– Det är inte längre personlig assistans om assistansen inte
täcker alla de behov som en person har
Susanne Berg, STIL
För någon vecka sedan fick vi ta del av
en del av de förslag som LSS utredaren Gunilla Malmborg kommer att presentera.
Sammanfattar de viktigaste punkterna och mina tankar kring det. Som väntat är
det förslag som, om de genomförs fullständigt slår sönder intentionerna med
hela rättighetslagstiftningen LSS.
En schablon för alla med assistansersättning på 15
timmar per vecka utöver tiden för att få hjälp med grundläggande behov.
Rätten till assistans för barn under 16 år
försvinner. Barn under 16 år ska istället få stöd inom ramen för den nya
insatsen personligt stöd till barn.
Endast praktiska hjälpbehov ska berättiga till
personlig assistans. Behov på grund av
psykiska funktionsnedsättningar ska inte längre ge rätt till personlig
assistans
Insatsen ledsagarservice försvinner för att
istället omfattas av den nya insatsen Personlig service och boendestöd.
Ingen ändring i de grundläggande behoven görs i synen på
egenvård. Det betyder att andning eller sondmatning fortfarande inte kommer att
bedömas som grundläggande behov av FK.
Femte grundläggande behovet försvinner helt (redan kraftigt
skadeskjutet)
Kraftig begränsning av dubbelassistans genom att
införa krav på att först göra en utredning kring hjälpmedel och
bostadsanpassning.
Konsekvensanalys om vad som bland annat händer när
femte grundläggande behovet tas bort och personer med psykiska
funktionsvariationer saknas vilket är en skandal bara det.
En positiv sak finns. Staten ska vara ensam huvudman för
personlig assistans men det hjälper inte oss någonting eftersom tillämpningen
redan är slagen i spillror om förslagen genomförs.
En i stort sett samlad funktionsrättsrörelse har i en
debattartikel i Svenska Dagbladet riktat förödande kritik från förslagen:
Utredaren Gunilla Malmborg anser inte att utredningen förslår
stora försämringar. Gunilla Malmborg menar bland annat att
funktionsrättsrörelsen ”missförstått” 15 timmars schablonen, den är inte
definitiv på något sätt. Det ska fortfarande vara möjligt att få assistans om
man jobbar, studerar eller lever ett aktivt liv. Den nya insatsen personligt
stöd till barn ska ge mer ”träffsäkra insatser” - ett välkänt kodord för
besparingar från Åsa Regnér tiden...
Gunilla Malmborg kan
knappast säga något annat, Jag har inte läst vad som faktiskt står konkret men
likväl som en ren provokation för mig när utredaren påstår att det inte blir
försämringar med dessa förslag. Vad är det med assistans för barn som inte är ”träffsäkert”?
Min första känsla när jag läste debattartikeln och
sammanfattningen av alla försämringar var en stor sorg att vi 2018 inte kommit
längre, att det överhuvudtaget läggs konkreta förslag som ska frånta oss
möjligheten att leva som andra enligt LSS intentioner. I ett välfärdssamhälle
och ett av världens rikaste länder borde det vara en självklarhet att ingen
(bortsett från extremister som alltid kommer att finnas) ifrågasätter LSS
intentioner. För det är vad som i praktiken sker när den här typen av förslag
presenteras. Och det handlar inte bara om assistansen, ledsagningen ska ju tas
bort helt och hållet och ersätts med en ny insats med oklart innehåll.
Däremot är jag tyvärr inte överraskad. Bortsett från
förslaget om en förstatligad assistansreform är förslagen i linje med vad jag
väntade mig och jag har svårt och förstå de som är överraskade. Kom ihåg alla
besparingsdirektiv från den ursprungliga utredningen och ”utkasten” från i
vintras. Fast besparingsdirektiven togs ju bort i våras, eller hur? Sanningen är att det fanns två mycket
viktiga förbehåll:
1. Kostnaden för personlig assistans fick inte öka – oklart från
vilken nivå. Vid den aktuella tidpunkten hade staten 2015-2018 sparat 7-8
miljarder kr på assistansersättningen
2. Inga förslag fick läggas som ökar kostnaden.
Innebörden av det Lena
Hallengren presenterade var därför besparingar av framtida kostnader/utgifter
för rätten att kunna leva som andra men inte
lika brutala som Åsa Regnér eftersträvade.
Förutom att förslagen går rakt emot svenska statens officiella mål med funktionsrättspolitiken
och LSS verkliga ambitioner bryter dessa förslag bland annat mot:
· En lång rad artiklar i FN-s Funktionsrättskonvention,
inklusive den grundläggande principen att uppnådda rättigheter inte får
försämras.
· Gynnande besluts negativa rättskraft – d v s ett en beviljad
hjälp/stödinsats får inte försämras om det inte finns stora ändringar i
hjälp/stödbehovet.
· Flera paragrafer i Regeringsformen (RF) samt
Europakonventionen som är inskriven i RF
Lag eller annan föreskrift får inte meddelas i strid med Sveriges
åtaganden på grund av den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna
RF, kap § 19
Gunilla Malmborgs förslag till trots, jag är faktiskt inte
särskilt orolig att förslagen kommer genomföras. Jag är tämligen säker på att
utredningen kommer att hamna i papperskorgen. Därmed kvarstår status quo vilket inte är acceptabelt heller. Vi
”som är inne i systemet” kommer vara skyddade men situationen för de som redan
förlorat personlig assistans eller ledsagning kommer situationen var lika
desperat som tidigare. Och det kommer vara lika svårt som tidigare att bli
beviljad personlig assistans, ungefär 9 av 10 ansökningar leder till avslag.
Vi ska kräva att nödvändiga lagändringar görs för att
ogiltigförklara samtliga domar från HFD 2009, 2012, 2015, 2017. Och vi ska kräva
att tvåårsomprövningarna i sin nuvarande form tas bort permanent och
utredningen förpassas till soptunnan! Sen måste lagändringar göras så fort som
möjligt. Här finns det tyvärr ett stort problem med lagändringarna p.g.a. den
stökiga situationen i Riksdagen med en milt uttryckt komplicerad
regeringsbildning och den återkommer jag till i nästa blogginlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar