Försäkringskassan har släppt sin senaste vägledning för personlig assistans. Och det finns faktiskt delar som är riktigt positiva. Ett allt större problem som många upplever är att FK i allt större omfattning vill detaljstyra vad assistansen får användas till. Detta har lett till att många omprövningar med påföljande indragningar gjorts med hänvisning till ”särskilt ändrade förhållanden” Det går ju helt emot lagens verkliga intentioner där tanken är att vi ska kunna använda vår personliga assistans för att leva det liv vi själva vill.
Kanske har ändå FK lyssnat på åtminstone en del av
kritiken. I vägledningen kan vi nu läsa bland annat följande:
”Den försäkrade har stor frihet att använda sina assistanstimmar som hen själv väljer...
Ett beslut om
personlig assistans ska innehålla information om den yttre ram inom vilken
timmarna får användas. Det är sedan den försäkrade
som avgör när och på vilket sätt stödet ska ges inom den ram som de beviljade
timmarna ger. Det innebär att den försäkrade har stor frihet att använda
sina assistanstimmar som hen själv väljer.
Att
assistanstimmarna används på andra sätt är aldrig i sig anledning att ompröva
beslutet.
Om assistanstimmarna används på andra sätt på
grund av väsentligt ändrade förhållanden
kan dock förutsättningarna för omprövning vara uppfyllda.”
Ifa kommenterar vägledningen så här:
– Det är en bra skrivning som Försäkringskassan
har gjort
Ifa har uppmärksammat Försäkringskassan på att
det har varit väldigt oklart vad assistanstimmar får användas till. Många
användare har varit oroliga för att man inte får byta hobbys eller aktiviteter,
utan måste hålla sig till exakt det som nämns i beslut och utredning.
Utan tvekan är detta
rejäla steg i rätt riktning vad gäller FK-s syn på vad personlig assistans
handlar om. Men fina skrivelser i ett dokument hjälper ingen, de måste också
omsättas i faktisk tillämpning. Ett stort orosmoment är för mig är – som vanligt väsentligt ändrade förhållanden.
Omprövningsstoppet är
ju som bekant inte definitivt och precis som jag väntade mig tolkar FK
begreppet särskilt ändrade förhållanden mycket brett vilket leder till låga
trösklar för omprövningar vilket är raka motsatsen till hur begreppet ska
tolkas enligt alla assistansjurister jag träffat och läst intervjuer med. Som
jag skrev i förra blogginlägget. Jag menar definitivt att det nya
regleringsbrevet lämnar utrymme för ökade befogenheter att återuppta
omprövningar.
Försäkringskassan
ska analysera handläggningen av ansökningar om fler assistanstimmar. Underlag
som ligger till grund för besluten ska analyseras liksom kvaliteten i besluten.
Det första beslutet om
assistansersättning ska jämföras med nya beslut om fler eller färre timmar.
Den sistnämnda meningen lämnar som jag ser det betydligt
större utrymme för FK att dra in all assistans med hänvisning till att det första beslutet inte var korrekt
med påföljande återbetalningskrav.
* Förra veckan publicerade Heja Olika en artikel en stor vad stora assistansanordnare tror om tillämpningen nu när Stärkt personlig assistans ska förverkligas. Flera uttryckte oro för att det blir snäva tolkningar av både rätten till assistans för barn. Jag sammanfattar mina egna tankar det så här:
Jag håller med de som anser att FK
troligen kommer tillämpa den nya lagen strängt angående rätten till assistans
för barn och personer som behöver kvalificerade aktiverings och
motiveringsinsatser.
Nyckelordet för sväva bedömningar är KVALIFICERADE som lämnar stort utrymme
för tolkning.
Hur kommer FK tillämpa Stärkt personlig assistans?
Som jag skrivit innan - jag tror inte de medel som regeringen avsatt i
budgeten kommande 3 åren (plus 2.3 miljarder kr i budgeten 2025) täcker de
verkliga behoven ens för de personer som berörs.
Huvudorsaken för mina farhågor att 2,3
miljarder kr inte räcker är att i dagsläget ligger antalet beviljade timmar i
genomsnitt på ca 129 timmar/vecka. Med väntetid/jourtimmar motsvarar det nästan
dygnet runt assistans. Dygnet runt assistans för en person kostar – brutto ca 2 miljoner kr. Dygnet runt
assistans för ca 2000 personer som beräknas tillkomma blir bruttobeloppet ca 4
miljarder kr…
Jag har haft diskussioner på facebook om
att staten kollar utgifterna. Är det inte rimligt att staten följer upp hur
assistanspengarna används och följer upp hur utgifterna utvecklas? Självklart.
Det är våra gemensamma pengar och det är alla regeringars och riksdagens
skyldighet att ha koll på alla skattepengar ska går till rätt saker. Men att ha
koll på hur utgifterna får aldrig bli synonymt med nedskärningar.
Efter domen i Regeringsrätten 2009 som
inskränkte de grundläggande behoven generellt har denna koll på kostnad bara
lett till försämringar och blivit de facto kodord för besparingar och
tidvis hätsk debatt om att frihetsreformen kostar för mycket. Nu är det
dessutom dåliga tider med flera parallella kriser och sedan 1995 finns ett
mycket tydligt samband. Är det kris och/eller staten får stora oväntade
utgifter -så är det fara för stora försämringar i assistansreformen. Vi får se
vad Lars Lööw kommer föreslå i sin utredning. Kändes lovande först angående
omprövningarna sedan har det kommit besked som pekar åt helt fel håll.
Jag hade inte haft samma rädsla för ordet ”kostnad”
för 15-16 år sedan men tiderna har som bekant förändrats till det sämre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar