LSS handlar som bekant inte bara om personlig
assistans, det finns utöver den personliga assistansen nio stödåtgärder till,
samtliga finansieras av kommunerna som kritiserade LSS redan innan lagen trädde
i kraft. försämringarna har slagit mycket hårt mot samtliga hjälp och
stödinsatser.
· Det prövas hur mycket en kommun får ta ut
för mat på gruppboende, mer än råvarukostnaden dvs. självkostnadsprincipen i
LSS.
· Nybyggnationen
av Gruppbostäder innehåller numera nästan alltid 6 lägenheter (ibland även
fler), trots att ursprunglig lag tolkades av Socialstyrelsen till att ”en gruppbostad skall bestå av 3-5 lägenheter”.
- Om du bor i Gruppbostad får du numera regelbundet avslag på insatsen ledsagare och kontaktperson.
Den kommunala självstyrelsen är en central del av
den svenska demokratin och den har en mycket stark ställning i Regeringsformen.
Men när det gäller rättighetslagen LSS blir det en krock mellan det kommunala
självstyret och rättighetslagen av flera anledningar:
· LSS
är en lag som sätter individen i centrum och därmed flyttar makt från
kommunerna till den enskilde.
· Kommunernas
makt över vilken hjälp de ska bevilja minskar rejält, LSS är ju en rättighetslag där rätten till hjälp ska vara likvärdig, oavsett vilken kommun man bor i.
· Kommunerna
får en ny utgiftspost man helst vill slippa. I själva verket finns emellertid
ett utjämningssystem som till stor del kompenserar för detta.
I den bästa av världar hade det inte blivit någon
konflikt men riktigt så enkelt är det inte, tyvärr. En stor del av välfärden
finansieras i huvudsak av och organiseras av kommunerna t.ex. - skolan,
äldreomsorgen, olika stöd till funktionsnedsatta personer vilket inkluderar 9 av 10 LSS insatser. Med så "många
bollar i luften" att ansvara för blir därför LSS en lag som i kommunernas ögon riskerar att ta resurser från skolan,
äldreomsorgen etcetera.
Nu är stats och
kommunalförvaltningen uppbyggt på ett sätt som gör att mycket makt har
överförts till domstolar, myndigheter och även enskilda tjänstemän. Det innebär
att de får enorm makt över våra liv. Domstolarnas roll
glöms ofta bort men när det kommer prejudicerande domar från högsta instans får
de enorm betydelse hur i detta fall LSS ska tolkas och därmed tillämpas av Försäkringskassan
och kommunerna . Ska man uttrycka sig lite cyniskt så är domstolarna
besparingsivriga politikers och höga tjänstemäns (inom såväl statlig som
kommunal förvaltning) bästa kompisar.
Att LSS är en rättighetslag har sorgligt nog lett
till att man söker med "ljus och lykta" för att hitta kryphål som
urholkar intentionen. Domstolarna har
gett Försäkringskassan och kommunerna rejäl hjälp på vägen. De som hamnar i kläm är vi med
funktionsnedsättningar och våra anhöriga som genom ett enkelt
tjänstemannabeslut kan förlora den hjälp vi behöver, enbart med hänvisning till
att rättspraxis ändrats... Lägg därtill
att även enskilda tjänstemän i såväl Försäkringskassan
som olika kommuner kan göra olika bedömningar på likartade fall så inser vi att
rätten till den hjälp vi alla har rätt till på ett papperet stark
rättighetslagstiftning vilar på en mycket bräcklig grund.
Bengt Westerberg var medveten om den potentiella konflikten mellan
rätten till kommunalt självstyre och en rättighetslag och betonade hur viktigt
det var att LSS blev just en rättighetslag. Men det har som tyvärr inte
hjälpt. Kommunernas "uppfinningsrikedom" för att hitta sätt att gå runt
lagens intentioner är dessvärre mycket stor...
För att komma tillrätta med missförhållandena inom
både den statliga assistansersättningen
och alla försämringar ute i kommunerna
behövs därför en grundlig genomsyn och
förändring om hur den enskilda individens rättigheter ska stärkas mot staten
och det kommunala självstyret . Det är oacceptabelt
och ohållbart att man ska kunna förlora
hjälpen bara genom att Försäkringskassan eller kommunerna hänvisar till
"ändrad rättspraxis". Detta är ett jätteämne som jag kommer återkomma
till flera gånger i samband med projekt Medborgargolv.
Eftersom LSS är en individuell rättighetslagstiftning borde domar över huvudtaget inte kunna bli prejudicerande! Varje människa är unik och en domstolsprövning gäller bara den personens speciella behov och kan alltså inte appliceras på andra.
SvaraRadera