LSS trädde som alla vet i kraft 1994. Mindre känt hos
flertalet är att en lika viktig lag trädde i kraft samtidigt nämligen LASS
(Lagen om Assistansersättning) som närmare reglerade rätten till
assistansersättning som huvudmannaskap med åldersgränser, omprövningar
etcetera. LASS beskrev mer detaljerat än LSS (som omfattar alla LSS insatser
med totalt 10 insatser) reglerna om assistansersättningen. De fruktade
tvåårsomprövningarna är inget som stod inskrivet i LSS utan fördes in i LASS
istället år 1996. På det jag kallar ”den gamla goda tiden” var emellertid
omprövningarna mycket mildare, i praktiken bara avstämningar av läget och min
egen erfarenhet var att det inte var så noga med tvåårsintervallen, det kunde
gå både tre och fyra år emellan dem.
2011 upphävdes emellertid LASS. Efter skrotningen av
LASS regleras statlig assistansersättning av Socialförsäkringsbalken kapitel
51. Sedan dess har hälsostatusen för assistansreformen befunnit sig i konstant
utförsbacke, hösten 2017 låg den praktiskt taget på dödsbädden men räddades i
sista stund från total kollaps när tvåårsomprövningarna stoppades. Den förödande
domen om grundläggande behov 2009 tillkom visserligen när LASS fortfarande
fanns men det tog några år innan den nya tillämpningen slog igenom på allvar.
När jag flyttade hemifrån 2010 var det inga som helst problem att bli beviljad
fler timmar. Något som kan vara värt att fundera på, hade det varit lika lätt
att montera ner assistansreformens intentioner om LASS funnits kvar? Är
omöjligt att säga säkert så klart men en del talar emot det tycker jag.
Domen i dåvarande Regeringsrätten 2009 handlade om
grundläggande behov generellt, domarna 2012 (egenvård) och 2015 (det femte
grundläggande behovet – ingående kunskap om assistansanvändaren) inskränkte
ytterligare vad som skulle räknas som grundläggande behov. När FK sedan skulle
tolka domarna ansträngde sig myndigheten till det yttersta för att tillämpa dem
så snävt det bara gick. Vad gäller innehållet i lagtexten ändrades inget för
att LSS upphörde och ersattes av Socialförsäkringsbalken kapitel 51. Rent
juridiskt innebar det ändå som jag ser det att assistansreformens ställning
försvagades. Nu fanns det inte längre en
enskild lag som närmare reglerade rätten till assistansersättning, den fick
istället ”trängas” med övriga socialförsäkringar”.
Är det dags att återskapa LASS (eller motsvarande lag)
när vi kämpar för att få en fungerande LSS lag för samtliga insatser igen? Jag
tycker det finns goda skäl till att göra det. Ser man till hur utvecklingen
varit senaste decenniet är det oerhört viktigt att det svart på vitt framgår
att assistansersättningen verkligen är en rättighet, ingen allmosa. Det blir
mer tyngd om det är inskrivet i en egen lag istället för en del av en mycket
stor samling lagtexter i Socialförsäkringsbalken.
* Använder sig Funktionsrättsrörelsen för lite av
juridiken i vår kamp mot staten, dess myndigheter och kommunerna? Det anser i
alla fall Lars Lööw som utvecklar sina tankar i en stor intervju som är gjord
av med Lagen som verktyg.
Lars Lööw själv är utbildad jurist, förälder till ett
barn med utvecklingsstörning/intellektuell funktionsvariation och har genom åren
varit engagerad i funktionsrättsrörelsen på en rad olika sätt, bland annat som
förbundsjurist hos FUB. Som rörelse tycker Lars Lööw att vi allt för sällan
använder oss av juridiken. I intervjun säger han bland annat:
Framför allt
måste gällande lagar användas och prövas så att rättspraxis växer fram och
lagens innebörd tydliggörs.
Det är när
lagar testas och blir praxis som man kan veta vad de går för och var gränserna
går. När sedan juridiken inte lyckas får man söka sig andra vägar. Om utslaget
inte blir det önskade måste man gå till politikerna och fråga: var det så här
vi ville ha det?
När jag skriver alla inlägg om diverse domar tror
kanske många att jag har pluggat juridik, det har jag inte gjort. Jag har
studerat statsvetenskap och historia och tycker faktiskt att juridik är riktigt
tråkigt. Jag bestämde mig ändå för att göra en kraftansträngning för att dels
läsa igenom vad som faktiskt står i LSS olika paragrafer och gå igenom domarna
på djupet. Harald Strands LSS skola har varit till stor hjälp med. Bara då kan
man förstå hur det är möjligt att förvränga lagens ambitioner så som nu skett. Och ja, vill man montera ner intentionerna
får jag tyvärr konstatera att LSS lagen
är full av kryphål men de kan man inte se om man inte läst lagen och domarna
ordentligt.
Efter sondmatningsdomen 2018 och FK-s förfärliga
tolkning ropade många av lagtrots av FK. Och ja, jag trodde faktiskt inte
myndigheten skulle tolka domen så snävt som de gjorde. Jag trodde i all min
enfald att FK skulle betrakta samtliga delar av sondmatningen som
integritetsnära. De facto fanns det ändå
ett kryphål i domen, det står nämligen klart och tydligt att sondmatningen
visserligen ska betraktas som en måltid men om hjälpbehovet är grundläggande
måste det räknas som integritetsnära med hänvisning till domen 2009. Där
fanns kryphålet. Om jag inte plöjt igenom domen 2009 säkert tre-fyra gånger vid
det här laget hade jag inte haft en aning om att det kryphålet existerade.
Jag håller definitivt med med Lars Lööw om att den
juridiska kampen är oerhört viktig, att enbart bara ropa på rättigheter,
FN-konventioner etcetera räcker helt enkelt inte. Vi måste driva kampen juridiskt,
via rättsfall också, oavsett om det
handlar om LSS - oavsett insats, bristande tillgänglighet, alla former av
diskriminering etcetera. Grejen är att det måste finnas jurister som driver
fallen, gärna personer som själva har funktionsvariationer eller anhöriga och
där är den potentiella personalstyrkan inte så stor. Håller vi oss enbart till
LSS anser jag mig mycket väl insatt i lagen och de fyra HFD domarna 2009-2017
samt sondmatningsdomen 2018 men jag är ingen jurist. Jag har inte kompetensen
att driva rättsfall. För att vinna rättsfall krävs det personer som behärskar
det judiska finliret utantill som kan genomskåda alla ordklyverier i det juridiska språket. D v s
mycket skickliga utbildade jurister.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar