”Vi
har inte ändrat lagen, vi har inte gett order till FK eller domstolarna vare
sig skriftligt eller muntligt att skärpa tillämpningen av assistansreformen”,
vi är ”oskyldiga… Så har det låtit gång på när regeringen försökt försvara sig
när assistansreformen steg för steg urholkats. I det här blogginlägget ska vi
granska att det är en otagbar ursäkt.
En viktig princip i Funktionsrättskonventionen är att
uppnådda rättigheter inte får försämras, istället ska arbetet hela tiden utgå
från situationen ska förbättras. Konventionen kräver däremot inte att samtliga
länder som skrivit på omedelbart uppfyller konventionen. Hänsyn måste tas till
den ekonomiska nivå respektive land befinner sig i. Låt oss ta ett valfritt
fattigt land i Afrika och jämför med Sverige. Så som konventionen är utformad
ställs större krav på Sverige än det afrikanska landet därför att vårt land har
helt andra möjligheter att möjliggöra personlig assistans, god ekonomi,
utbildning, tillgänglighet etcetera. Både Sverige och ett fattigt land har
emellertid samma skyldigheter när det gäller att driva utvecklingen i positiv
riktning – förbättringar steg för steg. I de allmänna kommentarerna till
artikel 19 formuleras det så här:
The right to live
independently and be included in the community can only be realized if all
economic, civil, social and cultural rights enshrined in this norm are
fulfilled. International human rights law imposes obligations which are of
immediate effect and others which may be realized progressively (sid 2)
Fri översättning. Rätten till ett
självständigt liv och full delaktighet i samhället kan bara förverkligas om
alla ekonomiska, civila och sociala rättigheter som beskrivs här förverkligas.
Internationella lagar om mänskliga rättigheter medför skyldigheter som träder i
kraft med omedelbar verkan medan andra kan förverkligas progressivt (stegvis).
Uppnådda
rättigheter får alltså inte försämras men det finns ett undantag. Befinner sig
ett land i allvarlig ekonomisk kris är besparingar/försämringar tillåtna men
endast temporärt. När ekonomin förbättrats måste försämringarna återkallas
så fort som möjligt. Här listar jag några saker hur FN definierar som
acceptabla åtgärder.
Det är en tillfällig åtgärd som gäller endast genom
krisperioden
Åtgärden anses nödvändig och proportionerlig, i den mening
att antagande av vilken annan policy eller misslyckande att agera vore mer
skadligt för de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna;
Att policyn inte är diskriminerande samt innehåller alla
tänkbara åtgärder inklusive skatteåtgärder, som stödjer transfereringar i syfte
att mildra den ojämlikhet som kan växa i tider av kris, och garantera att
missgynnade och marginaliserade individer och gruppers rättigheter inte
påverkas oproportionerligt;
Med utgångspunkt från ovanstående punkter. Finns det
en ekonomisk kris i Sverige som motsvarar de förödande försämringarna? Den
utlösande faktorn till Magdalena Anderssons uttalande där våra behov ställdes
mot desperata flyktingar hösten 2015 och det påföljande regleringsbrevet var
troligen att det av riksdagen fastställda utgiftstaket riskerade att spricka.
Vi måste hålla ”god budgetdisciplin för
att ge den ekonomiska politiken trovärdighet” är en av många
kodbeteckningar som används av regeringar till både höger och vänster när det
ska sparas pengar.
Svenska statens ekonomi hamnade emellertid inte i
fritt fall efter 2015. Bara två år senare meddelade en mycket nöjd
finansminister att Sveriges ekonomi är urstark med ett budgetöverskott på 80
miljarder, 80 000 miljoner kr.
Samtidigt fortsatte statsskulden att sjunka som andel av BNP och är idag
betydligt lägre än genomsnittet i EU-s medlemsländer. Det fanns knappast någon
brist på pengar hos finansdepartementet år 2017 och gör det inte nu heller. Så
pass sent som 5 september meddelade vice statsminister Isabella Lövin på
Twitter att ”Sveriges ekonomi är urstark”. Mot bakgrund av detta finns det
ingenting som motiverar försämringarna utifrån de kriterier som FN anser
acceptabla. Den här meningen tolkar jag som att av riksdagen i förhand
fastställda utgiftstaktak är underordnat statens skyldighet att uppfylla
konventionens artiklar
Att policyn inte är diskriminerande samt innehåller alla
tänkbara åtgärder inklusive
skatteåtgärder, som stödjer transfereringar i syfte att mildra den
ojämlikhet som kan växa i tider av kris
I händelse av svår
ekonomisk kris är alltså svenska staten skyldig att så långt som möjligt vidta
åtgärder som hindrar försämringar innan försämringar införs
Pengar ja, regeringen har spenderat väldigt mycket
pengar i olika sektorer i välfärden och andra områden. Vissa bra saker, andra
med mer tvivelaktig prioritering Två utsatta grupper har däremot utmålats som
alltför kostnadskrävande, dels vi med personlig assistans och dels sjukskrivna.
Många kommuner
dålig eller tom usel ekonomi, i en del fall skulle FN troligen uttrycka stor
oro vid en granskning av ekonomin i de aktuella kommunernas fall. Att staten
via lagstiftning delegerat ner utförandet av stora delar av LSS och övrig
funktionshinderpolitik till kommunerna och Regionerna (Landstingen) innebär
INTE att staten har avsvurit sig ansvar för att konventionen uppfylls. Det
yttersta ansvaret att konventionen uppfylls har ändå regeringen och ytterst
statsministern själv. Allt annat är inte giltiga bortförklaringar som ”det är
någon annans ansvar”. Ska vi uppfylla konventionen är det regeringens
skyldighet och se till att den statliga assistansen fungerar, FK-s andra
stödsystem och verksamheterna i kommunerna.¨
Jag brukar inte ge mig in i diskussioner i bloggen om
hela LSS ska förstatligas men det är värt att notera att de allmänna
kommentarerna till artikel 19 starkt avråder från att decentralisera den hjälp
som behövs för att uppfylla artikel 19. Faktum är att det ses som ett stort
hinder mot att uppfylla rätten till ett självständigt liv enligt artikel 19.
Inappropriate
decentralization, resulting in disparities between local authorities and unequal
chances of living independently within the community in a State party (Allmänna
kommentarer artikel 19 (sid 4)
Fri
översättning: Olämplig decentralisering leder till ojämlikheter mellan lokala
myndigheter och ojämlika chanser att leva självständigt i samhället i staten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar