa än men det kommer de säkert att göra så
småningom.
Utöver det finns det som bekant ett antal domar som
urholkat andra LSS insatser, bland annat en dom som i praktiken ger kommuner
rätt att tvångsförflytta personer mellan gruppboenden, helt emot LSS
intentioner.
Dessa domar är prejudicerande men FK tolkar dem
oerhört strikt och tar inte hänsyn till att LSS är en individuell lag. Själv är
jag bara lekmannajurist, en sak är emellertid tydlig för mig när jag läser
domarna. Juristerna i HFD har en oerhört trångsynt syn på vad lagen (usel
förståelse och kunskap) verkligen handlar om och vad som krävs för att den ska
fungera i praktiken. De fokuserar helt på det som kallas grundläggande behov.
Ta domen från 2017. Här anser alltså HFD (Förvaltningsrätten och Kammarrätten
tyckte annorlunda) att assistans till och från aktiviteter inte ska beviljas.
Hur ska assistansen fungera om assistans i framtiden inte kommer att beviljas
för transporter till och från aktiviteter?
Domstolarna är formellt sett självständiga gentemot
politikerna – en viktig grundbult i rättsstaten. Men ärligt talat, för mig är
det uppenbart att de påverkats av samhällsdebatten kring assistansen och LSS. Samtliga
nämnda domar har ju kommit efter den
stora finanskrisen inleddes 2008. En djup lågkonjunktur innebär alltid
besparingar i välfärden, d v s mindre pengar går till de som behöver hjälp från
samhället.
För assistansens del fanns det redan före
finanskrisens start en debatt om utbrett ”fusk”. FK-s första motdrag blev att
2007 introducera begreppet ”integritetsnära hjälpbehov”. Det menar jag var
startskottet till det förfall vi bevittnar nu. I och med finanskrisen blev det
emellertid alltmer legitimt att även prata om ”skenande kostnader” för både
personlig assistans och andra LSS insatser. En debatt som alltså fördes även under alliansregeringen
vilket är värt och påpeka. Jonas
Reinholdssons vidriga verksamhet som slog mot alla LSS insatser avslöjades när
alliansen styrde Sverige .
Det är emellertid odiskutabelt att S-MP
regeringen har skruvat upp debatten om ”skenande kostnader” till en helt ny
nivå. Jag tror inte att regeringen ger direkta order till HFD om strängare
tolkning men HFD ”känner av” och påverkas av signalerna från regeringen Vi är naiva om vi tror att juristerna inte
påverkas. I synnerhet om både kunskap och förståelse (och troligen intresse)
vad syftet med lagen är har stora brister.
Fast varför upphör då inte hets retoriken om ”skenande
kostnader” när Sverige befinner sig i en högkonjunktur? Mitt svar är att dels
är vår grupp är en lågstatusgrupp i samhället och dels har assistansreformen
och övriga LSS insatser inte alls samma legitimitet
som t.ex. allmän sjukförsäkring, vilket hör samman med vår låga samhällsstatus
– antal, socialt, ekonomiskt Detta gör
att det ensidiga fokuset på skenande kostnader och kriminalitet har bitit sig
fast och det blir politiskt ganska riskfritt att attackera oss. Även med
anhöriga är vi för få för att ha någon större betydelse för utgången av ett
val.
De prejudicerande domarna ja. Tyvärr får jag
konstatera att vi bevittnar en utveckling att en fantastisk lag håller på att
implodera helt UTAN att lagen ändras på papperet. Vad säger det om tillståndet
för vår demokrati och utsatta minoriteters rättigheter gentemot en stat som
bryter mot de lagar som riksdagen stiftat?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar