Det är positivt att det nu
kommer en lagändring där sondmatning och andning blir grundläggande behov. När
man läst promemorian måste jag ändå dra slutsatsen att texten är för vagt
skriven, där finns många kryphål.
Det största kryphålet av alla
är givetvis att det inte mycket klart framgår att SAMTLIGA DELMOMENT vid nämnda
behov ska räknas som grundläggande. Begreppen kvalificerade och integritetsnära
hjälpbehov finns kvar och nämns åtskilliga gånger. Här är några andra exempel
på mycket vaga formuleringar:
Förslag sid 15: Hjälp med
andning och sondmatning ska utgöra sådana grundläggande behov som kan ge rätt
till personlig assistans enligt lagen om stöd och service till vissa
funktionshindrade. Varför står det inte SKA GE RÄTT till personlig assistans?
(sid 15)
Vidare sidan 15 och 16
Förslaget är endast ett
förtydligande och innebär inte någon ändring i fråga om vilka hjälpåtgärder som
kan ge rätt till personlig assistans i samband med sondmatning. Vad menas med
det med tanke på hur FK gör sina bedömningar efter sondmatningsdomen 2018?
Dessa behov bör alltså
behandlas lagtekniskt på samma sätt som övriga grundläggande behov. Exempelvis
hantering av trakealkanyler vid trakeostomi, slem- sugning i andningsvägarna
och övervakning på grund av kvävnings- risk är sådana åtgärder som bör kunna ge
rätt till personlig assistans för det grundläggande behovet andning. (observera
ordet BÖR, inte SKA ge rätt till personlig assistans.
Och sidan 20
Barn med behov av
andningshjälp behöver ofta ständig över- vakning på grund av kvävningsrisken,
dvs. hjälpbehovet kan i många fall finnas under dygnets alla timmar. Hjälpbehov
som ligger inom ramen för det normala
föräldraansvaret är dock inte assistans- grundande.
Alltså ingen självklarhet att
det inte är utöver vanligt föräldraansvar att vakta sitt barn dygnet runt för
att det inte ska kvävas.
* Varför finns då begreppet grundläggande
behov överhuvudtaget? När LSS och LASS (Lagen om assistansersättning) trädde i
kraft fanns det inte med. Så här står det i regeringens LSS proposition till
Riksdagen 1993 sid:
I propositionen föreslås att personer som inte fyllt 65 år
och som bor i eget boende, servicehus eller hos familj eller anhörig
skall kunna erhålla en ny statlig ersättning, s.k. assistansersättning. Assistansersättning är avsedd att täcka
kostnader för personlig assistans
och skall enligt förslaget kunna lämnas till personer som har behov av
personlig assistans för sin dagliga livsföring under i genomsnitt mer än 20 timmar per vecka.
Här finns ingenting om
grundläggande behov, kravet är att hjälpbehovet överstiger 20 timmar/vecka. Att
anhörigas ska kunna jobba som assistenter är glasklart.
Så när kom s.k. grundläggande
behov in bilden? Svaret hittar vi den utredning med tunga besparingsdirektiv
som tillsattes redan 1995. Utredningen förslog bland annat kommunalisering och
åldersgräns på 16 år. Efter stora protester från funktionsrättsrörelsen drogs
försämringarna succesivt undan men en bestående försämring infördes – för att
bli beviljad statlig assistansersättning måste de grundläggande behoven överstiga
20 timmar/vecka. Riksdagen bestämde att det fanns fem grundläggande behov –
av/påklädning, personlig hygien, måltider, kommunikation och ingående kunskap
om brukaren.
Den officiella förklaringen till
att grundläggande behov infördes var att staten ville ”förtydliga” ansvaret
mellan statens ansvar och kommunernas. I praktiken handlade det givetvis om att
hålla ner statens nota.
Så vitt jag minns var det inga jätteprotester
från vår sida. För flertalet innebar tills vidare inte de grundläggande behoven
några större bekymmer. Begreppet tolkades generöst från FK så det var i regel
inga problem att nå över 20 timmar i grundläggande behov. Det visas bland annat
av statistik som visar att antalet assistansanvändare steg snabbt 2000-2010
Detta ändrades emellertid 2007-2009 när FK införde de ökända begreppen
”integritetsnära och kvalificerade” hjälpbehov. För att behovet skulle räknas
som grundläggande måste det vara ”integritetsnära, hud mot hud”. Domen från HFD
2009 (målnummer 5321-07) bekräftade i stort den tolkningen av begreppet grundläggande
behov. Domarna i HFD 2012 om egenvård och femte grundläggande behovet 2015
byggde vidare på det.
Tittar vi på utvecklingen från
2007-2009 fram till nutid så handlar tre av de fyra domarna i HFD som succesivt
urholkade intentionerna totalt om allt striktare tolkning av vad som är
grundläggande behov. Först vid den s.k. transport och väntetidsdomen 2017 ger
sig HFD följd av en extremt snäv tolkning från FK sig på hjälpbehov generellt,
det som kallas övriga behov. Begreppen
”integritetsnära och kvalificerade hjälpbehov” fanns emellertid med i även
denna dom som därmed även den byggde vidare på domen från 2009.
Att domarna i så hög utsträckning handlade om grundläggande
behov är inte förvånande. Vill staten spara pengar på assistansen vid
ansökningar och omprövningar gällde det ju att komma under den magiska
20 - timmarsgränsen så att kommunerna fick ansvaret istället.
Som jag ser det har de s.k.
grundläggande behoven ingenting att göra med verkliga hjälpbehov och i
synnerhet inte som de tillämpats av FK från 2009. För mig finns det enbart
hjälpbehov. Om vi ska återupprätta
lagens intentioner, vilket kräver många lagändringar finns det en rad anledningar att kraftigt ifrågasätta
om begreppet grundläggande behov ska finnas kvar överhuvudtaget. Står för
övrigt inte ett ord om grundläggande behov i funktionsrättskonventionen artikel
19 men som en bekant till mig påpekat flera gånger:
Det finns goda skäl till att
skriva in att t.ex. andning och sondmatning är livsnödvändiga behov för att
betona hur viktigt det är att berörda personer verkligen får hjälp.
* När det gäller att nolla de
fyra domarna i HFD 2009-2017 är troligen det mest effektiva att starta om med
en helt ny lag, uppbackad av en Funktionsrättskonvention som blivit svensk lag.
Då börjar vi om på ruta ett och domarna gäller inte längre. I den nya lagen är
självfallet begreppen ”integritetsnära
och kvalificerade hjälpbehov” bortplockade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar