Som
väntat fick vi vad statsvetare och ledarskribenter benämner en ”svår
parlamentarisk situation” efter riksdagsvalet. Själv kallar jag läget mycket
stökigt och potentiellt farlig beroende på hur stort inflytande SD får och vad
Jimmie Åkesson kräver för att stödja en möjlig borgerlig regering. SD uppmärksammas
mest för sitt hårdföra motstånd mot invandring och i synnerhet
flyktinginvandring men har en mycket bakåtsträvande agenda när det gäller t.ex.
jämställdhet. Partiet delar också den internationella
högerpopulismen/högernationalismens starka misstänksamhet mot fri media med
mera. – en fri media är en grundbult i ett demokratiskt samhälle.
Vänsterblocket och Allianskvartetten var inte
i närheten av att nå minst 50 %, SD gick som väntat framåt. Om inte annat för
att visa att det i riksdagen finns en högermajoritet röstade Alliansen med stöd
av SD bort regeringen, vilket lett till att Stefan Löfven nu leder en
övergångsregering. Hur lång tid tar det innan vi får en riktig regering igen?
Tyvärr tror jag det kan dröja ett bra tag, i värsta fall får vi ett extraval
med ännu mer förseningar vilket förhindrar att ta hand om allvarliga problem i
samhället och för oss är givetvis det
allra viktigaste att assistansreformens och LSS intentioner återupprättas.
Under
förmiddagen höll Stefan Löfven en presskonferens och efter vad som framkom där
finns ingenting som talar för att vi får en ny regering i en nära framtid.
Statsministern talade om ett ”svårt läge och komplexa förhandlingar”. Att bilda
en regering kommer ta tid och det måste det få göra.
Enligt
Regeringsformen (RF) har en övergångsregering på papperet samma befogenheter som en riktig regering med ett viktigt
undantag – statsministern kan inte utlysa extraval. I praktiken förväntas
emellertid en övergångsregering att ligga lågt och bara sköta det löpande
arbetet så att statsapparaten fungerar. Följden för oss blir därmed att
ingenting kommer att hända så länge vi inte har en ny regering och det kan, som
sagt dröja lång tid.
Även om vi
bortser från alla låsningar som finns mellan det röd-gröna laget och Alliansen
samt splittringen i Alliansen i relationen med SD finns det också en stor brist
i regeringsformen – det finns nämligen
ingen gräns för hur lång tid en regeringsbildning får ta innan extraval utlöses.
Det finns alltså ingen tidspress på vare sig Stefan Löfven eller Ulf Kristersson
med hans Alliansvänner att få till en lösning så vi får en ny regering. I
teorin kan vi ha en övergångsregering fram till nästa ordinarie val (finns
inget i regeringsformen som förbjuder det) även om det självklart är
osannolikt. I det nuvarande läget är det bara talmannen som kan utlysa nyval
men det kan ske först efter att riksdagen röstat nej till fyra förslag på
statsminister från talmannen. Hittills har vi inte haft en enda omröstning om
ny statsminister – Ulf Kristersson slängde i sitt första försök in handduken
innan det blev omröstning.¨
Har riksdagen fyra gånger
förkastat talmannens förslag, ska förfarandet avbrytas och återupptas först
sedan val till riksdagen har hållits. Om inte ordinarie val ändå ska hållas
inom tre månader, ska extra val hållas inom samma tid.
RF kap 6 § 5
Runt om i
landet lider tusentals personer, både assistansberättigade när samhället dragit
undan eller nekat rätten till goda levnadsvillkor. Till det kommer alla som
nekas assistansersättning vid ansökan eller förlorat sin ledsagning. Utifrån
det som läckt ut från LSS utredningen måste den hamna i papperskorgen men det
är inte till mycket hjälp för alla som förlorat rätten till självbestämmande
och goda levnadsvillkor. Och lika viktigt, vi kommer aldrig framåt en enda mm
med att återupprätta LSS intentioner så länge det inte finns en ny regering med
eller utan Stefan Löfven som statsminister.¨
Nåväl, när vi
till slut har en ny regering så måste vi hålla fast vid våra krav för att
återupprätta LSS intentioner som det var tänkt. Upprepar de viktigaste punkterna:
· Samtliga fyra domar i HFD 2009, 2012,
2015, 2017 måste bli irrelevanta i sin helhet
· Det betyder att begreppen ”integritetsnära
och kvalificerade hjälpbehov” måste bort¨
· Det ska bara finnas en huvudman för
personlig assistans – staten. Sen kan vi ha en diskussion om kommunerna ska
betala lite mer idag och/eller om Landstingen ska delfinansiera assistansen åt
personerna med stora hjälpbehov av vårdliknande
· karaktär som t.ex., allvarlig epilepsi,
eller andningsproblematik.
.
· De grundläggande behoven måste omdefinieras
liksom målparagraferna § 5-7, d v s leva som andra, självbestämmande och goda
levnadsvillkor. Som nio säkert vet vill jag helst ha bort begreppet
grundläggande behov helt men tror inte det är realistiskt.
· Det temporära stoppet för obligatoriska
tvåårsomprövningar måste bli permanent
* När det
gäller själva regeringsbildningen är jag inte imponerad av våra politiker. Det
har nu gått över en månad sen vi hade val och när detta skrivs måndagen 22
oktober 2018 är vi inte ens nära att ha en ny regering som kan ta tag med stora
problem som måste lösas. Jag tycker faktiskt det är ett underbetyg. Utifrån det
parlamentariska läget som finns borde samtliga partier i både det röd-gröna
laget och Alliansen redan valnatten lagt partiprestigen åt sidan.
Det
parlamentariska läget är som det är och om man menar allvar med att åtminstone
minimera SD-s inflytande måste det till okonventionella lösningar. Någon form
av blocköverskridande regering är därför en nödvändighet om vi ska få till det
som både Stefan Löfven och Ulf Kristersson säger sig vilja ha – en handlingskraftig
regering som kan ta tag i allvarliga problem och utmaningar som måste lösas.
Och för oss finns inget viktigare än att LSS intentioner återupprättas. Vi har
inte tid att vänta på ett extraval, som troligen inte ändrar mandatfördelningen
nämnvärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar