Även den nya regeringen fortsätter att underfinansiera schablonersättningen som återigen höjs med endast 1,5 % 2023. Granskar vi budgeten noga framgår tydligt att det inte finns ambitioner på högre höjningar efter 2023 heller.
Många har haft höga förväntningar på en mycket mer
ambitiös assistanspolitik från den nya borgerliga regeringen. Tidöavtalet var
emellertid mycket tunt vad gäller konkreta satsningar på personlig assistans vilket
gjorde många besvikna. Där fanns t.ex. ingenting om vare sig nya
behovsbedömningar eller rejält höjd schablonersättning. Själv tänkte jag ändå
att regeringen måste få en chans när den presenterar sin första budget.
Beskeden där ger en tydlig indikation på var ambitionsnivån kommer att ligga
under mandatperioden.
Den låga höjningen av schablonersättningen är ett av
de riktigt stora problem som assistansreformen har dragits med i snart
decennium. Med undantag av 2020 har höjningen av timschablonen
underfinansierats ända sedan 2014 eftersom den inte täckt våra assistenters
årliga löneökningar på dryga 2 % (exklusive ob-tillägg). De allra flesta åren
var höjningen under den socialdemokratiska regeringen endast 1,5 %. Denna
utveckling är ohållbar av flera skäl som jag återkommer till. Av skäl jag inte
riktigt förstår har underfinansieringen av schablonen under lång tid fått på
tok för lite uppmärksamhet i brukarrörelsen. Själv anser jag den är lika viktig
som behovsbedömningarna och har själv pratat om det åtminstone sedan 2017.
När väl beskedet kom från regeringen blev det en stor
besvikelse, återigen höjs schablonersättningen bara 1,5 % år 2023 till 324,5
kr/timme Jag är inte förvånad själv bland annat beroende på att Sverige och
världen befinner sig i flera parallella kriser – vilket med automatik
missgynnar assistansreformen. Likväl hoppades man ju ändå, tre av fyra partier
i regeringsunderlaget har ju officiellt mycket mer ambitiösa ambitioner än
Socialdemokraterna – särskilt Kristdemokraterna och Liberalerna. I slutändan
blev det ändå bara 1,5 %. KD och L har en hel del att förklara varför
Moderaterna ändå fick som de ville. Både S och M är i praktiken eniga om att
inte återställa intentionerna vilket framgår av respektive partis syn på såväl
behovsbedömningar som schablonersättningen.
Den låga höjningen 2023 förvärras ytterligare p.g.a.
den höga inflationen som närmar sig 10 % Facket kräver betydligt högre
löneökningar än vanligt – budet ligger f.n. på 4,4 %, långt över 1,5 %... Att
facket ställer de här kraven är naturligt– löntagarna vill ju åtminstone delvis
ha kompensation när inflationen urholkar köpkraften.
Det riktigt allvarliga
är ändå inte den mycket låga höjningen
2023 utan vad som kommer därefter. Utgiftsområdet
personlig assistans behandlas på sid 174-175 sociala utgifter i statsbudgeten.
Läser vi noga vad regeringen skriver framgår det att det inte finns några som
helst planer på att rejält höja schablonersättningen efter 2023 heller.
Visserligen höjs anslagen med 3,2 miljarder kr från 24,6 miljarder kr 2023 till
27,8 miljarder kr 2025. 2,3 miljarder kr av de ökade anslagen avsätts till
reformerna för Stärkt personlig assistans för barn och personer som behöver
kontinuerlig övervakning. Anslagen exklusive stärkt personlig assistans
blir därmed 25,5 miljarder kr 2025. Nu återstår endast 0,9 miljarder kr för att
höja schablonen 2023-2025. En snabb uträkning visar att detta blygsamma belopp
inte ens räcker till en årlig höjning med 1,5 % per år fram till 2025.
Regeringen planerar därför i dagsläget med fortsatt underfinansiering
åtminstone fram till 2025. Eftersom regeringens beslut fattas kollektivt
innebär det att även de assistansvänliga partierna i regeringen står bakom en
politik som helt saknar ambition att tillföra resurser efter behov.
Hur ser det ut på oppositionens sida när alla partier
presenterat sin skuggbudget? Som väntat är Socialdemokraterna lika snåla som
regeringen, Centern nöjer sig också med 1,5 %. Är besviken på Centern. I
partiets manifest om ny funktionsrättspolitik som släpptes i somras fanns många
bra saker och då är 1,5 % helt enkelt alldeles för dåligt. Vänsterpartiet är
lite bättre med sina 2,2 % men det är inte godkänt heller. Av åtta partier i
Riksdagen är endast Miljöpartiet villiga att höja schablonen i nivå med fackets
nuvarande krav som vill höja schablonen med 5 %. Det skulle därmed inte bli
någon ändring med en S ledd regering.
Det finns i vår folkvalda församling i slutet av 2022
en massiv majoritet för en fortsatt kraftig underfinansiering av schablonen. Tyvärr
blir det underkänt i betyg till samtliga partier som står bakom den politiken.
Återigen ser vi att parti efter part talar sig varm för personlig assistans som
idé men nästa steg – att tillföra resurser efter behov blir det stora problem.
Assistansreformen är viktig – men den ”kostar för mycket”…
Att kampanjen Rimliga villkor har så
bred uppslutning är mycket bra – att vi har stöd från Kommunal stärker oss
rejält. Vårt gemensamma krav är att timschablonen höjs till 350 kr I kampanjen
lyfts framförallt de allt större svårigheterna att behålla och rekrytera
personal. Och det är givetvis jätteviktigt. Kan vi inte anställa nya eller
behålla våra nuvarande personliga så fungerar inte reformen, hur
behovsbedömningen än ser ut. Våra personliga assistenter är helt fundamentala
för att assistansreformen ska fungera.
Vill också lyfta ett viktigt perspektiv
till som sällan nämns men som måste belysas. Att vi ska kunna välja mellan
hemkommunen, privata företag eller kooperativ som anordnare har alltid varit en
självklarhet. Fortsätter den nuvarande utvecklingen med kronisk
underfinansiering, hur länge kommer det att finnas privata anordnare och
kooperativ kvar? Ingen verksamhet vare sig i privat eller kooperativ form
kan överleva en längre tid om verksamheten går med förlust. Jag tror själv att
en rimlig bedömning är det inom 7-8, max 10 år finns vare sig kooperativ eller
privata anordnare om den nuvarande schablonpolitiken fortsätter. Om
assistansreformen finns kvar på papperet efter det kommer vi vara helt
hänvisade till hemkommunen som anordnare.
Redan innan assistansanordnarna
succesivt lägger ner verksamheten kommer allt större del av schablonen att gå
till assistenternas löner. Utrymmet för assistansomkostnader blir allt mindre I
praktiken kommer därmed självbestämmandet att inskränkas mer och mer när vi
inte har råd att göra det vi vill göra med hjälp av personlig assistans. Därmed
existerar inte LSS § 5-7 längre – leva som andra, självbestämmande och goda
levnadsvillkor.
Redan innan det bara finns hemkommunen
som anordnare kommer därför assistansreformen som den är tänkt att fungera inte
finnas kvar längre. Det som finns kvar som i lagtexten fortfarande kallas
personlig assistans blir en lite uppgraderad form av hemtjänst långt ifrån
lagens verkliga ambitioner.
Ytterst ligger makten över assistansreformens framtid
hos finansdepartementet som fördelar statens resurser. Hur ska vi få en ändrad
syn på utgifterna för personlig assistans hos finansdepartementet? Jag har tyvärr inget svar på den viktiga
frågan. Ändrade behovsbedömningar är självklart jätteviktiga men räcker ändå
inte om vi inte har tillräckliga ekonomiska resurser.
Jag tror inte
någon finansminister som tar över finansdepartementet går in med en färdig plan
att attackera assistansreformen men när budgeten läggs. Ja, då blir vi bara ett
belopp på ett antal miljarder kr som finansministern tycker är för hög. Att
hänvisa till hur många jobb som skapas eller att stora delar av bruttosumman
går tillbaka till staten som skatter fungerar uppenbart inte när det gäller
finansministrarnas kärva syn på hur mycket rättighetslagen får ”kosta”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar