Nytt år och nytt blogg år. Har varit superskönt med en rejäl jul och nyårssemester. Jag behöver verkligen det under såväl sommar som vinter för att orka kämpa på som jag gör. En sak vet jag med 100 % säkerhet inför vad vi kan vänta oss under 2025 – det kommer inte saknas ämnen att blogga om…
Bloggen handlar
som bekant i huvudsak om olika aspekter av personlig assistans. Emellanåt tar jag även upp andra frågor
kopplat till funktionsrättspolitik som jag tycker är mycket angelägna. Jag
brinner t.ex. mycket starkt för ett väl fungerande ekonomiskt skyddsnät.
Högkostnadsskyddet för receptbelagda mediciner är en
mycket viktig del av vår offentligt finansierade välfärd. Utan den skulle
väldigt många svenskar inte ha råd med dyra mediciner. I mitten av december
presenterade regeringen förslag på stora besparingar= försämringar i
läkemedelsförsäkringen. 2024 låg maxtaket under en 12 månaders period på 2800
kr. Nu är tanken att taket ska höjas till 3800 kr sommaren 2025 (tidigare
beräknades taket bli 2900 kr för 2025). Oavsett vad våra politiker säger är det
en kraftig ökning och försämring. Däremot kommer mediciner för barn och
ungdomar upp till 18 år fortfarande vara gratis.
Försämringen drabbar
givetvis alla personer som är
beroende av läkemedel men slår som vanligt
allra hårdast mot grupper med tunna plånböcker. Här hittar vi förutom
låginkomsttagare generellt t.ex. låginkomstpensionärer, långtidssjuka m.fl. och
givetvis många personer med olika orsaker till stora livslånga
funktionsnedsättningar - som är kraftigt överrepresenterade i
"fattigdomsligan". Hur är det för personer med försörjningsstöd –
samhällets sista skyddsnät? Om jag förstår regelverket rätt så avgör hemkommunen
rätten till gratis eller nästan gratis mediciner efter utredning.
Som vanligt handlar det
om att regeringen vill spara pengar. 2024 ökade utgifterna för
högkostnadsskyddet med drygt 5 miljarder kr till 41 miljarder kr för receptbelagda
mediciner och förslaget motiveras så här:
förbättra
möjligheterna till en hållbar finansiering av läkemedelskostnaderna”.
Låter mycket snarlikt
debatten kring utgifterna för personlig assistans – finansieringen måste vara
hållbar. I det här fallet hoppas regeringen kunna spara sammanlagt drygt 5
miljarder kr 2026 och 2027.
Men är 900 kr extra på
ett år så mycket pengar – motsvarar 75 kr /månad? Det kan man kanske tycka men för personer med oftast mycket små
inkomster som hen inte kan påverka själv är 900 kr extra mycket pengar. Till
det kommer olika avgifter med mera för läkare besök, i många regioner olika
avgifter för hjälpmedel med mera. Omsorgsavgifter för hemsjukvård kan enligt
Heja Olika överstiga 2500 kr/månad.
Men ligger det då ingenting i det regeringen säger – att finansieringen måste vara hållbar?
Även om vi plockar bort utgiftstak etcetera är verkligheten följande: Utvecklingen med nya mediciner går oerhört fort vilket sig är fantastiskt. T.ex. är ett stort genombrott på gång med den fruktade demenssjukdomen Alzheimer. ”Baksidan” är att många av de nya ”supermedicinerna” är eller kommer att bli mycket dyra. Till det kommer att västvärldens invånare blir allt äldre. Ska alla – oavsett plånbok kunna ta del av alla framsteg inom läkemedelsvetenskapen är det nog oundvikligt att utgifterna för staten kommer att stiga kraftigt.
Så att säkerställa en
säker finansiering blir mycket viktigt även i en relativt nära framtid. En
reform som åtminstone borde övervägas är att regionerna får delfinansiera högkostnadsskyddet,
staten betalar säg 75-80 %, regionerna resten. Det finns säkert andra lösningar
– som kanske är mycket bättre. Det
viktigaste är att alla oavsett sjukdomsbild eller inkomst ska ha tillgång till
de bästa medicinerna. Ett av mina syskon föreslog följande när vi pratade
om detta.
Är inte bästa lösningen
att vi som inte är beroende av mediciner mer än tillfälliga sjukdomar betala mer
så får ni som måste ha medicinerna mycket lägre avgift?
Dietister och andra
experter på levnadsvanor skulle säkert bestämt hävda att mycket mediciner
skrivs ut helt i onödan till personer med låt oss säga mindre allvarliga
åkommor och/ eller mindre funktionsnedsättningar. Stora omfördelningar i
välfärdens resurser skulle därmed kunna bli möjliga.
Inget av detta hjälper
emellertid vi som drabbas av planerade höjningar här och nu. Ett absolut minikrav från oss, pensionärer
med flera måste vara att vi åtminstone får kompensation för höjningen.
Det bästa så klart är att inte genomföra
höjningen alls. Om vi håller oss till den grupp som är helt
beroende av sjuk eller aktivitetsersättning samt merkostnadsersättning är det
lätt att hitta alternativ på
kompensation om bara viljan finns. Kompensation skulle t.ex. kunna vara:
· * Rakt av höjd merkostnadsersättning.
· * Högre ersättningar i sjuk/aktivitetsersättningen
som är mycket låg för 2025- 2,6 % om jag minns rätt. Det räcker med att vi
skulle få del av senaste jobbskatteavdraget så blir det enligt Heja Olika en
inkomstförstärkning netto på nästan 4000 kr på ett år.
Genomförs höjningen är sannolikheten stor att många av ekonomiska skäl kommer att avstå från att plocka ut sina mediciner. I förlängningen riskerar det att öka sjukvårdskostnaderna för regionerna. I praktiken en ”övervältring” av utgifter från staten till regionerna.
För vi som berörs finns
det definitivt en dimension som handlar om rätten till ett
självständigt/självbestämt liv. Många, – funkisar, långtidssjuka, många
pensionärer m.fl. kommer troligen ställas inför det bistra valet - plocka ut
jätteviktiga läkemedel eller avstå från fritidsaktiviteter olika med mera som
kostar pengar.
I synen på förslaget från
politiker från vänster, respektive höger låter det ungefär så här:
Vänster. Senaste 20 åren har vi sänkt skatten med totalt flera hundra
miljarder kr. Självklart finns det pengar för att inte höja taket. Men som
vanligt tycker högern det är viktigare att sänka skatten för rika.
Höger. När kostnaden stiger så snabbt måste alla bidra lite mer med egna
pengar, skatterna ska inte höjas. Vi
måste komma ihåg att även efter höjningen kommer staten fortfarande att ta ett
stort ansvar för att finansiera mediciner och så ska det förbli.
För egen del. Nu är
inte huvudsyftet med den här bloggen att diskutera skatter. Ofrånkomligen är det ändå så att välfärden
finansieras med skatter och då är det en självklarhet för mig att ha synpunkter
på hur vi fördelar våra gemensamma pengar. Och i det här fallet tycker jag det
är usel fördelningspolitik att sänka
inkomstskatter för höginkomsttagare och samtidigt försämra högkostnadsskyddet
för receptbelagda mediciner.
Hur mycket mediciner
äter jag själv? Jo, jag äter dagligen två mediciner mot epilepsianfall. Det har
jag gjort i över 30 år nu och har sedan länge förlikat mig med att jag kommer
äta dem livet ut. Så jag är definitivt berörd. Hade jag varit ansvarig minister
hade jag jobbat för lägre egenavgifter – inte högre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar