Den stora nyheten för assistansreformen för 2023 är att huvuddelen av förslagen för Stärkt personlig assistans för barn och för personer med behov av övervakning p.g.a. risk att skada sig själv eller andra eller medicinskt tillstånd. Stärkt personlig assistans löser inte reformens grundläggande problem men kommer ändå innebära stora förbättringar för de grupper som berörs, Totalt beräknas ca 2000 personer ¨återfå personlig assistans Den viktigaste nyheten är att det införs två nya grundläggande behov,
Stöd som någon behöver på grund av en psykisk funktionsnedsättning
för att förebygga att han eller hon fysiskt skadar sig själv, någon annan eller
egendom.
Stöd som någon behöver löpande under större delen av dygnet på
grund av ett medicinskt tillstånd som innebär att det finns fara för personens
liv eller en överhängande och allvarlig risk för hans eller hennes fysiska hälsa¨
Dessutom införs en egenvårdslag – egenvård
blir därmed assistans berättigande.
Det innebär att kommer finnas 7
grundläggande behov. Förutom ovan nämnda – andning, personlig hygien,
av/påklädning måltider och kommunikation. ”Ingående kunskap om brukaren/ assistansanvändaren
stryks.
För personer med psykiska
funktionsnedsättningar gäller också att aktivitets eller motiveringsinsatser
för att ”kunna tillgodogöra sig” de grundläggande behoven ska räknas in i
behovsbedömningen – kräver psykiska funktionsnedsättningar gäller inte de ovan
nämnda nya grundläggande behoven
- Andra viktiga
nyheter är att 65 årsgränsen för att bli beviljad assistansersättning höjs
till 66 år (beror på ändrad gräns för pensionsålder) och att Det införs ett schabloniserat föräldraavdrag
som ska motsvara det ansvar som alla föräldrar har för sina barn.
Man är ju minst sagt luttrad vid det här laget så var finns kryphålen för
att det här inte kommer bli så bra som det verkar? Själv är jag tveksam till
anslagen från regeringen. År 2025 tillförs 2,3 miljarder kr för att förverkliga
nyheterna. Jag är själv tveksam till att detta är tillräckligt. S regeringen
planerade tidigare 2,7 miljarder kr men jag tvivlar på att även det är
tillräckligt. Det handlar om personlig assistans för ca 2000 personer – dygnet runt
assistans för 2000 personer i ett år kostar brutto ca 4 miljarder kr.
Ett annat potentiellt hot som vi måste ha koll på är troliga juridiska
tvister om vad som räknas som psykiska funktionsnedsättningar och eller vad som
är kvalificerade motiverings och aktiveringsinsatser.
Alla vet säkert är att jag är mycket skeptisk till schabloner som går emot
idén om att individuella behov ska styra. Jag tror ändå att föräldraschablonen
är ett ”nödvändigt ont”. Här finns i alla fall en ”grundplåt – det har ju varit
mycket vanligt att FK ger avslag till barn med hänvisning till föräldraansvar.
Faller allt väl ut
kommer ändå flera tusen personer och deras anhöriga få stora förbättringar jämfört med situationen
idag. Läs mer här:
Stärkt rätt till personlig assistans
* Regeringens första budget blev ett riktigt fiasko utan minsta ambition att tillföra nödvändiga resurser för resursert.om 2025. En av få ljuspunkter är att vi med sjuk eller aktivitetsersättning ändå blir åtminstone delvis kompenserade för inflationen. Mandatperioden är emellertid fortfarande ung och det finns tid för skärpning. Närmaste året blir ändå för mig helt centralt. Listar här ett antal ”hållplatser” kommande år där vi helt enkelt måste se resultat värda namnet annars förlorar i alla fall jag helt förtroendet.
Regleringsbrev
till Försäkringskassan - närtid till januari 2023
Det behövs definitivt mycket mer pengar till den
personliga assistansen men enbart pengar räcker inte för att få ordning på
frihetsreformen. Det behövs också nya direktiv till Försäkringskassan – vilket
FK själva efterlyser. För i praktiken ligger besparingskraven kvar. Jag är
tyvärr pessimistisk men nya direktiv är ett viktigt delsteg.
Mars
Utredningen av huvudmannaskapet
Lars Lööw presenterar sin utredning om
huvudmannaskapet. Kommunalisering
behöver vi inte oroa oss för men hur blir det med behovsbedömningarna?
Uppgifterna som vi fått under hösten går i negativ riktning. Tydligen kommer två
förslag att presenteras. En ”hård variant” eller den mjukare som ligger nära de
idéer Lars Lööw antytt innan om att hela grundläggande hjälpbehov ska bedömas.
Förväntningarna är låga för egen del men går regeringen på den mjuka varianten
(som är alternativ 2 enligt Lars Lööw) är det ett rejält steg i rätt riktning.
Vårbudgeten/tilläggsbudgeten.
Här har regeringen chansen att visa på en ny
inriktning vad gäller schablonersättningen. Vi måste som minimumkrav åtminstone
se att det finns planer på att kraftigt höja schablonen efter 2023. Att ge
signaler om att det är Lars Lööw variant 1 som gäller angående
behovsbedömningar är inte acceptabelt.
Höstbudget/årsbudget
för 2024
Här måste bara
regeringen bekräfta att de planer som presenterades i budgeten för 2023 med
fortsatt kraftig underfinansiering även för 2024 och 2025 skrotas med kraftigt
höjda ersättningar för 20024 och 2025.
Allt annat är totalt oacceptabelt och liktydigt med en total nedvärdering av
frihetsreformen personlig assistans.
Bild: Debappanel i samband med ett STIL evenemang i Jönköping om personlig assistans 25 februari 2019. Jag sitter tvåa från höger längst fram
* Om jag hinner blir det ett blogginlägg till på onsdag innan jul och nyårssemester med funderingar kring el krisens konsekvenser och bristen på krav från funktionsrättsrörelsen på ekonomisk hjälp för att klara av skyhöga elkostnader.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar