Nytt år och därmed fortsatt kamp för att försvara oss mot försämringar för vår frihetsreform plus en lång rad andra saker kopplade till funktionsrättspolitik. Under alla år jag bloggat har jag inte ett enda år kunnat inleda med att ”det ser ljust ut”…
Ändå, det fanns ändå några saker som ändå måste
betecknas som ljuspunkter på en totalt sett ganska mörk assistans himmel.
· Det mesta tyder nu på att vi verkligen får
en indexerad höjning av schablonersättningen 2026. Några brasklappar finns
ändå. En akut ekonomisk kris eller ännu
sämre omvärldsläge skulle antagligen sätta stopp för planerna.
· Det så omtalade dubbla föräldraavdraget
kommer att halveras. Inte alls tillräckligt men ändå ett litet steg i rätt
riktning.
· Antalet personer beviljade statlig
assistansersättning steg faktiskt en aning under 2024 + 61 personer till
13 343 personer. Källa Assistanskoll.se
· För första gången på mycket länge pratade
en ansvarig minister i höstas om höjda ambitioner i Funktionsrättspolitiken.
Återstår att se vad det leder till i praktiken. Vi ska inte ha för höga
förväntningar.
Däremot saknas fortfarande besked från regeringen på
den centrala frågan hur behovsbedömningarna ska se ut i framtiden och ingenting
utifrån det information vi kan ta del tyder på att en utredning är på gång om
detta.
Finansiering. Ja, jag pratar en hel del om pengar och
kommer fortsätta att göra det. Därför att det är absolut nödvändigt med både nya behovsdömningar och betydligt större ekonomiska resurser om vi
ska få ordning på assistansreformen. Utan det sistnämnda hjälper det inte
hur bra ändringarna är på papperet om det inte tillförs betydligt mer resurser
= pengar.
När vi granskar
finansplanen kommande tre år finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar för
att ge flera tusen personer till statlig assistansersättning. Det där med att
LSS är en rättighetslag med i teorin obegränsad finansiering av
finansdepartementet och kommunerna. Glöm det, det har den egentligen aldrig
varit.
På Kommunal nivå fortsätter antalet
assistansberättigade att minska, en nedgång som nu pågått sedan 2020. I november
2024 var 4701 personer beviljade kommunal assistansersättning Källa:
Assistanskoll.se
Reformerna i stärkt personlig assistans måste hittills
betecknas som ett fiasko. Ca 2000 personer skulle återfå sin personliga
assistans, resultatet när detta skrivs är mycket magert. Jag menar att det i huvudsak beror på två
saker.
1
Försäkringskassan dubbla avdrag för föräldraansvar 2 Det faktum att Stärkt
personlig assistans inte gick till botten med att rätta tillfrihetsreformens
mest grundläggande problem till att lagen inte fungerar som det var tänkt - d v
s behovsbedömningarna.'
Nu ska föräldraavdraget halveras. Ett litet steg i
rätt riktning men jag tror inte det kommer påverka antalet som beviljas
personlig assistans nämnvärt. Det troliga utfallet bekräftas också av en
rapport från ISF som konstaterar följande:
Vi bedömer att
regeländringarna inte heller på längre sikt kommer leda till en sådan
utvidgning av rätten till assistansersättning som regeringen ville
De flesta
avslag beror på att Försäkringskassan bedömer att barnen inte har grundläggande
behov som når upp till kravet på mer än 20 timmar per vecka innan
föräldraavdraget görs. Därför kommer halveringen inte att leda till att så
många fler barn beviljas assistansersättning.
När det gäller att nå fram till våra folkvalda
politiker är det för det mesta mycket svårt. Och 2025 känns det kämpigare än på
många år. Vi far backa tillbaka till valrörelsen 2018 då assistansreformen
faktiskt fick rejäl uppmärksamhet.
Det är verkligen inte
Ulf Kristerssons fel att Vladimir Putin invaderade Ukraina eller att det alltid
oroliga Mellanöstern står i brand år efter år. Däremot får det svåra
säkerhetspolitiska läget stora konsekvenser för vad som regeringen prioriterar.
Väldiga resurser tillförs nu försvaret – givet det mycket allvarliga
omvärldsläget så agerar alla regeringar likadant Och landets säkerhet. Ja, det
är en mycket viktig uppgift för alla regeringar.
Förutom att så mycket pengar nu går till försvaret
tycker jag också vi fått en mycket militariserad samhällsdebatt där andra
viktiga inrikes problem får finna sig att stå helt skuggan av Putins krig och
Nato. Det gäller i hög grad problemen i välfärden i allmänhet och leder därmed
med automatik till att assistansreformen hamnar ännu längre ner på
prioriteringslistan. Bland regeringspartierna (räknar här in SD) anklagar jag
inte Liberalerna och Kristdemokraterna för att sakna goda intentioner men de
väger för lätt. SD prioriterar ytterst helt andra saker än personlig assistans.
När det gäller ansvarig minister Camilla Valtersson Grönvall (Moderaterna) tror
jag faktiskt hon vill väl med reformen men saknar både makt och resurser.
Kort och gott. På regeringsnivå ser jag ingen politiker
med tillräckligt mycket makt och pondus som verkligen kan driva våra frågor
framåt på allvar. Under hela reformens existens sedan starten 1994 är det bara
Bengt Westerberg som haft den makten och inflytandet utanför
statsministerkansliet och Finansdepartementet. Alltså händer inte mycket.
Förstatligande? Ser ut att dra ut på tiden.
Regeringens officiella förklaring är att det är ”svårare än vi trodde att
genomföra förstatligandet” För mig är det en omskrivning för att ”det, enligt
Finansdepartementet finns inte tillräckligt med pengar”… Men att det dröjer är
verkligen ingen katastrof så länge det inte finns nya behovsbedömningar.
Tvärtom vore det riktigt, riktigt illa om assistansreformen förstatligas utan
nya kriterier för behovsbedömningar. Även här gäller det att
Funktionsrättsrörelsen står på sig
Däremot, om det inte kommer hända mycket eller mest
troligt ingenting vad gäller behovsbedömningar
kan vi vara helt säkra på att något som verkligen kommer prioriteras är fortsatt kamp mot välfärdsbrottslighet. Flera stora assistanshärvor ledde till
fällande domar. Här är det högst sannolikt att det åtminstone blir debatt om
långtgående åtgärder för att stoppa välfärdskriminalitet, inklusive GPS.
Jag beskriver läget som fortsatt mycket kärvt men
stabilt och kommer så förbli under 2025. Vi som har statlig assistansersättning
sitter relativt säkert under
förutsättning att vi ligger lågt och inte gör något som väcker Försäkringskassans
intresse. Hittar FK en anledning (särskilt ändrade förhållanden) för att öppna
en omprövning är den eller de personerna illa ute. Mitt råd är – undvik kontakt
med FK så mycket som möjligt. Jag är jätterädd för FK. Att man som mångårig
assistansberättigad ska behöva ge ett sådant råd är milt uttryckt – sorgligt.
Jag har ändå mycket svårt och se att omprövningarna återupptas för alla enligt den gamla
modellen, inte ens Försäkringskassan begär det enligt de besked som lämnats
hösten 2024. Sker det, blir en fullständigt förödande smäll. Jag tror faktiskt
ingen regering är beredd att ta ansvaret för det som kommer hända.
Sammantaget. Efter dryga två år med regering
Kristersson är läget ungefär som jag räknade med hösten 2022. Varken sämre
eller bättre.
Regleringsbrev
till Försäkringskassan
I regleringsbrevet till Försäkringskassan har
myndigheten fått tre uppgifter.
1
Utvecklingen av assistansreformen. Inkluderar bland annat redovisa indikatorer för
assistansersättning. Indikatorerna ska bl. a. följa utvecklingen av antalet
brukare, timmar, kostnader, antalet bifall och antalet avslag.
2
Försäkringskassan ska följa upp och analysera hur halveringen av det
schabloniserade föräldraavdraget har påverkat utfallet av rätten till
assistansersättning. Redovisas till Socialdepartementet senast 13 november
2025.
3) Utreda förutsättningarna för att förstatliga assistansreformen. Försäkringskassan
ska beskriva vad som krävs i form av IT-utveckling, utbildning, rekrytering,
samarbete med berörda kommuner och övriga förberedelser som är nödvändiga för
att ett statligt huvudmannaskap ska kunna genomföras på ett rättssäkert och
kostnadseffektivt sätt samtidigt som konsekvenserna för enskilda, anordnare och
kommuner inte blir större än nödvändigt.
Det
finns i alla fall inget om direktiv som syftar till direkta besparingar. Det har det inte gjort efter 2016. Ungefär som väntat.
Regleringsbrevet till Försäkringskassan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar