De
grundläggande behoven har en nyckelroll i möjligheten att beviljas statlig
assistansersättning. Når du inte över 20 timmar/vecka i grundläggande behov får
du avslag. Att assistansreformen urholkats så kraftigt beror på att
definitionen av vad som är grundläggande behov succesivt urholkats. Det skedde
mycket metodiskt, steg för steg blev det allt svårare att bli beviljad statlig assistansersättning.
Om
grundläggande behov ska finnas kvar måste de bedömas som en helhet. Uppstyckningen
i ”integritetsnära” och inte integritetsnära hjälpbehov har ingenting att göra
med verkliga stödbehov.
De finns fem grundläggande behov i LSS § 9a –
av/påklädning, personlig hygien, måltider, kommunikation och ingående kunskap
om brukaren/assistansanvändaren. Alla som vill återupprätta assistansreformens
intentioner är överens om att det behövs omfattande lagändringar vad gäller
definitionen i LSS vad som är grundläggande behov. Debatten förs emellertid som
att begreppet grundläggande behov måste finnas även i en reformerad LSS lag. Jag menar att det inte alls är hugget i
sten att det måste vara så. Faktum är att begreppet inte ens fanns med i
den ursprungliga LSS lagstiftningen 1994. Så här står det i propositionen sid 2
1993 som låg till grund för LSS och LASS (Lagen om assistansersättning)
I
propositionen föreslås att personer som inte fyllt 65 år och som bor i eget
boende, servicehus eller hos familj eller anhörig skall kunna er hålla en ny
statlig ersättning, s.k. assistansersättning.
Assistansersättning är avsedd att täcka kostnader för personlig assistans
och skall enligt förslaget kunna
lämnas till personer som har behov av personlig assistans för sin dagliga
livsföring under i genomsnitt mer än 20 timmar per vecka Uppgiften att
handlägga frågor om assistansersättning
föreslås åvila de allmänna försäkringskassorna. I propositionen läggs
förslag om en särskild lag om assistansersättning.
Propositionen nämner alltså inte grundläggande
behov. För att få statlig assistansersättning krävs att hjälpbehovet överstiger 20 timmar/vecka. Hur och när fick de
grundläggande behoven så viktig roll i LSS? Bakgrunden hittar vi en statlig utredning
1995-96 som förslog katastrofala försämringar, bland annat kommunalisering och
ingen assistans till barn under 16 år.
Efter mycket stora protester drogs förslagen tillbaka men 1996 infördes
en bestående förändring, de fem s.k. grundläggande behoven skrevs in i LSS –
för att bli beviljad statlig assistansersättning krävdes nu att de
grundläggande behoven översteg 20 timmar/vecka.
Perioden fram till 2007 tolkade emellertid
Försäkringskassan begreppet ganska generöst så det var inte så svårt att bli beviljad
assistansersättning vilket statistik visar för perioden 1994 till 2010, då antalet
personer med personlig assistans steg ganska snabbt. Åren 2007-2009 inleddes
emellertid de stora försämringarna. I ett internmeddelande hos
Försäkringskassan 2007 användes begreppet ”integritetsnära hjälpbehov”. Frågan
nu var vad som skulle räknas som ett ”integritetsnära hjälpbehov”?
Försäkringskassan gjorde slutligen sitt rättsliga ställningstagande efter en
dom i Regeringsrätten 2009 (målnummer 5321-07) som fastslog att ett
grundläggande behov måste vara ”integritetsnära". Försäkringskassan tolkade
domen som att det i princip måste vara kroppskontakt (hud mot hud) mellan
assistansanvändaren och den personliga assistenten. Domen har en central roll i
alla försämringar som skedde 2009-2017. De prejudicerande domar i HFD som
följde fram till 2017 byggde nämligen vidare på domen 2009. Steg för steg blev
definitionen av vad ska räknas som grundläggande behov allt snävare i följande
ordning.
·
2009-
grundläggande behov inskränks generellt
·
2012
– Egenvård är inte längre ett grundläggande behov (tillämpad först 2016)
·
2015
- Det femte grundläggande behovet, ingående kunskap om
brukaren/assistansanvändaren anses med några undantag inte omfatta personer med
fysiska funktionsvariationer.
2017 – Inskränkning av
övriga behov, den s.k. transport domen
Domarna i sig är restriktiva men FK har
systematiskt tolkat samtliga domar så snävt som möjligt. I domen 2009 står
t.ex. ingenting om att ta på/av ytterkläder inte är ett grundläggande behov
eller att toalettbesök ska delas in i ”aktiv och passiv tid”, det är ett
resultat av FK-s mycket snäva tolkning av nämnda dom.
Om vi läser den centrala artikel 19 i
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar (CRPD)
finns inget som helst stöd för att dela
upp hjälpbehoven i integritetsnära och inte integritetsnära hjälpbehov, det
nämns faktiskt ingenting om grundläggande behov alls. Med stöd av artikel 19
finns det därför mycket goda skäl och hävda att begreppet integritetsnära
hjälpbehov är oförenligt med hur FN definierar hjälp/stödinsatsen personlig
assistans. Därmed har begreppet
inget existensberättigande i tillämpningen av LSS.
Hur angeläget det är att begreppet integritetsnära hjälpbehov försvinner i
en reformerad LSS lag visar den s.k. sondmatningsdomen i Högsta
Förvaltningsdomstolen 2018. Domen är egentligen positiv för vår del men FK
vände ut och in på domen så den knappt blev värd någonting. Många blev med all
rätt upprörda, eftersom det fanns ett kryphål i domen. Det står visserligen att
sondmatning är en måltid men för att räknas som ett grundläggande behov måste
det bedömas som, just det integritetsnära
med hänvisning till domen 2009.
Nu finns ett lagförslag om att sondmatning och
andning ska bli grundläggande behov, Även om det är steg i rätt riktning anser
jag att lagförslaget är för generellt formulerat. Där finns mycket utrymme för
kryphål och tolkningar. Bland annat nämns ingenting om att hela hjälpbehovet
ska räknas som grundläggande och det finns inte några förslag som gör den helt
centrala domen från 2009 irrelevant heller.
Vårt mål är att återupprätta assistansreformens
intentioner, när det gäller framtiden för de grundläggande behoven vill jag helst få bort dem helt men
jag är ändå realist och inser att det blir oerhört svårt att få bort
grundläggande behov även om CRPD blir svensk lag. Realistiskt att kräva är få
bort uppdelningen av de grundläggande
behoven i integritetsnära och inte integritetsnära behov och att de grundläggande
behoven bedöms som en helhet.
Jag
väljer här det grundläggande behovet måltider som exempel:
Hela hjälpbehovet ska ingå i beräkningen vilket
inkluderar inköp av mat, förberedelser, tillagning, själva måltiden och
efterarbete, samma princip ska naturligtvis gälla övriga behov, både
grundläggande behov och det som kallas övriga behov. Det är inte seriöst och
prata om att återupprätta lagens intentioner om ¨ integritetsnära och kvalificerade hjälpbehov" samt uppstyckningen av de
grundläggande behoven inte stryks för gott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar