Förutom mitt deltidsjobb för STIL är jag även engagerad i Funktionsrätt Jönköpings län som styrelsemedlem och inofficiell LSS expert. Funktionsrätt är som bekant samarbetsorganisationen för en lång rad intresseföreningar inom funktionsrättsrörelsen. I år bestämde vi oss tillsammans med Funktionsrätt Jönköpings kommun för att göra ett större evenemang för att uppmärksamma FN-dagen för personer med funktionsnedsättningar som äger rum 3 december. Funktionsrätt och STIL i Jönköping har samarbetat i flera evenemang, det här var det största jag deltagit med enbart Funktionsrätt som arrangör.
Vår ambition var att belysa
läget i Sverige i nutid och historien. Besparingarna på funkisar och sjuka
omfattar i stort sett alla samhällsstöd till oss – hur har det kunnat bli så
och hur ska vi komma ur den negativa spiralen? Upplägget var en längre
föreläsning av författaren Margareta Persson sedan följde flera story Tell
berättelser. Efter en lång rast med mycket god jultallrik anordnade vi en
debattpanel där jag deltog.
Margareta Persson har skrivit
flera böcker om historien för den svenska funktionsrättsrörelsen, hur vi länge
inte fick del av välfärdsstaten om de övergrepp som begicks på olika
institutioner.
Hos oss föreläste Margareta om
historiken fram tills LSS tillkomst och hur den svenska funktionsrättsrörelsen
organiserade sig och det faktum att alla stora reformer som ända genomförts har
tillkommit tack vare funktionsrättsrörelsens arbete.
Många tror säkert att läget
för funkisar var som allra värst när Sverige var ett utfattigt land på 1800-talet.
Så var inte fallet. Den verklige botten nåddes under 1900-talets första halva
när förfärliga inrättningar som rasbiologiska institutet inrättades med mera.
Vipeholm i Lund är den mest kända/ökända stora institutionen med väldiga
övergrepp men det fanns många fler stora institutioner runt om i landet.
På 60-talet vände dock vinden.
Succesivt växte det fram en syn från politikerna att vi skulle inkluderas i
samhället. Efterhand avvecklades de stora institutionerna. Men fortfarande i
början av 1970-talet var det långt ifrån självklart att barn med stora
funktionsnedsättningar skulle bo i föräldrahemmet. Den positiva utvecklingen
nådde sin kulmen när LSS infördes som (med tanke på kostnadsdebatten idag)
infördes vid en djup lågkonjunktur.
Varför har det då blivit så
mycket försämringar? Margareta Persson menar att en viktig bidragande orsak är
ett förändrat samhällsklimat som drabbar personer med stora behov av
samhällsstöd hårt. Det har blivit mycket
mer ett ”jag, jag” än vi, vi” samhälle. Politiskt yttrar det sig bland
annat i att det blivit allt populärare med reformer som ska underlätta
vardagslivet för ”vanligt folk”/majoritetsbefolkningen men mindre intressant att stödja de som behöver
mest stöd från samhället. D v s det saknas en politisk vilja. Margareta Persson
menar också att den negativa utvecklingen sammanfaller med att synen på oss som
grupp ändrats till det sämre.
Tre personer föreläste om sina
erfarenheter av att levt på institution, an av dem var neurosedynskadade Irené
Pettersson som berättade om sin uppväxt på institution. Anita Svenningsson och Ingela Ehrnst berättade
om deras upplevelser på utbildningsinstitutionen Tomteboda avsedd för personer
med svåra synskador eller helt blinda. Mestadels negativt så klart men även
ljuspunkter.
När man lyssnar på
berättelserna så inser man hur i bästa fall dåligt funktionsrättspolitiken i Sverige
fungerade långt in på 1900-talet.
Debattpanelen
Jag själv och Margareta
Persson var två av fyra deltagare i debattpanelen. Moderator var Marie Sten –
vice ordförande i Funktionsrätt Riks. En del av diskussionerna handlade om vad
som är en institution och är vi på väg tillbaka till den världen? Svaret i
korta drag var att vi är på väg åt det hållet och att dagens LSS boenden uppfyller
många av Funktionsrättskonventionens definitioner för institution. Rebecka Roos
en STIL kollega till mig som bor i ett serviceboende (en form av LSS boende)
berättade hur livet i serviceboendet blivit allt mer reglerat och på frågan om Rebecka ansåg sig bo i en
institution blev svaret ja.
Funktionsrättskonventionen
fick en hel del utrymme. På frågan hur vi ska använda den på bästa sätt menade
panelen att den måste bli svensk lag.
Själv fick jag frågan hur vi
har kunnat hamna där vi är med LSS med så mycket besparingar/försämringar? Det
blev en utläggning som ändå inte var uttömmande på något sätt men de viktigaste
punkterna:
*Försämringarna i assistansreformen och hela LSS
måste sättas in ett större perspektiv. Det är en del av en nedåtgående spiral
där samhället sparar pengar på praktiskt taget alla delar inom
funktionsrättsstöd och mycket annat.
Ett antal faktorer samverkar
som
·Synen på hur
mycket det får ”kosta”
·
AAvsaknad av
politisk vilja
·
EEn juridisk röra
som gjort att vi fjärmat oss från intentionerna.
· Försäkringskassans stenhårda tolkning av restriktiva domar och kommunernas (i viss mån även Försäkringskassan) vilja att driva ärenden i restriktiv riktning så långt det går. Samt Försäkringskassans "kärlek" till att enbart hänvisa till restriktiva domar från Högsta Förvaltningsdomstolen som prejudikat.
· Organiserad kriminalitet som infiltrerat välfärden.
Jag anser också att det löper
en röd tråd i finansdepartementet på synen på ”hur mycket personlig assistans
får kosta” från reformens tillkomst fram tills nutid.
Sen är det som vanligt mycket
som man inte hinner ta upp men det viktigaste som jag inte fick sagt angående att det ser ut som det gör december 2024 sammanfattar jag här.
* Det är sant att LSS och assistansreformen infördes under en djup lågkonjunktur – vilket är ett mirakel i sig. Men när vi pratar pengar idag och vill förstå hur vi har hamnat här tycker jag det är jätteviktigt att alla känner till att det var mycket nära att det inte blev någon assistansreform alls. Finansdepartementet under Ann Wibbles ledning tyckte det var för dyrt och gav först grönt ljus med ett mycket viktigt motkrav:
Redan efter ett år skulle en utredning tillsättas som
granskade kostnaderna. Så pengarna/kostnadsfrågan
var central redan innan reformen ens blev verklighet. Den utredning som
sjösattes 1995 efter regeringsskiftet 1994 föreslog en lång rad stora
försämringar, bland annat kommunalisering. Det allra mesta skrotades men här
menar jag roten finns till det juridiska förfall som frihetsreformen hamnat i.
Staten var tydlig i utredningen - vi vill
betala så lite som möjligt för personlig assistans, helst ingenting. Ska vi
ha en reform får någon annan betala, d v s kommunerna.
Nu blev det ingen
kommunalisering, stommen i reformen fick vara kvar med ett mycket viktigt
undantag för insatsen personlig assistans:
1996 infördes begreppet grundläggande behov. Det innebar tre
saker:
· 1 Även om begreppet inledningsvis tolkades generöst var ett första steg tagit mot att gå ifrån grundintentionerna av att se till hela hjälpbehovet
· 2 Statens önskan att
hålla nere kostnaden och att man inte såg till hela hjälpbehovet som bas för
att beviljas personlig assistans av staten gjorde att ekonomi och juridik
började samspela på ett mycket olyckligt sätt.
· 3 Staten ville helst
inte betala och kommunerna var inte lockade heller. Det innebar att det delade
huvudmannaskapet som utgick från omfattningen på grundläggande behov (d v s över
20 timmar/vecka i grundläggande behov för statlig assistansersättning) skapade
starka incitament för stat och kommuner att försöka lämna över ansvaret på
varandra.
Grundläggande behov ja, det
blev riktigt illa 2007-2009 när Försäkringskassan introducerade begreppet integritetsnära hjälpbehov. Denna
nya definition om vad som var ett grundläggande behov bekräftades sedan i den
ökända domen i dåvarande Regeringsrätten 2009. Därmed var hela fundamentet på plats för alla försämringar som följt.
Ska vi komma tillrätta med
assistansreformens problem måste både
finansieringen säkras och behovsbedömningarna göras om i grunden enligt
ursprungsintentionerna och Funktionsrättskonventionens definition av personlig
assistans. Detta innan staten blir ensam huvudman. Det kräver politisk
vilja men den saknas för närvarande.
Vad gäller välfärdskriminaliteten kräver den ett samarbete mellan många olika myndigheter. Ni vet att jag brinner för att få bort avarterna som förstört så mycket. Den kampen får dock inte ske till priset att våra rättigheter inskränks. Det måste gå att hitta en bra balans mellan att bekämpa kriminalitet och värna reformens intentioner.
Bild: På plats i debattpanelen Sitter som vanligt i min permobil med mikrofon i ena handen.
Efter avslutad panel pratade
jag med moderatorn Marie Sten hur det är med besparingar i våra grannländer?
Jo, det sparas och gnetas men hittills är försämringarna inte lika omfattande
som i Sverige. Marie hade emellertid ett viktigt förbehåll. Vad gäller
åtminstone Norge och Danmark brukar de ligga lite efter Sverige både vad gäller
förbättringar och försämringar. Så vi får se vad som händer där framöver.
Funktionsrätt i Jönköpings län
och kommun var vi sammantaget mycket nöjda med evenemanget. Efter jul får vi i
styrelsen diskutera vidare vad vi ska göra framöver.
Det här blir sista blogginlägget för i år. Jag återkommer i vanlig ordning i mitten av januari. ¨
Jag önskar alla bloggläsare och facebook vänner en
Riktigt GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar