För att bli beviljad hjälp enligt LSS måste vi höra till någon av tre följande s.k. personkretsar enligt LSS
§ 1:
1 utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter
hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart
inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande
svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd
eller service.
Jag har åtskilliga gånger skrivit om
att personkretsindelningen måste göras om. Orsaken är att den måste göras
brukar jag uppge är att indelningen inte följer Funktionsrättskonventionen som
inte bryr sig om diagnoser alls - det är bara de faktiska behovet av stöd och
hjälp/service som är viktiga. Det betyder att Funktionsrättskonventionen är
mycket tydlig - rätten till ett
självständigt/självbestämt liv gäller alla, ingen få nekas den rätten p.g.a.
”fel diagnos”.
Tittar vi på LSS ser vi snabbt att två av tre personkretsar bygger på diagnoser vilket inte är förenligt med konventionen. LSS saknar också kriterier som måste vara uppfyllda för att vara riktig personlig assistans, 65 årsgränsen för att kunna bli beviljad personlig assistans saknar stöd i Funktionsrättskonventionen. En kraftigt uppdaterad LSS lag/ny lag måste åtgärda luckor som utnyttjas när osthyveln tas fram.
Ser vi emellertid till själva personkretsindelningen i § 1
(åldersgränsen finns i § 9 b) skulle den inte behöva vara något problem om
LSS tillämpades efter behov som var tänkt från början. Så var det också, första
10-15 åren var det relativt lätt att bli beviljad personlig assistans eller
andra LSS insatser. Införandet av de grundläggande behoven för att få statlig
assistansersättning orsakade, åtminstone för de allra, allra flesta inga
problem, det var inte svårt att komma över 20 timmarsgränsen. Så pass sent som
2010 när jag skulle flytta hemifrån och behövde mer timmar var det inga som
helst problem att få mer timmar och jag kände att FK verkligen tog stor hänsyn
till de behov jag faktiskt har.
Men ungefär samtidigt bestämdes bakvägen, d v s utan ny lagstiftning att lagen inte alls skulle tillämpas generöst. Nu startade en destruktiv utveckling som gick allt fortare. För oss med statlig personlig assistans var det hittills värst hösten 2017, då nästan alla var nära att förlora den. Sedan dess har vi rätten till självbestämt liv på nåder medan läget är hopplöst för alla som redan förlorat den. För personer med personlig assistans beviljad av hemkommunen är läget ännu mer utsatt eftersom de inte skyddas av stoppet på tvåårsomprövningar.
Jag ser inga som helst möjligheter att lagen återupprättas till den rättighetslag den var tänkt att vara utan omfattande lagändringar eller helst en ny LSS lag eftersom det är uppenbart att FK har inte några egna planer på att ändra tillämpningen. i STIL har gett förslaget på ny lag ”arbetsnamnet” LSS 2.0 och då måste även personkretsindelningen ändras i linje med Funktionsrättskonventionens artikel 19. Den måste på ett mycket tydligare sätt än idag vilken rätt till insatser vi har, vem som omfattas och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att kallas personlig assistans.
Hade lagen tolkats och tillämpats som det var tänkt hade det inte behövts men erfarenheterna senaste decenniet avskräcker. Utan någon lagändring bestämdes att lagen inte alls ska tillämpas enligt intentionerna vilket ur demokratisynvinkel är en jätteskandal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar