När det var dags att rulla ut pengarna för el stöden ”lovade” jag att skriva ett blogginlägg om det, nu är det dags för det.
Höga elpriser och krav på att staten ska kompensera för
skyhöga priser har varit en het inrikespolitisk fråga under ganska lång tid. El
priset och hur det svenska elsystemet fungerar allmänt blev en het valfråga och
bidrog sannolikt starkt till att det blev ett regeringsskifte. Huruvida
regering Ulf Kristersson brutit vallöften angående när pengarna ska betalas ut
diskuterar vi på andra ställen.
Tack och lov blev kalendervintern dec-feb överlag mild
så elnotan blev inte så brutalt hög som jag kände en del oro för. Jag tycker fortfarande det är märkligt att
funkisrörelsen som är så överrepresenterad i låglöneligan var så passiva i
kraven på kompensation medan mycket mer välbeställda grupper i samhället
hördes desto mer.
Nåväl, för drygt en månad sedan betalades en första
omgång ut och visst – jag fick en inte obetydlig summa jag också. Jag har
skrivit flera gånger att jag inte alls är emot el-stöden i sig – tvärtom tycker
jag stöd från staten var en självklarhet. Däremot går det och diskutera
utformningen. Det finns ett mycket enkelt samband här vad gäller storleken på
plånboken. Ju mer pengar vi har till förfogande desto mer energi konsumerar vi,
i andra ändan av inkomsttrappan råder motsatt förhållande. El stödet utformades
efter hur mycket energi vi förbrukar, inte hur stor del av inkomsten vi måste
lägga på el.
Den Fördelningspolitiska profilen hade – menar jag
varit lätt att åtgärda om stödet från början satt ett maxtak på hur mycket enskilda
hushåll kan få. En gräns som t.ex. hade kunnat utgå från hur mycket en
normalstor villa förbrukar. För mindre företag som förbrukar mycket el är de
höga elpriserna en jättetung börda och ska självfallet ha kompensation. De
allra största och mest energislukande företagen har emellertid sedan tidigare
mycket stora skattelättnader och betalar bara en bråkdel av alla energiskatter privatpersoner
betalar.
Väldigt många miljarder kr har betalats ut. OK, jag
vet att pengarna inte tagits direkt från statsbudgeten utan från extrainkomster
(de s.k. flaskhalseavgifterna) till Svenska kraftnät. Självklart är
elförsörjningen är extremt viktig, utan
el fungerar ingenting i samhället.
Jag kan ändå inte komma ifrån det skaver hur lätt det är för staten att
spendera jättesummor när den verkligen tycker något är viktigt samtidigt som
det är så förtvivlat svårt att skaka fram tillräckligt med pengar till vår
fantastiska assistansreform. Det handlar inte bara om alla besparingar för de
som fått assistansen indragen utan även den ständiga underfinansieringen av
schablonersättningen som underminerar möjligheterna att lagen ska vara mycket
mer än en fin pappersprodukt.
Vår verklighet är istället att ständigt få höra att vi
”kostar för mycket”. Och vad som är ännu värre för mig - att alla partier
pratar om hur viktig reformen är men att avsätta pengar som motsvarar
utfästelserna om hur vi värnar lagen, nej
det vill vi inte göra. Senast såg vi det i regeringens budgetplan för 2023-2025 sid 173-174 som jag skrivit om flera gånger.
Här finns inte minsta utrymme till en rejäl höjning av schablonen. Och vi såg det
oppositionens skuggbudgetar. De facto finns
det f.t. en massiv riksdagsmajoritet för att inte ge assistansreformen
resurser efter behov.
Jag håller dock
fast vid det jag skrev i förra blogginlägget – jag ger regeringen en sista
chans vid kommande årsbudget för 2024 och visa att den bryter med S-MP
regeringens besparingshysteri innan den riktigt tunga kritiken kommer.
* Nedprioriteringen handlar inte om enbart personlig assistans utan mycket annat som rör olika stöd till funkisar och våra anhöriga. För några dagar sedan kunde man i Heja Olika hur dåligt merkostnadsersättningen som ersatt Handikappersättningen fungerar för föräldrar till barn med funktionsnedsättningar. Skrämmande 9 av 10 ansökningar får avslag på ansökningar.
Nicklas Mårtensson har nominerats till ny ordförande i
Funktionsrätt Sverige. Tillträder Nicklas som ordförande tror jag det är ett
bra val eftersom Nicklas har en gedigen bakgrund i funktionsrättsrörelsen. Han
har varit kanslichef och senare generalsekreterare i Funktionsrätt Sverige sedan
2019 och tidigare bland annat varit förbundssekreterare i Autism Sverige.
I en intervju säger Nicklas att en viktig uppgift är
att arbeta med är ett annat sorgebarn under S-MP regeringen, nämligen
statsstöden till funktionsrättsrörelsen som släpat efter i många år med
otillräckliga anslagsökningar. Även här har regering Ulf Kristersson hittills
inte visat någon vilja till kursändring.
Eftersläpningen här är lika allvarlig som
underfinansieringen av assistansreformen. Våra intresseorganisationer är helt
beroende av ekonomiskt stöd från samhället för att bedriva det oerhört viktiga
intressepolitiska arbetet. Fortsätter resurserna att urholkas innebär det att
maktbalansen mer och mer flyttas till politikerna. Eller krasst uttryckt – det blir
lättare att göra ännu mer besparingar…
Funktionsrätt vill jobba för ökade statsbidrag
Namninsamlingen för att rädda dygnspassen pågår fortfarande.
Skriv på ni som stödjer rätten till dygnspass och som inte gjort det.
Namninsamlingen för att rädda dygnspassen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar