måndag 11 mars 2019

Hur mycket hinner jag själv med på 15 timmar/vecka?


Ett av alla förödande förslag från Gunilla Malmborgs utredning är införandet av en schablon på 15 timmar/vecka för det som kallas övriga behov. Hur mycket hinner jag själv med på 15 timmar/vecka? Tja, det är inte särskilt mycket och det ska jag skriva om nu. En del av detta skyltar man normalt sett inte offentligt men tyvärr är det ibland nödvändigt för att i detta fall visa hur absurt förslaget om 15 timmarsschablonen är.

Till att börja med. Jag har stora behov av hjälp och stöd. Dygnet runt assistans är en förutsättning för att jag ska kunna bo i ett eget hem och kunna göra allt det som andra tar för givet, d v s en aktiv samhällsmedborgare. Mycket av denna hjälp är behov som inte går att schemalägga, det handlar om allt från toalettbesök till att sortera posten, ta fram en huvudvärkstablett eller plocka upp saker jag tappat. Ska visa några exempel här hur snabbt 15 timmarschablonen tagit slut för min del.


Träning
Jag tränar nästan varje dag. Inte för att jag en dag ska kunna gå utan för att få lite bättre kondition, göra förflyttningar lite enklare, helt enkelt må bättre. Jag har ett gymnastikprogram som jag fått från sjukgymnast och i mina assistenters arbetsuppgifter ingår att hjälpa till med detta. Det tar sin tid, uppemot en timme per dag när alla förberedelser och efterarbete räknas in. Jag brukar ta ledigt en dag i veckan men 5-6 pass under en vecka innebär det att upp till 6 timmar av schablonen ryker redan där.


Möten i funktionsrättsrörelsen

Genom mina olika åtagande i funktionsrättsrörelsen blir det hel del möten, ofta två gånger/vecka, ibland tre. Inräknat resor till och från mötena ligger snittet, lågt räknat på 5 timmar/vecka. Jag har därmed redan, lågt räknat förbrukat 11 timmar.


Nattaktiviteter
Har i regel inga jättesena nattvanor. Emellanåt behöver jag hjälp på natten. Enligt kollektivavtal, bryts jouren och även om toabesöket som det i regel handlar om bara tar 5- 10 minuter total räknas det som att tjänstgörande assistent jobbat 30 minuter. Bli i regel åtminstone 7-8 sådana insatser under en månad. Därmed ryker 3-4 timmar till. Skulle det vara så att jag verkligen vill vara uppe riktigt länge enstaka dagar (mycket sällsynt), säg fyra-fem innan det är läggdags ryker ytterligare 4-5 timmar.

Enkel huvudräkning visar att alltså att enbart gympan, mötena och hjälpbehov under natten gör att jag passerar 15 timmarsschablonen. Möjligheten för mig att bo kvar i min lägenhet är lika med noll %. Fast, sa inte Gunilla Malmborg att vi kan söka fler timmar om vi anser oss behöva det? Jo, det stämmer men det är med stora förbehåll. Vill vi ha fler timmar måste vi exakt kunna redogöra för hur många timmar vi behöver och när de ska användas. Möjligheten till spontana aktiviteter försvinner. Det går inte att schemalägga att just det datumet kommer jag göra en utflykt eller annan aktivitet som tar x antal timmar. Gunilla Malmborg försökte hävda att det inte blir några problem att söka fler timmar vid behov. Det är rent struntprat. Jag själv tillsammans med ca19 000 medmänniskor till skulle få enorma problem att komma igenom det nålsögat.


Att bedöma hjälp och servicebehov i schabloner har för övrigt ingenting att göra med vare sig verkliga behov, självbestämmande, grunderna i LSS och Funktionsrättskonventionen artikel 19. Det står inte ett ord om schabloner i vare sig LSS eller konventionen, tvärtom betonar LSS mycket tydligt att hjälpbehoven är individuella. Så här står det i LSS § 7:

Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv


Det enda syftet med förslaget att införa 15 timmarschablonen för övriga behov är att drastiskt sänka antalet beviljade assistanstimmar – förslaget tillsammans med all schablonisering av våra hjälpbehov måste i bekämpa med all kraft vi har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar