Nytt år och ny bloggsäsong
Strax före jul fick Försäkringskassan regleringsbrevet
från regeringen. Jag håller givetvis med de som säger att myndigheten måste få
nya direktiv men det räcker inte. Det behövs även mycket mer pengar. Omvänt
räcker inte bara pengar heller så länge behovsbedömningarna inte ändras.
Den nya regeringens insatser har hittills varit mycket
magra och rimmar illa med den assistanspolitik tre av fyra partier i
regeringsunderlaget säger sig stå för. Mandatperioden är visserligen ung men i
år måste det faktiskt hända saker som verkligen gör skillnad om det ska finnas
någon trovärdighet hos den nya regeringen. Innan julen listade jag fyra viktiga
hållplatser under 2023 där det måste bli resultat, först ut är regleringsbrevet
för 2023.
Så här löd regleringsbrevet till Försäkringskassan
2022:
Mål för assistansersättningen
Så här står det om regeringens mål för assistansersättningen
2023 enligt regeringsbrevet sid 3
Mål för assistansersättningen
Försäkringskassans arbete
med assistansersättning ska bidra
till det nationella målet för funktionshinderspolitiken (prop. 2016/17:188,
bet. 2017/18:SoUS). Handläggningen ska präglas av hög kvalitet och
rättssäkerhet så att den som är berättigad
till ersättning får det, samtidigt som den som inte har rätt till
ersättning inte får det. Besluten
ska vara likvärdiga över hela landet,
för såväl flickor
och pojkar som kvinnor och män. Försäkringskassan ska även
säkerställa en god kontroll för ett
effektivt och rättssäkert nyttjande av gemensamma resurser och därigenom
förebygga och förhindra felaktiga utbetalningar och
bidragsbrott.
De som eventuellt hade
stora förväntningar på nya direktiv när S regeringen byttes ut blir besvikna.
Själv tycker jag det är i linje med vad jag väntade mig. Det är varken sämre
eller bättre. Läser vi noga vad som faktiskt står är det inte mycket som förändrats
jämfört med 2022. Ja, jag kan inte se någonting som på ett avgörande sätt
avviker till det bättre för hela gruppen
assistansanvändare. Det som möjligen skiljer är mer tydligt formulerat att
den som inte anses ha rätt till assistans ska inte ha det.
Jag är som bekant
cyniskt lagd efter allt som hänt och tittar alltid efter potentiella kryphål
för att spara pengar. Finns det någon ”djävul i detaljerna”? Tittar vi närmare
på Assistanskolls sammanfattning hittar jag minst ett exempel i avsnittet om
analysera timutvecklingen. Assistanskoll skriver:
Försäkringskassan
ska analysera handläggningen av ansökningar om fler assistanstimmar. Underlag
som ligger till grund för besluten ska analyseras liksom kvaliteten i besluten.
Det första beslutet om assistansersättning ska jämföras med nya beslut om fler
eller färre timmar.
Assistanskoll om regleringsbrevet
Utifrån hur FK brukar agera öppnas här ett fönster för fortsatta
nedskärningar. Här finns definitivt utrymme för snäva bedömningar och
framförallt – återkrav p.g.a. tidigare
felaktiga bedömningar – berörda personer har fått för många timmar eller inte
haft rätt till assistans alls.
Men är det inte rätt att FK ska kräva tillbaka pengar som betalats ut felaktigt? Självklart – välfärdskriminalitet oavsett form är oacceptabel. Men sådana här skrivningar är jag rädd för leder till att många oskyldiga drabbas. Visserligen har Camilla Valtersson-Grönvall i en intervju med RBU sagt att det är en självklarhet att oskyldiga inte ska drabbas i jakten på fuskare och kriminella. Och jag tror hon är uppriktig där. Fast sådana här direktiv gör mig ändå rejält orolig. Vi behöver inte oroa oss för att en generell återupptagning av tvåårsomprövningar - inget riksdagsparti är för det men glöm inte bort undantaget – väsentligt ändrade förhållanden som är skäl för omprövning.
Med sådana här direktiv är vi naiva om vi inte tror att FK
kommer fortsätta att tänja och bända på begreppet med förutsägbara konsekvenser.
På papperet ska enbart de delar som handlar om de ökade behoven vid en ansökan
om fler timmar bedömas. I praktiken bedöms hela behovet. Ett kryphål jag
varnade för redan när omprövning ” endast vid väsentligt ändrade förhållanden”
skrevs in i Socialförsäkringsbalken kapitel 51.
Hur ser det ut om vi
tittar på som tillkommit jämfört med 2022 är förslagen i Stärkt personlig
assistans som ändå kommer innebära stora förbättringar för de som berörs, d v s
barn och personer som behöver övervakning p.g.a. risk för hälsan eller att
berörd person kan skada sig själv eller andra. Totalt beräknar regeringen att
ca 2000 personer återigen får statlig assistansersättning, samma som förra
regeringen. Bekymret är att utgår vi från tänkta budgetanslag i budgeten 2023
och påföljande utgiftsplan 2023-2025 sid 173-174 kommer inte 2,3 miljarder kr
vara tillräckligt i resurstillskott. Här måste vi följa upp noga hur
tillämpningen i praktiken kommer att bli.
* Inför fortsättningen av 2023 lovar jag också att fortsätta tjata om mycket högre schablonersättning. Kan vi inte behålla våra assistenter eller rekrytera nya är ett positivt beslut på papperet inte värt någonting i vårt faktiska liv. Utan assistenter kommer undertecknad inte ens upp ur sängen.
Varför blev ingen KD
eller L politiker ansvarig för assistans och LSS? En bekant till mig tror att
det finns ett samband mellan kampen mot välfärdsbrottslighet, valet av
partitillhörighet för våra frågor och det faktum att justitieminister Gunnar
Strömmer tillhör samma parti som Camilla Valtersson-Grönvall, d v s Moderaterna.
Jag misstror inte Valterssons intentioner, jag tror hon vill väl. Problemet för
oss är att på papperet ansvarig minister inte har den verkliga makten över
assistansreformens framtid.
Vi har – som vanligt en
rejäl uppförsbacke. Det råder kris på flera olika sätt och historien visar
tydligt. Dåliga tider går sedan 1995 alltid hand i hand med nedskärningar. Ta
bara en jätteviktig fråga som schablonen. Det finns f.t. en massiv
riksdagsmajoritet för fortsatt underfinansiering. KD, L och SD kan inte prata
bort sitt ansvar. I och med att de godkänt budgeten sår de också de facto bakom
hela regeringens politik. Vi ska inte vara förvånade av ovan nämnda direktiv:
Försäkringskassan
ska analysera handläggningen av ansökningar om fler assistanstimmar. Underlag
som ligger till grund för besluten ska analyseras liksom kvaliteten i besluten.
Det första beslutet om
assistansersättning ska jämföras med nya beslut om fler eller färre timmar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar