När ett mycket stort antal personer förlorade statlig assistansersättning 2016-2017 fick många assistans beviljad av hemkommunen men nu börjar kommuner att dra in på personlig assistans även om berörd person tidigare förlorat statlig assistansersättning.
Hösten 2017
befann sig assistansreformen på randen till ett fullständigt sammanbrott enligt
lagens verkliga intentioner. Den direkta orsaken var den s.k. ”transportdomen” (målnummer
1206-16) där HFD ansåg att ingen assistans med vissa undantag skulle beviljas
under transporter. Försäkringskassan tolkade domen som att ingen personlig
assistans ska beviljas om assistenterna inte utför ett aktivt arbete. Ett
mycket stort antal personer förlorade nu sin statliga assistansersättning,
många tusen personer räddades av att det infördes ett stopp på
tvåårsomprövningarna. De som förlorade sin personliga assistans innan
omprövningsstoppet infördes fick söka hjälp av hemkommunen istället.
Kommunernas välvilja varierade, i många fall
tog ändå kommunerna ett stort ansvar, åtminstone temporärt. Under pandemin har
vi tyvärr noterat att personer i många kommuner förlorar kommunal assistansersättning
– i många fall hade personerna redan förlorat statlig assistansersättning och
det finns exempel på personer som bara erbjuds gruppboende istället.
Det är ytterligare exempel på brott mot bland annat:
· Den juridiska termen gynnande besluts negativa rättskraft, d v s att beviljade hjälp och
stödinsatser inte får försämras om det inte skett stora förändringar i behovet
av hjälp och stöd från samhället.
· Funktionsrättskonventionens viktiga princip att
uppnådda rättigheter inte får försämras.
· Rätten i Funktionsrättskonventionens artikel 19
att vi har rätt att själva välja boendeform och inte tvingas in i t.ex. ett
gruppboende mot vår vilja, samt att bara erbjuda gruppboende som alternativ
till personlig assistans.
Vi hänvisar ofta till Funktionsrättskonventionen,
ratificerad av Sverige 2008 men den är inte svensk lag och har, i bästa fall
mycket liten betydelse när Försäkringskassan och kommunerna tillämpar LSS. Om
Funktionsrättskonventionen ignoreras vid tillämpningen, vad säger LSS? När det
gäller de grundläggande behoven gäller ju följande.
· Understiger
de grundläggande behoven 20 timmar/vecka beviljas ingen statlig
assistansersättning. Ursprungstanken när de grundläggande skrevs in i LSS 1996
var att det skulle finnas en tydlig ansvarsfördelning mellan stat och kommuner.
Stora behov är statens ansvar, lite mindre är kommunernas ansvar.
· Vad gäller de grundläggande behoven under 20
timmar/vecka, d v s kommunernas ansvarsområde finns ingen lagstadgad nedre gräns. Det finns inte ens en
prejudicerande dom i Högsta Förvaltningsdomstolen. Kommunerna kan därför
bevilja personlig assistans även om de grundläggande behoven enligt praxis och
Försäkringskassans tillämpning är långt under 20 timmar/vecka. Juristen Ola
Linder som jag varit i kontakt med är tydlig med att kommunerna dessutom inte
är bundna av den praxis som Försäkringskassan hänvisar till.
Detta
gäller om kommunerna vill tillämpa lagen som det var tänkt och följer
Funktionsrättskonventionens artiklar, i allt för många fall är verkligheten den
motsatta. Många kommuner har lagt en
gräns på 7-8 timmar/vecka i grundläggande behov för att bevilja assistans men
det är en gräns utan något som helst stöd i lagtexten. Många som är engagerade
i assistansfrågan tror jag begår misstaget att utgå från att LSS med automatik
tvingar kommunerna att bevilja personlig assistans efter att hen förlorat statlig
assistansersättning. En laglig rättighet som kommunerna ignorerar. Så är inte
fallet, här finns nämligen en lucka i lagen.
Det finns ingen
paragraf i LSS som tvingar kommunerna att bevilja assistansersättning
vid avslag, eller indragen assistans hos FK. Vi har möjlighet att söka visst -
men kommunerna har inget KRAV enligt lag på att bevilja just LSS insatsen
personlig assistans. Det är upp till kommunernas välvilja.
Varför finns då en
sådan lucka i rättighetslagen LSS? Lagen skrevs utifrån antagandet att den
skulle tillämpas brett och generöst. En facebook vän som var kommunal LSS
handläggare när reformen trädde i kraft har berättat följande för mig:
Direktiven var klara, hjälp och
stöd skulle beviljas efter faktiska behov.
Jag tror inte att
vare sig Bengt Westerberg eller någon medhjälpare ens funderade över behovet av
en tvingande paragraf och även om de gjorde det. Tänker jag efter är det inte
alls säkert att lagrådet godkänt en sådan stark paragraf p.g.a. det mycket
starka stödet för det kommunala självstyret i Regeringsformen.
Nu ska sägas att
det jag skriver med automatik inte omfattar alla kommuner men det visar
ändå hur oerhört skör livsförutsättningarna är för personer som är beviljade
kommunal assistansersättning. Ytterst är hen helt beroende av hemkommunens
välvilja vilket givetvis aldrig var tanken med rättighetslagen LSS. Detta är
ett av många skäl varför staten ska vara ensam huvudman. Viktigt att komma ihåg
är också att omprövningsstoppet inte omfattar drygt 5000 personer med
kommunal assistansersättning som därmed befinner sig i en ännu mer utsatt
position än knappt 14000 personer beviljade personlig assistans av
Försäkringskassan. Detta är en mycket stor inbyggd orättvisa som jag tycker får
för lite uppmärksamhet.
I en artikel i
Assistanskoll berättar journalisten Martin Klepke om kommunernas syn på
rättighetslagen LSS kontra det kommunala självstyret. Martins slutsatser är
nedslående:
Kommunerna gör allt för att värna
det kommunala självstyret. För rättighetslagen LSS innebär det att lagen med
sina totalt 10 insatser ses som en välfärdsreform i mängden, inte som den
rättighetslag den är tänkt att vara.
Så länge kommunerna har den inställningen har jag väldigt
svårt att se att det kommer att bli en kursändring. Kommunerna har alltid haft
mycket svårt och acceptera att LSS och personlig assistans är en på papperet stark
rättighetslagstiftning. Betraktas inte LSS som en rättighetslag är därför
sannolikheten mycket stor att många kommuner väljer att snabbt dra in på personlig
assistans ”när tillfället ges” i form av en nationell kris. När pandemin drog
in över Sverige dröjde det inte många veckor innan kommunernas
intresseorganisation SKR kom med en hemställan (begäran) till regeringen att
temporärt ändra LSS lagen som hade inneburit en kraftig förskjutning av
maktbalansen till kommunernas fördel. Jag var inte förvånad. Regeringen avslog
hemställan två gånger.
Den enda vägen framåt jag kan se är att kommunerna inte
beviljar någon assistans alls, d v s att assistansreformen förstatligas. Fram
till förstatligandet måste ett omprövningsstopp införas som även omfattar kommunerna.
Dagens situation är helt orimlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar