Det allmänna ska verka för att alla
människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och för
att barns rätt tas till vara. Det allmänna ska motverka diskriminering av
människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig
eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder
eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person
Regeringsformen kap 1 2 §
Utöver vad som föreskrivs i första stycket
är var och en gentemot det allmänna skyddad mot betydande intrång i den
personliga integriteten, om det sker utan samtycke och innebär övervakning
eller kartläggning av den enskildes personliga förhållanden.
Regeringsformen 2 kap § 6, st 2
Alla personer med funktionsnedsättning har
rätt till respekt för sin fysiska och psykiska integritet på lika villkor som
andra.
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (FN-s
handikappkonvention).
Verksamhet enligt denna lag skall
främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de
personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet
att leva som andra.
LSS
§ 5
Alla som intresserar sig för frågor som rör LSS i
allmänhet och personlig assistans i synnerhet torde vara eniga om att reformen
håller på att urholkas. Alla de som fått sina assistans eller andra insatser
helt eller delvis indragen ger knappast mycket om man hör en
regeringsföreträdare säga:
"Vi tar LSS på största
allvar".
Och undra på det - det går ju helt emot det man själv upplevt, nämligen att staten via
Försäkringskassan vänt upp och ner på tillvaron. Att vreden i första hand
riktas mot Försäkringskassan och handläggaren är fullt naturligt för den som
drabbas. När försämringarna debatteras generellt i rörelsen är emellertid min
bestämda åsikt att för mycket fokus hamnar på handläggarna.
Först av allt - självklart finns det dåliga
handläggare (säkerligen ett stort antal) och en del riktiga svin som inte borde
jobba med människor överhuvudtaget. Men att reducera problemen till att i
första hand handla om handläggarna är
att göra ett stort problem allt för enkelt. Handläggarna är de som befinner sig längst ner i
beslutspyramiden, d v s de som får göra "skitgörat". Därmed inte sagt
att dåliga handläggare inte ska kritiseras. Men huvudfokus borde vare att
kritisera hela Försäkringskassans arbetssätt.
Ovan har jag kopierat utdrag från lagar som rör
rättigheter för personer med funktionsnedsättningar och rättigheter som alla
invånare i Sverige är garanterade enligt vår viktigaste grundlag-
Regeringsformen. Utifrån detta borde vi
kritisera och ifrågasätta t.ex. följande
i Försäkringskassans arbetssätt:
·
I Försäkringskassans handledning står det
att man ska ha ett "helhetsperspektiv" när hjälpbehovet bedöms. Hur
rimmar detta med att man mäter hjälpbehoven i minuter eller t.o.m. sekunder?
Eller att ta på ytterkläder inte räknas som ett s.k. grundläggande behov?
·
Med utgångspunkt från skyddet för den
personliga integriteten i både Regeringsformen och handikappkonventionen -
vilken rätt har FK egentligen att kartlägga våra liv ner i minsta detalj?
·
Varför använder man sig så flitigt av
prejudikat i Högsta Förvaltningsdomstolen som uppenbart är till vår nackdel?
Det finns ju faktiskt domar som går åt andra hållet.
·
Hur insatta i handikappkonventionen är de
högst ansvariga i Försäkringskassan?
·
Vilken utbildning får handläggarna för att
klara sitt jobb?
Detta är exempel på saker i F.K som borde kritiseras och ifrågasättas mycket hårdare än
vad fallet är idag.
Sen finns det en yrkesgrupp som haft mycket stor betydelse
för att reformen urholkats och som kommit lindrigt undan kritik, nämligen
juristerna i förvaltningsdomstolarna, i synnerhet de som sitter i Högsta
Förvaltningsdomstolen. Det kommer jag att återkomma till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar