Personer beviljade personlig assistans av hemkommunen som förlorar den vid omprövningar blir ett allt allvarligare problem runt om i landet. Ofta handlar det om personer som redan fått avslag från FK omprövningar men som fått ”respit” av hemkommunen. På hemmaplan har Jönköpings-Posten uppmärksammat det oerhört allvarliga problemet i ganska många artiklar. I jakten på att skära ner utgifter för personlig assistans har såväl staten som kommunerna visat sig vara mycket ”kreativa” i grenen ”hitta kryphål i rättighetslagen LSS” för att ge avslag. Kunskap är makt och i det här blogginlägget ska jag granska vad lagen faktiskt säger och vilka kryphål som kommuner runt om i landet antagligen använder.
Till att börja med kan vi konstatera att agerandet i
vanlig ordning är allvarliga brott mot bland annat:
· Den juridiska termen gynnande besluts negativa rättskraft, d v s att beviljade hjälp och stödinsatser inte får försämras om det inte skett stora förändringar i behovet av hjälp och stöd från samhället.
· Funktionsrättskonventionens viktiga
princip att uppnådda rättigheter inte får försämras
· Rätten i Funktionsrättskonventionens
artikel 19 att vi har rätt att själva välja boendeform och inte tvingas in i t.ex.
ett gruppboende mot vår vilja, samt att bara erbjuda gruppboende som alternativ
till personlig assistans.
I Jönköpings kommun finns en gräns på 7 timmar/vecka i
grundläggande behov för att bli beviljad assistans. Men oerhört viktigt – det
är en gräns som kommunen har infört
själv. Liknande gränser finns troligen i alla kommuner men de har inget lagstöd, d v s paragraf i LSS för
att det måste vara så. En generös kommun skulle därför kunna bevilja
personlig assistans om de grundläggande behoven, även enligt nuvarande praxis
är mycket lågt.
Så är läget för Hanna som Jönköpings-Posten har
skrivit om och som jag berättat om i ett tidigare blogginlägg. Hanna har gått hela vägen. Från att bli
beviljad assistans av FK förlora den, bli beviljad assistans av kommunen för
att till slut förlora den vid en omprövning. När JP skrev om Hanna framgick att
Hanna har stora behov av hjälp vid av/påklädning, personlig hygien och
matlagning.
Vad gäller omprövningarna är det i sig
inget lagbrott eftersom
omprövningsstoppet inte omfattar kommunerna. Däremot finns det inget så vitt jag kan bedöma som hindrar kommunerna att
införa obligatoriska omprövningsstopp på egen hand. Något som inte är aktuellt
runt om i landet.
Att hålla reda på alla paragrafer i LSS
och Socialförsäkringsbalken kapitel 51 i huvudet klarar jag inte. Innan jag
började skriva det här blogginlägget läste jag igenom de delar av LSS och
socialförsäkringsbalken kapitel 51 som är aktuella. Jag tror mig ha hittat
kryphålet de använder:
Det finns nämligen ingen paragraf som TVINGAR
kommunerna att bevilja assistansersättning vid avslag, eller indragen assistans
hos FK. Vi har möjlighet att söka visst - men kommunerna har inget KRAV enligt
lag på att bevilja just LSS insatsen personlig assistans.
Inget lagkrav i LSS på att bevilja just
personlig assistans vid avslag. Däremot bryter det givetvis grovt mot den
centrala artikel 19 i konventionen. Enligt konventionen är rätten till
personlig assistans central. Att t.ex. enbart
erbjuda gruppboende som alternativ till personlig assistans vid avslag är helt
enkelt inte tillåtet. Tyvärr rundar kommunerna helt enkelt konventionen
därför att den inte är lag.
Varför finns det då ingen tvingande
paragraf för kommunerna att bevilja personlig assistans vid avslag på assistans
hos FK och omprövningar där behoven uppenbart är stora? Jag tror det finns
flera del svar. Ett av dem är att lagen
förutsågs tolkas och tillämpas generöst. Ingen tänkte 1993-94 på att dagens
situation skulle uppstå. Ett annat skäl
är att det, troligen varit mycket svårt att få in en sådan paragraf i lagen p.g.a.
det kommunala självstyrets mycket starka ställning. Det är med stor sannolikhet långt
ifrån självklart att det godkänts av lagrådet. Sen vidhåller jag med bestämdhet
att det var ett stort misstag (medvetet?) att 2011 avskaffa LASS (Lagen om
assistansersättning). Efter det har assistansen inte haft en egen lag utöver
LSS utan fått ”samsas” i utrymmet med 9 insatser till i LSS + alla andra
kapitel i Socialförsäkringsbalken.
Återigen visar det sig att när
rättighetslagen LSS och MR ställs mot besparingsiver och det kommunala
självstyret väger MR mycket lätt. Eller som en facebook vän skrev som jobbat
som LSS handläggare i kommunen.
Dessa beslut blir sårbara för dessa beslut grundar enbart på kommunens goda vilja. När kommunen måste prioritera om i sin budget vad händer då. Allt som inte är lag reglerat stryks.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar