måndag 14 april 2014

En personlig berättelse om LSS20 10 april 2014

Det var verkligen roligt och spännande att vara med men jag tänkte först berätta hela bakgrundshistorien hur jag blev så involverad i Veronica Hedenmarks drömprojekt.


För min del började det en januaridag. Jag hade återupptagit bloggandet efter julledigheten efter och var sedan en tid tillbaka en flitig besökare på Facebook -gruppen Avslag till varje pris. En kväll fick jag ett mail från Veronica där det stod ungefär följande;

Veronica planerade att anordna ett stort seminarium i Stockholm för att uppmärksamma att LSS-lagen fyller 20 år och hon ville väldigt gärna att jag skulle vara med som medarrangör. Ärligt talat blev jag överrumplad. Veronica är ju en stor profil i brukarrörelsen och så var hon så angelägen att få med doldisen Thomas Juneborg som började engagera sig på allvar först 2011. De gick naturligtvis inte att tacka nej till detta så jag hoppade på "tåget".

Månaderna som följde var det mycket jobb men till slut fick vi till det. Nu ska påpekas att jag utgick först ifrån att Veronica hade mycket folk som skulle hjälpa till att organisera en så stor tillställning men vad gäller det praktiska arbetet så visade det sig att det bara var jag och Veronica som höll i trådarna. Jösses tänkte jag, hur ska bara två personer få till det här? Men det gick. Veronica har en minst sagt imponerande arbetskapacitet, mina krafter är mer begränsade men det var bara att jobba på så mycket man orkade. Var dock riktigt sliten i slutet. Finns all anledning och vara stolta över att vi fick till det.

Jag anlände till Stockholm 9 april. Dagen för seminariet inleddes med att alla deltagare - Veronica, jag själv, Bengt Westerberg, Jonas Franksson fån Stil och alla föreläsare samlades för en genomgång av programmet, säkerhetsrutiner mm.

12.30 drog LSS20 igång i riksdagens 1-a kammare. Alla deltagare tågade in under högtidliga former - för egen del var det också första gången jag besökte riksdagen. Efter en kort introduktion av Christna Husmark-Persson och Bengt Wsterberg började föreläsningarna.





Alla deltagare samlade



Man fick lyssna på Thomas Hammarberg, expert på frågor som rör mänskliga rättigheter och FN-konventionen om funktionsnedsattas rättigheter, funktionshinderforskaren Barbro Lewin m.fl. Anna Hallberg berättade hur det är att vara förälder, samtidigt ha personlig assistans och hur viktig assistansen är för att tillvaron ska fungera. Elaine Johansson, Eva Nordin-Olsson och Sören Olsson berättade ur lite olika perspektiv hur det är att vara förälder till barn med stora funktionsnedsättningar och vad LSS betyder för dem. Och då inte bara den personliga assistansen utan även de andra stödformerna inom ramen för LSS-lagen. Sist ut av föreläsarna var Theresé Karlberg, verksamhetschef för personlig assistans på Försäkringskassan som mest talade om hur F.K ska bli bättre i kontakterna med brukarna mm.


LSS20 avslutades med paneldebatten där jag var en av deltagarna, för min del var det debut för att sitta i en debattpanel. Nu skulle debuten ske i riksdagen så det var ju ingen mjukstart precis... Men jag kände mig aldrig särskilt nervös. Själv tycker jag det gick väldigt bra och jag fick fram det viktigaste - att om nu politikerna säger sig värna LSS krävs det handling, bara vackra ord. Det är ni som sitter på makten att ändra lagen så att LSS intentioner återupprättas.



I paneldebatten ihop med Jonas Franksson

I övrigt blev det naturligtvis mycket fokus på Försäkringskassan. När Theresé Karlberg skulle förklara och försvara de allt hårdare bedömningarna hänvisade hon föga överraskande från domen i regeringsrätten 2009 som skapat ett prejudikat. Försäkringskassan måste som statlig myndighet följa  ny rättspraxis hur lagen ska tolkas och tillämpas.  Barbro Lewin invände mot detta resonemang och menade att det visst finns utrymme för F.K att tillämpa lagen generösare än vad man gör. Barbro menar bland annat att man kan inte använda en enda dom  sedan tillämpa den på alla assistansberättigade eftersom det finns så många olika funktionsnedsättningar.



Jag och Veronica efter att LSS20 är avslutad

Sammanfattningsvis. Ett mycket lyckat seminarium. Väldigt kul att så många deltog. Budskapet till de riksdagspolitiker som var på plats var glasklart. LSS är en fantastisk lag som betyder oerhört mycket för personer med stora funktionsnedsättningar. Om jag var en doldis i handikapprörelsen innan så är jag knappast det längre. Till sommaren kommer Veronica att arrangera ett nytt LSS20 seminarium i Almedalen 30 juni. Jag kommer att vara på plats. Klockslag 13.00. Plats Visby Högskola. 


Stort tack också till Veronica som gav mig chansen att hjälpa till och arrangera LSS20 i Stockholm 10 april 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar