Tittar vi historiskt så har förvaltningsdomstolarna varit allt annat en generösa i synen på hur LSS lagen med alla insatser ska tillämpas. Det finns ju som bekant ett antal prejudicerande domar (rättsfall som många gånger drivits av kommuner) som hjälpt till att demolera rättighetslagens intentioner. Att Försäkringskassan sen i praktiken satt i system att tolka de här restriktiva domarna så strängt som möjligt har förvärrat situationen ännu mer.
Men har nu FK gått för långt i besparingshysterin och
att bända och tänja på existerande lagtext och befintliga domslut. Positiva
nyheter är vi inte bortskämda med men det finns faktiskt tecken som tyder på
juristerna i domstolarna nu börjar sätta ner klacken. För någon vecka sedan
hade nätsajten Heja olika en rubrik som lydde så här:
Trendbrott:
Assistansanvändare vinner fler segrar i domstol
Vad har hänt rent konkret? Det handlar inte om domar
som på allvar går till bottnen med de riktigt stora problemen. Däremot har det
nu kommit domar som på olika sätt underkänner Försäkringskassans
beslutsunderlag när assistansen dras in. Juristen och LSS experten Jessica
Gustavsson sammanfattar:
Jag vill sammanfatta det som att det
skett ett skifte i ombudens argumentation och
i domstolarnas domskäl – från att argumentera i sak,
till att argumentera emot att saken är tillräckligt utredd av
Försäkringskassan.
Jessica Gustavssons
slutsats är att ändrad strategi hos rättsombuden - ändrat fokus från själva sakfrågan till att ifrågasätta
FK-s hantering av själva fallet ger resultat.
Jessica Gustavsson fortsätter:
Domstolarna
har plockat upp att det medicinska underlaget är A och O i assistanssammanhang,
och för att Försäkringskassan ska kunna underkänna ett tidigare accepterat
medicinskt underlag krävs nu bevisning av motsvarande tyngd.
Det är inte längre självklart att
Försäkringskassan kan ”komma undan” med att basera betungande beslut på enstaka
journalanteckningar, egna observationer vid oanmält hembesök, eller andra mer
lösryckta uppgifter som är öppna för tolkning.
Jag
vill nog säga att det klart framgår Försäkringskassan
nu måste prestera tyngre bevisning än den bevisning som
låg till grund för beviljandet, om Försäkringskassan vill dra in assistansen.
Sammantaget kan vi
åtminstone skönja ett ljus när det gäller tryggheten att inte förlora sin
assistans på milt uttryckt – tveksamma grunder. Frågan är vad som blir
Försäkringskassans och därmed ytterst regeringens motdrag?
* Många har haft förhoppningar på signaler från engagerade riksdagspolitiker att de mycket stora problemen med Föräldraavdraget för Stärkt personlig assistans kommer att lösas inom kort. Tyvärr – men som vanligt inte oväntat för mig ser de förhoppningarna ut att gå i kras. Regeringen har istället meddelat att den tänker tillsätta en ny utredning (femtielfte i ordningen sedan 1994?) och Tidöpartierna har röstat ner ett utskottsinitiativ. ”Lösningen” i Rosenbad blir därmed att skjuta problemet framför sig och i bästa fall leverera en lösning i en obestämd framtid.
Vad som däremot prioriteras istället är enligt Jessica
Gustavsson att identifiera 10 viktiga sätt som välfärdskriminella använder för
att komma åt skattepengar. Det visar ännu en gång tycker jag den väldiga ocean som skiljer regeringen
och brukarrörelsen vad som är viktigast att prioritera. Det är de hårda
sakerna – inte självbestämmande och mänskliga rättigheter enligt
Funktionsrättskonventionen. Och det är inte överraskande. Ulf Kristersson har
veterligen aldrig sagt någonting om en återupprättad assistansreform – däremot har vår statsminister varit väldigt
tydligt med att bekämpa välfärdskriminalitet har mycket hög prioritet – här
är statsministern och Magdalena Andersson överens.
Ett nytt potentiellt beckmörkt orosmoln kan tyvärr
skönjas. Signaler kommer om att det finns tankar i regeringen på att åtminstone
tillsätta en utredning (suck) till om att kanske återuppta tvåårsomprövningar
eller t.om återuppta dem utan utredning. Det kan tyckas överraskande utifrån
vad som sagts tidigare från Rosenbads socialdepartement men inte särskilt överraskande att det dyker upp om vi väger in vad som
verkligen prioriteras. Lägg därtill att Försäkringskassan i flera år tryckt
på för återupptagna omprövningar i någon form. Hur mycket spelar de nya domarna
om högre beviskrav för indragen assistans in att detta lyfts? Troligen in inte
alls obetydlig roll, domarna ändrar ju faktiskt maktbalansen till
Försäkringskassans nackdel.
Hur oroliga ska vi vara? Skulle återupptagna omprövningar bli verklighet utan nytt regelverk ska
samtliga Tidöpartier och i synnerhet L, KD och SD skämmas så länge partierna
existerar. För återupptagna omprövningar med dagens regelverk är i
praktiken dödsstöten för hela reformen. Och det kan väl ändå ingen
assistansvänlig politiker eller parti till höger som kritiserat S väldiga
vanskötsel så hårt gå med på att:
Vi
var med och fattade beslutet att i praktiken avskaffa assistansreformen
Så, nej jag tror inte vi behöver vara så oroliga men
bara det faktum att det uppenbart finns tankar om återupptagna omprövningar är
mycket allvarligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar