När det gäller måltider kan det varken av
lagtext eller förarbeten utläsas att det ska finnas ett krav på att den enskilde ska ha
behov av hjälp med att äta. Om detta hade
varit lagstiftarens avsikt hade detta givetvis angetts i lagtexten
Dom
målnummer 5321-07 i Regeringsrätten 2009 om grundläggande behov
För över 5000 år sedan
uppfanns skriften i det som nu är Irak, den första kulturen med ett skriftspråk
hade skapats. Skriften har allt sedan dess haft en direkt avgörande roll när
fungerande statsapparater skapats runt om i världen. Skriften förmedlar kunskap
i olika former, därmed är den en källa
till makt.
Länge var läs och skrivkunnigheten historien mycket låg hos den
stora befolkningsmajoriteten. Den härskande klassen fick därmed ett enormt
maktövertag som givetvis utnyttjades för egna syften.
I dagens demokratiska
samhällen är analfabetismen så gott som utrotad vilket inneburit att
maktbalansen har utjämnats. mellan de
som styr och det som för länge sedan kallades allmogen i Sverige, idag ofta
benämnt medelsvensson.
Demokratin är dock inget hundraprocentigt skydd för att
makthavarna, statens företrädare använder det skrivna ordet för att försämra
villkoren för utsatta grupper, det är förfallet
för vår rättighetslag, LSS ett tydligt exempel på. I LSS i allmänhet och
assistansreformen i synnerhet har det skrivna ordet, i det fallet i form av en
lagtext och dess förarbeten (som statligt anställda jurister vänt ut och in på)
använts för att montera ner en fantastisk reform.
Själv anser jag att vi
varit ganska dåliga på att bemöta det som faktiskt står i de prejudicerande
domarna, FK-s och kommunernas tillämpningar och hur illa det rimmar med
lagtexten. Ofta stannar det med att Sverige bryter mot lagen,
Funktionsrättskonventionen etcetera. Närmare analyser hur de bryter mot lagen
är det sämre ställt med. Låt oss därför titta lite på den mest centrala restriktiva
domen i HFD (då kallad Regeringsrätten) angående assistansen. Domen från 2009
som inskränkte de grundläggande behoven generellt.
Utan att gräva allt för
djupt i domen och Försäkringskassans tillämpning är det lätt att konstatera
följande:
· Funktionsrättskonventionen
artikel 19 som handlar om personlig assistans nämns inte, ja inte konventionen
överhuvudtaget. I konventionen finns inget stöd alls för att dela upp grundläggande
behov i ”integritetsnära” och ”inte integritetsnära ”behov”. Ja, det står
ingenting om grundläggande behov överhuvudtaget.
· Ingenting nämns om de
centrala målparagraferna i LSS § 5 -7, d
v s leva som andra, självbestämmande och goda levnadsvillkor. Istället läggs
allt fokus på LSS § 9a – de grundläggande behoven.
· Där står emellertid
ingenstans att toalettbesök ska delas upp i ”aktiv och passiv tid”.
· Där står ingenstans
att ta på ytterkläder inte är ett
grundläggande behov
De två
första punkterna, handlar enligt mig om grova försummelser/ brist på förståelse
om vad personlig assistans syftet med personlig assistans är. De två andra
punkterna är ”tolkningar” från FK om
vad som är integritetsnära behov som det egentligen inte finns uttalat stöd för
i domen. Det fortsätter likadant med de andra domarna om assistans 2012, 2015
och 2017. Domen 2012 t.ex. handlar om en person som behövde mycket assistans
bland annat för massage p.g.a. en muskelsjukdom, d v s egenvård. HFD ansåg att
massagen inte var ett grundläggande behov (inte ”integritetskänsligt” med
hänvisning till domen 2009). FK tolkade detta fyra år senare (!) som att ingen
egenvård ska betraktas som ett grundläggande behov. I domen står emellertid
inget att ingen egenvård ska beviljas som ett grundläggande behov, det är FK-s
mycket snäva tolkning av ett fall som bara berör en person!
Hur ska vi då använda
kunskapen om vad som är LSS verkliga syften och alla brister i domarna, FK och
många kommuners tillämpningar i förhållande till de verkliga intentionerna, Funktionsrättskonventionen
etcetera? Naturligtvis med det vanliga opinionsarbetet och belysa de
fruktansvärda konsekvenserna. Men det krävs mer än så. Hur tråkigt det än låter
måste vi använda oss av juridiken mycket mer. Driva fall i domstol och
ifrågasätta hela legitimiteten i domarna och tillämpningen som så uppenbart
inte har något gemensamt med vare sig LSS intentioner, Funktionsrättskonventionen
eller statens officiella mål med funktionsrättspolitiken. Varför är kunskapen
om funktionsrättskonventionen så låg hos domarna i Förvaltningsdomstolarna, ett missförhållande FUB uppmärksammade för något år sedan?
* Några tips för hur man
ska sätta sig i in lagen för alla som vill förstå hur lagen har monterats ner,
För ”nybörjare” rekommenderar jag att börja med Harald Strands LSS skola. Den
går igenom samtliga 10 insatser visar vad som är de verkliga syftena med lagen
och går även igenom Funktionsrättskonventionen. Sen kan man gå vidare med
själva lagtexten LSS och efter det Socialförsäkringsbalken kapitel 51 som
närmare reglerar assistansersättningen och Funktionsrättskonventionen CRPD.
Först efter det tycker jag det är dags att läsa domarna som urholkat assistansreformen
och om hen orkar övriga LSS insatser. Vill du gå ännu djupare kan man läsa
lagens förarbeten men det är en mycket omfattande text och ärligt talat har jag
inte orkat läsa allt själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar