"Det
har skapats ett autonomt regelverk kring LSS som styr besluten. Lagen följs
inte längre"
Nora Eklöv
Nora Eklöv är aktiv i förbundet Unga
rörelsehindrade och hör till de personer som drabbats mycket hårt av den
hårdare tillämpningen av assistansreformen.
För att sammanfatta det som hänt. Nora
bodde tidigare på Öland och hade personlig assistans beviljad via Mörbylånga
kommun. Förra året blev Nora erbjuden ett jobb som generalsekreterare i Unga
Rörelsehindrade vilket innebar att en flytt till Stockholm var nödvändig. Det
betydde emellertid också att Nora måste ansöka om assistans från Stockholms
kommun. Under tiden som ansökan behandlades gällde beslutet från Mörbylånga
kommun. Nora har stora hjälpbehov så att även Stockholms kommun skulle bevilja
PA borde ha varit en formalitet. Så blev inte fallet. Nora fick ingen assistans från
kommunen. Avslaget tvingade Nora att flytta tillbaka till föräldrahemmet.
Ambitionen är fortfarande att via överklagande få rätt till PA och hon är
fortfarande skriven i Stockholm men det gör också att Nora inte kan få
assistans från Mörbylånga kommun. I en intervju säger Nora följande:
Just
nu jobbar jag på distans, men det är inte hållbart i längden. Jag kommer att
lämna in en ny ansökan och har bett stadsdelsförvaltningen om ett möte för att
diskutera möjligheten till andra insatser, som hemtjänst och ledsagning, för
att kunna pussla ihop vardagen under tiden.
Nora berättar vidare om sina åsikter om
hur LSS tillämpas numera:
Regeringen
sänder ut signaler att kostnaderna ska ner. Kommunerna och Försäkringskassan
hittar kryphål för att spara pengar. Därtill har det skapats ett autonomt
regelverk som baserar sig på kammarrättsdomar och prejudicerande domar i Högsta
förvaltningsdomstolen. Lagen följs inte längre.
Nora blev erbjuden ett kanonjobb men nekades
den möjligheten på grund av att Stockholms kommun gjorde en annan bedömning av
hennes hjälpbehov än hemkommunen. Så ska det inte få gå till i ett land som
har stiftat en lag som säger att personer med stora funktionsvariationer ska
kunna leva som andra. Noras hjälpbehov har ju inte minskat. Antagligen har
hjälpbehoven istället ökat för att Nora Eklöv ska kunna sköta jobbet som
generalsekreterare, Stockholms kommun drar istället bort mattan.
Hur är det då möjligt att två kommuner kan
komma till så olika slutsatser? Stockholms kommun ger det här nonchalanta och
kyliga svaret.
"Generellt
sett kan sägas att en kommun inte är bunden av en bedömning som gjorts tidigare
av en annan kommun. Punkt."
Själv säger jag att situationen som Nora
Eklöv befinner sig i är en konsekvens av den allt hårdare tillämpningen från
kommunerna och det kommunala självstyret. Det sistnämnda är en
grundförutsättning för att två kommuner gör olika bedömningar av samma persons
hjälpbehov. På en punkt har Stockholms kommun rätt, det står ingenstans
uttryckligen i lagen att olika kommuner ska fatta samma beslut. Samtidigt kom LSS till för att skydda oss
från det godtycke som följer om det kommunala självstyret ska vara överordnat
LSS, därför är LSS en rättighetslag. Därmed bryter, enligt mig Stockholms
kommun mot ett grundfundament i LSS –
rätten till hjälp ska vara likvärdigt var man en bor i landet.
Parallellt med statens LSS utredning har
ju Handikappförbunden (snart Funktionsrätt Sverige) startat en parallell LSS
utredning. En viktig fråga som utredningen fokuserat på hittills är
huvudmannaskapet för assistansen i framtiden. Ska det nuvarande systemet med
delat ansvar på stat och kommun behållas eller slopas? Ska staten ta över som
ensam huvudman eller ska kommunerna sköta det eller ska hela LSS förstatligas?
Handikappförbunden vill i dagsläget inte ta slutgiltig ställning. I dagsläget
anser Handikappförbunden att frågan behöver utredas ytterligare. Jag utgår ändå ifrån att utredningen
inte tar ställning för ett kommunalt huvudmannaskap.
Det
finns många skäl till att jag säger blankt nej till kommunalisering. Egentligen
räcker det med ovannämnda kommentar om Noras situation som argument för att
kommunerna är helt olämpliga som ensam huvudman för personlig assistans. Bortsett
från Noras och många, många andra i samma situation finns också en statlig
utredning från Socialstyrelsen som visade en totalt sett stor försämring för de
som förlorar statlig assistansersättning och får assistans från hemkommunen. En
del får behålla samma antal timmar som tidigare men i genomsnitt minskar
antalet beviljade timmar med hela 25 %.
Vad konsekvenserna blir visade STIL i
sin Rapport 2014 Innan levde jag – nu
existerar jag.
Det var sannerligen ingen munter läsning.
Av de personer som STIL hade intervjuat hade flera personer fått flytta hem,
andra hade tvingats säga upp sig från sina jobb och i något fall arbetade en
assistent ideellt. Detta var/är inte tanken med vår rättighetslag, den ska
motverka detta. Menar staten och kommunerna minsta allvar med att arbetslösheten i vår grupp måste sjunka markant kan man inte behandla assistansreformen som en kostnadsbörda för samhället. Nora och många andra i samma situation måste kunna vara helt säkra på att de får den assistans som behövs för att kunna jobba.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar