Varje
kommun ansvarar, såvitt gäller kommuninvånarna, för att färdtjänst av god
kvalitet anordnas inom kommunen och, om det finns särskilda skäl, mellan
kommunen och en annan kommun.
En kommun får för sina kommuninvånare anordna färdtjänst också i eller mellan andra kommuner.
En kommun får för sina kommuninvånare anordna färdtjänst också i eller mellan andra kommuner.
Färdtjänstlagen § 3
I våras kom rapporter
från Stockholms län att ett litet antal personer (10 st.) gjort extremt många
färdtjänstresor/rullstolstaxi. Under en 16 månader perioden 1 januari 2017-30
april 2018 låg antalet resor enligt DN för denna lilla grupp på 2987 upp till
7522 resor. Notan för Stockholms län uppgår enligt DN till 20 miljoner kr.
Måste själv medge att det
handlar om extremt många resor. Även den person som gjort minst resor hamnar på
ett snitt för samtliga 485 dagar på drygt 6 resor på dag. Det är väldigt mycket
som genomsnitt. Den som gjort flest
resor har i genomsnitt gjort 15,5 resor/dag. Ärligt talat begriper jag inte hur
man ens hinner med att göra så många resor, oavsett längd. Ett dygn har trots
allt bara 24 timmar och alla människor behöver ju sova med. Brottslig
verksamhet har emellertid inte kunnat styrkas när landstinget fingranskade
resorna.
Nu har Stockholms län
tagit till storsläggan och infört drastiska begränsningar i hur mycket länets
invånare får åka med färdtjänst/rullstolstaxi. Från och med 1 januari 2019 är
gränsen satt till 500 resor/år =1,4 resor/dag. Enkel huvudräkning visar att
denna gräns är alldeles för låg om hen jobbar, har daglig verksamhet, gör många
resor kopplade till politiska förtroende uppdrag med mera med mera. I vanlig
kollektivtrafik finns veterligen inga begräsningar hur många resor vi får göra.
Har det förekommit missbruk så ska de fallen givetvis granskas och i så fall
åtgärder vidtas mot berörda personer.
Istället väljer
Stockholms län att göra det enkelt – stora försämringar för alla. Jag fick genast känslan att dessa 10
personer enbart används som en ursäkt för stora generella besparingar.
Logiken är densamma som när regeringen vill spara på assistansen. Ett litet
antal fuskar. Äntligen har vi en förevändning för att spara pengar – det fuskas
för mycket.
Nya uppgifter från
Sveriges Radio bekräftar att det egentligen inte handlar om den lilla gruppen
på 10 personer som DN rapporterat om utan krassa ekonomiska skäl där resurser
ska omfördelas till ”vanliga” färdtjänstresor och att hen ska kunna söka om
fler resor om det behövs för ett aktivt liv. Hur många extraresor det kan bli
framgår inte och inte hur svårt det kommer bli att komma igenom nålsögat.
Oavsett finns inga begränsningar i vanlig kollektivtrafik.
Jag har läst igenom
färdtjänstlagen och hittar inte något stöd alls för att en kommun eller
landsting har rätt att införa den här sortens begränsning. Stockholm hänvisar
säkert till vårt eviga problem kommunalt självstyre, men det håller inte.
Enligt mig bryter den nya regeln mot en lång rad lagar och principer:
- · Finns inget stöd i färdtjänstlagen
· Bryter mot den viktiga juridiska principen gynnande besluts negativa rättskraft, d.v.s.
en beviljad hjälp eller stödinsats får inte försämras om det inte skett stora
förändringar i hjälpbehovet.
· Det bryter mot åtskilliga artiklar i Funktionsrättskonventionen.
Bland annat artikel 20 (personlig rörlighet), artikel 21 (yttrandefrihet –
ingen självklar möjlighet längre att delta i demonstrationer och politiska
möten)
· Det bryter mot den viktiga principen i Funktionsrättskonventionen
som säger att uppnådda rättigheter får
inte försämras.
· Det bryter mot regeringsformen kap 2
(opinionsfriheter – bland annat demonstrationsfrihet det inte är givet att hen
kan delta p.g.a. de nya reglerna)
· Det bryter mot Regeringsformen § 1, 2 st.:
Den offentliga
makten utövas under lagarna.
· Finns
inte juridiskt stöd någonstans för att det kommunala självstyret eventuellt
skulle ge kommunerna rätt att införa så drastiska begränsningar för alla. Inte
att självstyret är överordnat olika konventioner heller.
Hoppas verkligen det blir
stora protester i Stockholm, det här ska vi inte acceptera. Samtidigt hoppas
jag att mot argumenten från var sida inte stannar på det känslomässiga planet.
Vi måste utifrån bland annat det jag räknade upp ovan hänvisa till varför det
är diskriminering och kräva svar
från ansvariga politiker var det finns
lagligt stöd! Och om det är nödvändigt ta hjälp av jurister.
Jag är lyckligt lottad
med att ha egen bil och är därför inte beroende av färdtjänsten. Mina tankar går
till alla de stockholmare som är helt beroende av färdtjänsten/rullstolstaxi
för att inte bli isolerade i sina hem och nekade sin demokratiska rätt att
fritt röra sig i samhället.
* Det sägs att kommunerna
har dåligt med pengar. En standardförklaring till att det ständigt sparas på
olika LSS insatser. Detta, trots att behoven ska avgöra, inte kommunernas eller
statens ekonomi. Fast stämmer det verkligen? En del kommuner har mycket dålig
ekonomi, svar ja. Ser man till de ekonomiska resurserna hos
samarbetsorganisationen SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) råder det knappast brist på pengar. Nyligen
berättade SVT-s Rapport att SKL planerar att bygga ett nytt huvudkontor i
centrala Stockholm för den nätta summan 2 miljarder kr.
För att sätta summan i
perspektiv, 2 miljarder kr motsvarar nästan 30 % av hela Jönköpings kommuns
årsbudget. Det skulle ge dygnet runt assistans i ett år för emot 1000 personer.
Nog finns det pengar i SKL. Få saker retar mig så mycket som när den offentliga
sektorn spenderar fantasisummor på skrytprojekt och samtidigt sparar pengar på
personer som behöver hjälp från samhället. De handlar inta bara om oss –
pensionärer, långtidssjukskrivna, skolan, sjukvården etcetera.
Det må vara hänt att SKL
behöver nya lokaler men ingenting säger att det måste vara på de flashigaste
adresserna i huvudstaden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar