Lagrådsremissen för att genomföra förslagen till utredningen Stärkt personlig assistans är klar nu. Observera att förslagen inte är klubbade i Riksdagen men de beräknas träda i kraft 1 januari 2023.
Syftet med ändringarna är att underlätta att bli
beviljad personlig assistans för barn och personer med psykiska
funktionsnedsättningar som riskerar att skada sig själv eller andra.
Förändringarna i lagstiftningen kommer göras genom
ändringar i både Socialförsäkringsbalken kapitel 51 och LSS § 9a – de
grundläggande behoven. Barns rätt till assistans ska stärkas genom att ett
antal ganska krångliga formuleringar men det viktigaste är:
Föräldraansvaret ska smalnas av och vid
behovsbedömningen ska det bortses från normalt föräldraansvar enligt
Föräldrabalken med hänsyn till barnets ålder, utveckling mm
Avsmalningen görs genom att ett schablonavdrag som
föreslås lyda så här:
Detta ska göras genom schablon-avdrag (föräldraavdrag) från
barnets behov av hjälp med grundläggande behov och andra personliga behov
enligt 9 a § lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Föräldra-avdrag ska fastställas med hänsyn till barnets ålder och göras dels
från grundläggande behov, dels från andra personliga behov.
Sen listas en rad situationer (sid 6) där inget avdrag ska göras. Dit hör t.ex:
Andning, åtgärder som är direkt nödvändiga för att hjälp med andning
ska kunna ges, måltider i form av sondmatning, åtgärder som är direkt
nöd-vändiga för förberedelse och efter-arbete i samband med sådana måltider grundläggande
behov från och med den månad då barnet fyller 12 år, andra personliga behov
före den månad då barnet fyller ett år.
I LSS § 9 a stryks det grundläggande behovet ingående kunskap om assistansanvändaren och ersätts (sid 7) av:
stöd som den enskilde behöver på grund av en psykisk
funktions-nedsättning för att förebygga att han eller hon fysiskt skadar sig
själv, någon annan eller egendom.
Genomförs förslagen – vilket allt tyder på kommer det
att finnas sex grundläggande behov. Förutom ovan nämnda:
Andning, av/påklädning, personlig hygien, måltider,
kommunikation
I utredningen förslag fanns ett förslag om att införa
ett sjunde grundläggande behov
"Kontinuerligt stöd som föranleds av
varaktig eller långvarig medicinsk problematik där uteblivet stöd utgör
allvarlig risk för liv eller hälsa".
Det är struket och ska
istället behandlas i en lagrådsremiss till som ska presenteras i maj.
Min bedömning. Bra steg i rätt riktning utifrån de ambitioner direktiven till
utredningen hade (åtminstone 1800 personer beräknas få personlig assistans)
men är givetvis långt ifrån tillräckligt.
Utredningen syftade emellertid aldrig till att gå till botten med de
fundamentala problemen assistansreformen har Det finns således flera skäl att
det behövs mycket mer.
Först och främst görs inget åt det mest
centrala problemet - uppstyckningen av hur hjälp/stödbehoven bedöms. Minut och
sekundräknandet fortsätter därmed. Förslaget hjälper vidare framförallt barn
och personer med psykiska funktionsnedsättningar - många personer som förlorat
assistansersättningen har ingen nytta av detta – i synnerhet inte de med
fysiska funktionsnedsättningar
Den snåla schablonen som får alldeles
för lite uppmärksamhet från vår sida. Ingick visserligen inte i utredningen
Stärkt personlig assistans heller men spelar ingen roll. Jag kommer att
fortsätta tjata också om schablonen tills det blir en förändring. Den
provocerande dåliga höjningen är ännu
mer angelägen att bemöta nu när inflationen stiger och med det krav på
större löneökningar för att kompensera löntagarna. Det gäller BÅDE vi som är
beviljade personlig assistans och de personer som omfattas av regeringens nya
åtgärder. Detta måste vi med kraft
påpeka och med ”vi” manar jag hela funktionsrättsrörelsen.
Så har vi schablonavdraget för föräldrar. Alla vet säkert att jag genast
blir skeptisk när schabloner blir aktuella. Jag anser att man frångår den
viktiga principen om individuella behov – i praktiken ett medel för att håla
ner antalet beviljade timmar. Ändå är det kanske som RBU-s ordförande Johan
Klinthammar skrev för Assistanskoll nyligen:
Med Försäkringskassans iver att avslå så är en schablon över föräldraansvaret kanske den enda vägen att gå.
Största som hänt i LSS sedan reformen kom till hävdar Lena Hallengren. Nej, det är det inte. Den största förbättringen kom 2001 när 65 årsgränsen för att kunna behålla assistansen även efter 65 årsdagen slopades. Fortfarande kan vi inte bli beviljade personlig assistans efter 65 årsdagen.
Enligt lagrådsremissen ska regeringen
tillföra 3,3 miljarder kr för att finansiera väntade utgiftsökningar (sidan 54)
– här tycker jag ingen på allvar kommenterat den summan – vi har nöjt oss med
och konstatera att det är steg i rätt riktning utan att granskning och den
summan verkligen räcker? Visst, 3,3 miljarder kr är en stor summa pengar men är
det tillräckligt? Personerna som berörs har stora behov. Dygnet runt assistans
för en person, utan dubbelassistans kostar - brutto ungefär 2 miljoner kr per/år.
Ska alla behov täckas för ca 1800 personer krävs förmodligen åtminstone 3,5
miljarder kr utifrån dagens schablonnivå.
Och mycket viktigt, enligt
lagrådsremissen, summan 3,3 miljarder kr grundar sig på schablonersättningen
2020 (sid 54). Reformen väntas få fullt genomslag först femte året och då har
vi hunnit fram till år 2027. Det finns
all anledning att dels granska hur stort schablonavdraget för föräldrar kommer
bli med hänvisning till barnets ålder (sid 5) och dels att vi räknar själva på
om den anslagna summan verkligen räcker. Själv tvivlar jag, tyvärr men vi får se
hur mycket pengar regeringen tänker tillföra vid nästa lagrådsremiss som kommer
att handla om det tidigare nämnda sjunde grundläggande behovet.
* Jag är i grunden en optimistisk person och ser det här som ett steg i rätt riktning. Väl medveten om att mycket återstår. Jag står fast vid att vi behöver en helt ny LSS lag. Ännu en gång:
Ingen politiker är seriös med att återupprätta assistansreformens i utan att ändra behovsbedömningarna innan ett förstatligande sker somt ser till att vi får en anständig årlig höjning av schablonen (319 kr/timme 2022).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar