När vi pratar om LSS, nämns i första hand paragraf 1 som handlar om de tre personkretsarna, paragraf 5-7 som handlar om målsättningarna med lagen – leva som andra, ett självständigt liv och goda levnadsvillkor, § 9 som beskriver vilka 10 insatser som ingår i lagen. För oss med personlig assistans givetvis även § 9a som beskriver de grundläggande behoven och är helt avgörande om vi ska få statlig assistansersättning eller inte. I det här blogginlägget ska vi titta lite närmare på en annan paragraf som också är mycket viktig men som sällan nämns, nämligen paragraf 4. Den är mycket viktig för den styr vilka rättigheter vi som är beviljad hjälp enligt LSS jämtemot andra lagar.
Själva paragrafen är kort och lyder så här:
4
§ Denna lag innebär ingen
inskränkning i de rättigheter som den enskilde kan ha enligt någon annan lag.
Alltså, vi som är beviljade någon av LSS 10 insatser
har samma rätt till andra enligt hälso och sjukvårdslagen, SoL
(Socialtjänstlagen) färdtjänst, hjälpmedel, ekonomiskt stöd mm. LSS är en s.k. plus lag, d v s en rättighetslagstiftning
som tillkommit för att också tillgodose behov som tidigare lagar inte gör.
Tillhör vi någon av de tre personkretsarna har vi dock rätt att söka hjälp
enligt SoL om vi vill. Dock är som bekant ambitionsnivån i SoL mycket lägre än
i LSS men det är inte så ovanligt att de ca 80 000 personer som är
beviljade någon av de LSS 10 insatserna får hjälp även från Sol. Antalet
personer beviljade personlig assistans är drygt 19000, knappt 14 000 via
FK, resten hemkommunen. Den största LSS insatsen, mätt efter antalet personer
som är beviljade insatsen är Daglig verksamhet
När LSS trädde i kraft finns ingen
funktionsrättskonvention, lagen innebar enorma förbättringar. Samhällets
ambitionsnivå för berörda personer höjdes kraftigt och en tidigare oerhört
ojämn maktbalans mellan kommuner och berörda personer jämnades ut avsevärt.
Lagstiftarna insåg att lagen måste bli en rättighetslag för säkerställa
rättigheterna i lagen och den personliga assistansen finansierades i huvudsak
av staten. Pluslags tanken är, anser jag helt i linje med en mycket
grundläggande princip i Funktionsrättskonventionen – att hela tiden jobba för
förbättringar.
Hur fungerar då den ursprungliga idén med LSS som en
plus lag? Mycket dåligt, tyvärr. Försämringar sker överallt och då inte enbart
LSS i allmänhet. Försämringarna drabbar praktiskt taget alla former av stöd
till personer med funktionsvariationer – inte bara vi med personlig assistans
eller annan LSS insats utan ALLA. Det
handlar om ekonomiskt stöd, hjälpmedel, bostadsanpassning, bilanpassning,
färdtjänst med mera. Allting är rakt emot den grundläggande principen i
Funktionsrättskonventionen att uppnådda rättigheter inte får försämras. Därmed
urholkas också idén med LSS som en plus lag. För att tala ”klarspråk”:
Vad har alla som drabbas av försämringarna för nytta
av en plus lag som inte ger oss den rätt till hjälp hen behöver, samtidigt som
andra rättigheter också urholkas? Allting som jag nämnde ovan måste fungera för
att vi verkligen ska kunna leva självständigt i samhället.
* Åren går fort, det har nu gått nästan exakt 7 år sedan jag deltog i det stora LSS seminariet LSS20 i Riksdagen som Veronica Hedenmark tog initiativ till. Vid det laget hade jag bloggat i drygt ett halvår och jag var ordförande i VIMPA. I samband med seminariet träffade jag Jonas Franksson vilket blev startskottet för ett allt djupare engagemang i STIL. Sammanfattar här några punkter från ett blogginlägg som hamnade om seminariet:
Vi fick lyssna på Thomas Hammarberg, expert på frågor som rör mänskliga
rättigheter och FN-konventionen om funktionsnedsattas rättigheter,
funktionshinderforskaren Barbro Lewin m.fl. Anna Hallberg berättade hur det är
att vara förälder, samtidigt ha personlig assistans och hur viktig assistansen
är för att tillvaron ska fungera. Elaine Johansson, Eva Nordin-Olsson och Sören
Olsson berättade ur lite olika perspektiv hur det är att vara förälder till
barn med stora funktionsnedsättningar och vad LSS betyder för dem. Och då inte
bara den personliga assistansen utan även de andra stödformerna inom ramen för
LSS-lagen. Sist ut av föreläsarna var Theresé Karlberg, verksamhetschef för
personlig assistans på Försäkringskassan som mest talade om hur FK ska bli
bättre i kontakterna med brukarna mm.
LSS20 avslutades med paneldebatten där jag var en av
deltagarna, för min del var det debut för att sitta i en debattpanel. Nu skulle
debuten ske i riksdagen så det var ju ingen mjukstart precis... Men jag kände
mig aldrig särskilt nervös. Själv tycker jag det gick väldigt bra och jag fick
fram det viktigaste - att om nu politikerna säger sig värna LSS krävs det
handling inte bara vackra ord. Det är ni som sitter på makten att ändra lagen
så att LSS intentioner återupprättas.
I övrigt blev det naturligtvis mycket fokus på Försäkringskassan. När
Theresé Karlberg skulle förklara och försvara de allt hårdare bedömningarna
hänvisade hon föga överraskande från domen i regeringsrätten 2009 som skapat
ett prejudikat. Försäkringskassan måste som statlig myndighet följa ny
rättspraxis hur lagen ska tolkas och tillämpas. Barbro Lewin invände mot
detta resonemang och menade att det visst finns utrymme för FK att tillämpa
lagen generösare än vad man gör. Barbro menar bland annat att man inte kan
använda en enda dom sedan tillämpa den på alla assistansberättigade
eftersom det finns så många olika funktionsnedsättningar.
Slutligen Även om utvecklingen gick åt fel håll redan 2014 trodde jag verkligen inte att hela assistansreformen bara 3 ½ år senare skulle vara på gränsen till kollaps när jag satt i debattpanelen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar