Mycket positivt som sagt i utredningen. Det finns mängder med skäl varför staten ska vara huvudman istället för som jag redogjorde för i föregående blogginlägg. Ska här ta ett sådant frågetecken till.
Staten kommer ta över alla utgifter för assistansersättningen
om utredningens förslag genomförs vilket i grund och botten är helt rätt. Men
att bara förstatliga räcker ändå inte och finns det en ”dold önskan” att ändå
vilja hålla nere utgifterna?
En avskaffad medfinansiering av kommunerna bör följas
upp anser utredningen.
Eftersom
vi bedömer att det ändå finns en viss risk för kostnads-förskjutningar från
kommunerna till staten vid ett statligt huvudmannaskap föreslår vi att
regeringen noga följer upp vilka effekter en avskaffad medfinansiering får.
Huvudmannaskapsutredningen sid 220
Vad syftar detta till? Går givetvis att tolka på olika
sätt. Ett av dem är att staten är ”rädd” får få ta över en del av utgifterna
för t.ex. olika LSS boenden. Uppenbart ser utredningen viss risk att kommunerna
kommer försöka skjuta över notan för de nio LSS insatser som de från och med
januari 2026 själva ansvarar för genom att hänvisa till ”sök personlig
assistans” istället. I Assistanskolls sammanfattning formulerar det så här.
Regeringen ska följa upp så att det inte sker någon kostnadsövervältring på staten efter förstatligandet.
Den typen av formuleringar gör mig genast misstänksam, tyvärr. De
signalerar att staten/regeringen inte vill ta på sig mer kostnader än absolut
nödvändigt och allra helst lämna över mer till kommunerna. D v s inte betala
för de verkliga behoven. Ett argument för statligt huvudmannaskap som jag
tycker sällan nämns är möjligheterna till ansvarsutkrävande. Med staten som
ensam huvudman blir det mycket svårare för regeringen att skylla på ”någon
annan”. Det delade huvudmannaskapet har i det avseendet fungerat ”utmärkt” för
att frånsäga sig ansvar. Det kryphålet försvinner och vi får lättare att
faktiskt utkräva ansvar om det blir så att staten och kommunerna ändå försöker
föra över notan för LSS till motparten.
Här vill jag med
eftertryck betona hur viktigt det är att behovsbedömningarna fungerar enligt
intentioner när staten tar över själva 1/1 2026. Dagens system fungerar inte och LSS
intentioner har urholkats totalt. Ända finns det i dagsläget ”en andra chans” för
de som blir utsparkade av Försäkringskassan. Sen är det självklart ett lotteri
vad hemkommunen beslutar men det finns ändå en möjlighet att behålla sin
personliga assistans. Den möjligheten försvinner. Ett nej från FK vid ansökan
eller indragen assistans så är det helt kört. Det enda kommunerna kommer
erbjuda är LSS boende eller hemtjänst
Rätt utfört med statligt huvudmannaskap, kriterier och kvalitet för PA med
mera som skrivs in LSS, kombinerat med
nya behovsbedömningar och kraftigt höjd schablon som sedan höjs efter ett index
kommer det här bli bra. Och i så fall har regeringen gjort det bästa för assistansensreformen på mycket
länge.
Allting förutsätter att finansminister Elisabeth Svantesson öppnar plånboken rejält – så ser verkligheten ut.
STIL var en starkt drivande kraft för att personlig assistans blev
verklighet och vi kämpar vidare för att assistansreformen ska fungera som det
var tänkt. Stil har i utredningen drivit hårt för att kriterier för personlig
assistans och självbestämmande skrivs in i LSS.
STIL gänget i Jönköping samarbetar med huvudkontoret i Stockholm. 17 april
anordnar vi tillsammans med huvudkontoret ett seminarium i Jönköping med teman
nya behovsbedömningar kraftigt höjd schablonersättning och assistenternas
arbetsvillkor. För de som inte kan delta fysiskt finns möjligheten att följa
evenemanget via Zoom. Se mer info nedan.
Information om STIL-s seminarium i Jönköping
* Även efter en lyckat förstatligande enligt ovan nämnda kriterier kommer det ändå finnas hot kvar. Nyligen kom ett beslut från Högsta Förvaltningsdomstolen som så vitt jag kan bedöma kommer ha mycket stor betydelse för FK-s möjligheter att ställa krav på assistansanordnarna att ”hålla koll” på våra hjälp/stödbehov samt rättstvister som berör detta. Det blir ämnet för nästa blogginlägg. Ska också kort sammanfatta Judith ”Judy” Huemanns livsgärning – en ikon i Independent Living rörelsens historia som gått bort.
Vila i frid Judith
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar