måndag 15 augusti 2016

Hur ska vi benämna oss själva?

Har varit skönt med semester, nu tar vi nya tag. Jag tänkte börja med att ge mig in i en intern debatt som väcker mycket känslor - vad ska vi använda för ord om oss själva?

Hur vi benämns av andra har varierat under åren från det djupt nedsättande och förnedrande ordet "krympling", "invalid" (inte mycket bättre), handikappad, rörelsehindrad, funktionshindrad mm. Efter hand har funkisrörelsen introducerat nya ord som lett till dagens funktionsnedsättning och relativt nya ord som funktionsvariation och det tycker jag själv krångliga Normbrytande funktionalitet. 

I ett av avsnitten i programserien Funk i Sveriges Radio under sommaren diskuterades normer och hur andra och vi själva benämner oss själva. Reaktionerna blev starka i sociala medier efteråt (bland annat på min egen facebooksida) och bekräftade min bild av att det här är en fråga som rör upp mycket känslor. Vad gäller reaktionerna varierade de ifrån de som gillar normbrytande funktionalitet (och ogillar funktionsnedsättning starkt) till en motpol som menade att det här är bara en meningslös lek med ord som inte ger någonting positivt, snarare tvärtom. Var står jag själv då?


Innan jag blev aktiv i funkisrörelsen brydde jag mig inte alls om man sa handikappad, rullstolsburen eller funktionsnedsatt (so what, jag sitter ju i min rullstol på livstid oavsett benämning...). Numer tänker jag mer på orden. Det är emellertid en rejäl överdrift om jag påstår att jag blir irriterad p g a att någon använder "fel ord"... Jag håller emellertid med mina vänner i IL rörelsen att det är viktigt att använda ord som inte signalerar sjukdom. Framförallt därför att vi ser en samhällsutveckling där alltmer fokus läggs på diagnoser istället för faktiska hjälpbehov vid behovsbedömningar av bland annat personlig assistans. Det är allvarligt, faktiskt förödande om förslag som att använda den medicinska ICF mallen vid behovsbedömningen blir verklighet. Det är emellertid lika viktigt att vi använder ord som alla förstår. Jag har flera gånger fått frågan varför jag numer använder funktionsvariation, inte funktionsnedsättning i bloggen. 


I våras hade jag en diskussion om detta med en facebookvän aktiv i FUB. Jag förklarade att jag numer är aktiv i IL rörelsen och varför vi använder funktionsvariation, inte funktionsnedsättning. Sen berättade jag lite om den senaste benämningen Normbrytande funktionalitet. Svaret angående Normbrytande funktionalitet blev det här (kopierat från konversationen i Messenger:

Akademiskt så det förslår

Man riskerar att exkludera vissa grupper an personer; ex de personer jag arbetar med och för inom FUB. Skulle jag använda det uttrycket skulle mina vänner som har en utvecklings-störning ruska på huvudet.


Det fick mig att tänka till. IL rörelsen och övrig funkisrörelse pratar ofta om hur viktigt det är med inkludering, att vi ska känna oss som en familj oavsett orsak till funktionsvariation/funktionsnedsättning och jag håller givetvis med. Det känns inte alls bra för egen del om jag använder ord/beteckningar som en del personer inte kan ta till sig, som leder till att personer känner sig marginaliserade i den interna debatten. Jag vill verkligen inte exkludera någon p g a att hen har svårt att förstå innebörden av ord/beteckningar.

 Jag anser att vi har mycket större problem och lösa än att ägna oss åt en potentiell uppslitande debatt om vilken beteckning som ska användas om oss. Därför förespråkar jag en medelväg som borde tillfredsställa alla berörda. Låt var och en och varje förbund och förening själva välja om man säger funktionsnedsättning, funktionsvariation eller något annat. Mycket viktigt är att ingen utomstående bestämmer vilket som är "rätt beteckning" och ingen ska kritisera andra för att man använder  "fel ord".

Själv gillar jag funktionsvariation och kommer fortsätta använda det i bloggen.  Utanför bloggen blir det säkert både funktionsvariation eller funktionsnedsättning beroende på situation och vem jag pratar med. Normbrytande funktionalitet då?  Jag bojkottar det inte men jag kommer  använda det endast om jag vet att motparten förstår innebörden -  hade jag varit nybörjare  i rörelsen hade jag själv inte förstått vad som avses med Normbrytande funktionalitet. Om någon vill veta vad som menas ska jag efter bästa förmåga förklara det.

Sen tycker jag det finns en dimension till - vad ska vi säga när vi försöker bearbeta politikerna? Att vi ska kunna enas om en gemensam beteckning känns osannolikt. Är kanske svaret att fokusera på något helt annat än funktionsnedsättning - funktionsvariation - Normbrytande funktionalitet -  nämligen människosyn och människovärde?

1 kommentar:

  1. Jag har fortfarande svårt att förstå varför man övergett ordet "handikappad", vilket är ett ord alla förstår?
    Detta trots att jag själv anammat ordet "funkis" som jag gillar.
    Varför ska vi vara rädda för en harmlös etikettering när vi i stället bör diskutera så mycket viktigare saker?
    Det är läge att lägga den här diskussionen på hyllan och gå vidare.
    "Normbrytande funktionalitet" känns bara som en onödig tungvrickning för min del och kommer inte att användas i det jag skriver.
    Gör det enkelt för gemene man att förstå, då går vi framåt, detta käbbel leder ingenstans.

    SvaraRadera