Det kommunala självstyret har en mycket stark ställning i Regeringsformen. I kapitel 1, § 1, andra stycket står följande:
Den svenska
folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den
förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom
kommunal självstyrelse.
Självstyret som omfattar
båda det vi vardagligt dag kallar Kommuner, respektive Regioner har därmed en
central roll i vår demokrati. Tanken är att demokratin på lokal, respektive
regional nivå bäst förverkligas genom att staten lägger sig i Kommunernas och Regionernas
egna angelägenheter så lite som möjligt. Rötterna till självstyrets starka
ställning är urgammalt och går ända tillbaka till tidig medeltid. Redan då
ansågs socknarna ha självbestämmanderätt i alla frågor som rörde de själva –
bland annat byggandet av kyrkor.
Jag tycker själv att
självstyret funkar utmärkt för majoritetens behov i vardagslunken, däremot har
pandemin visat att vår decentraliserade ansvarsmodell (som är ett resultat av
självstyrets starka ställning) fungerar mycket illa i nationella kriser. Tittar
vi lite på hur självstyret fungerar för minoriteter är svaret – att det
fungerar mycket dåligt. För personer med stora funktionsvariationer som är
beroende av samhällets stöd är resultatet ofta förödande dåligt.
Exemplen är många, vi
börjar med att titta på assistansreformen och andra LSS insatser.
LSS tillkomst berodde på
dels ett hårt opinionsarbete och att sena 80-talet och tidiga 90-talets
politiker insåg att kommunernas stöd var otillräckligt. Insatserna hade också
ett tydligt ovanifrånperspektiv – ”vi”, d v s kommunerna vet vad som är bäst
för oss. Och inte bara det – hur mycket stöd och hjälp vi fick varierade också
mycket mellan olika kommuner. Det var
helt i linje med det kommunala självstyrets principer, kommunerna fixar själva
stödet på bästa sätt. Resultatet i praktiken hade inget gemensamt med
rätten till ett självständigt/självbestämt liv.
När LSS skulle ut på
remiss var Kommunerna bestämda motståndare. De hävdade att en rättighetslag
inskränkte det kommunala självstyret, d v s att deras utrymme att själva
bestämma hur hjälpen skulle inskränkas rejält. Det har nu gått 28 år sedan LSS
trädde i kraft och fortfarande har Kommunerna inte på allvar accepterat att LSS
är en rättighetslag. Här är några exempel på det:
· 3 av de 4 domar i HFD
(2009-2017) som varit så förödande för assistansreformen drevs av Kommuner
(Luleå, Piteå och Simrishamn)
· Nora Eklövs fall. Nora
som för 5-6 år sedan flyttade från sitt hem på Öland för ett jobb i Stockholm
ansågs plötsligt inte ha rätt till personlig assistans. Huvudstadskommunen
gjorde nämligen en helt annan bedömning än hemkommunen.
· Det finns 290 kommuner
som har skapat lika många riktlinjer för
de dryga 5000 personer som inte har statlig assistansersättning. Detta är
inte förenligt med hur rättighetslagen LSS är tänkt att fungera.
Håller vi oss till de 8 av 10 LSS insatser (9 om vi inkluderar Råd och stöd som är Regionernas ansvar) ser vi samma mönster. Kommunerna tänjer och bänder på lagens intentioner med olika utfall, helt emot LSS intentioner. I vissa fall fungerar det bra men väldigt ofta leder det till oacceptabla besparingar och medföljande försämringar.
Det som hänt är att i
praktiken har kommunerna inte tillämpat LSS som det var tänkt. Istället har de
gjort sitt bästa för att istället tillämpa Ramlagsprincipen (t.ex.
Socialtjänstlagen) – ”ungefär så här ska det fungera” men vi har tolkningsföreträde.
Utifrån detta finns det
väldigt många skäl till att kommunerna inte ska ha hand om personlig assistans
och det finns goda skäl till att Kommunerna inte ska ha någonting att göra med
övriga LSS heller. Kommunerna har i snart 30 år inte på riktigt accepterat att
LSS är en rättighetslag och ingenting tyder på att en förändring är i sikte.
Självstyrets negativa
effekter syns även utanför LSS, hjälpmedel
är ett tydligt exempel. Här är det Regionerna som har huvudansvaret och
självstyrets konsekvenser syns på flera olika sätt. Olika Regioner upphandlar
olika hjälpmedel vilket leder till en ojämlik tillgång beroende på var vi bor i
landet där lite förenklat tillgången är sämst i regioner med dålig ekonomi –
vilket är väntat. Till det ska läggas att Regionerna har stora möjligheter att
själva lägga olika avgifter för utprovning, innehav och reparationer.
Resultatet blir ett lapptäcke med avgifter beroende på vilken region vi
tillhör.
I Region Jönköping har vi
mycket lite avgifter medan en del Regioner tar ut väldigt mycket avgifter. I några
Regioner och fall är avgifterna så höga att berörda personer i praktiken
finansierar åtminstone en del egna hjälpmedel på ett antal års sikt. Det är
inte bara djupt orättvist för att det sinte spela någon roll var vi bor i
landet för att få tillgång till bästa möjliga hjälpmedel. Till det kommer
ekonomin. Tillgången till hjälpmedel får aldrig bli en plånboksfråga. Det är
orättvist, moraliskt förkastligt och helt oförenligt med
Funktionsrättskonventionen. Däremot är det ett förväntat resultat när
Regionerna själva sköter verksamheten.
Ett minimum krav från vår sida måste vara mycket mer statlig styrning
som bland annat mycket kraftigt begränsar Regionernas möjligheter att ta ut
avgifter. Vi måste också införa ett system som gör oss mindre beroende av att
endast bli tilldelade hjälpmedel från de företag som Regionerna tilldelats.
Vid årsskiftet uppdagades
an annan konsekvens om vad som händer när ramlagstiftning som Kommunerna
ansvarar för tillämpas på personer med stora funktionsvariationer. Här gällde
det stora inkomstförbättringar för personer beviljade sjuk eller
aktivitetsersättning. Många får hjälp enligt Socialtjänstlagen, inte LSS. I LSS
är det förbjudet att ta ut olika avgifter men det är det inte i
Socialtjänstlagen. Konsekvensen blir att många drabbas av stora
utgiftshöjningar som till stor del äter upp kombinationen av höjd
sjuk/aktivitetsersättning, höjt bostadstillägg och sänkt inkomstskatt när stora
delar av ”funkisskatten” togs bort.
Detta är inte helt och
hållet självstyrets fel, lagen är skriven så. Jag tycker ändå det är viktigt
att påminna om att kommunerna via
motståndet mot LSS har varit öppna motståndare till att stärka våra rättigheter
– den heliga kon kommunalt självstyre har varit mycket viktigare än att
jämna ut en extremt skev maktbalans mellan vi som berörs och kommunerna.
Att synskadade och blinda
personer ska ha rätt till färdtjänst kan tyckas så självklart att det inte
behöver diskuteras. Region Stockholm tyckte dock annorlunda och avslog 2021
rätten till färdtjänst för Vilmer Bäckman. Lika upprörande är att
förvaltningsdomstolarna gått på Regionens linje med rent kränkande argument som
det här:
”det inte var uteslutet att han skulle kunna lära sig alla sträckor
utantill”
Förutom att uppvisa
extrem inkompetens anser tydligen Förvaltningsdomstolarna det är viktigare att
värna det kommunala självstyret än blindas rätt att röra sig fritt i samhället.
När det gäller förbudet att ta ut avgifter inom ramen för LSS:
Utöver hyrorna tar
många kommuner ändå avgifter för de som bor i LSS bostäder – flertalet av dessa
bor i gruppboende. Har inte sett någon information från FUB än men det är
troligen bara en tidsfråga innan vi får rapporter om kraftigt höjda hyror i LSS
bostäder p.g.a. höjningarna i sjuk och aktivitetsersättningen, bostadstillägget
och sänkt inkomstskatt.
Sammantaget – det kommunala självstyret klarar inte av att
förverkliga våra lagstadgade rättigheter.
* Regeringen är nu klart
med lagförslag som utgår från förslagen i utredningen Stärkt personlig
assistans. Det blir ämnet i nästa blogginlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar