Efter det förförande reportaget i Uppdrag granskning om gruppboende som förvandlats till fängelser och Jimmi Lännerholms situation är det dags för en återupprepning vad som är en institution enligt FN-s kriterier. Ska vi effektivt använda oss av institutions begreppet måste vi utgå från de definitioner som FN har preciserat i Funktionsrättskonventionen.
FN har i den allmänna kommentaren till artikel 19 en bred definition som
snabbt sammanfattat lyder:
* Våld eller hot om våld
Dicks situation
uppfyller samtliga ovanstående kriterier inklusive sistnämnda (ingen vill leva
inlåst i sitt hem), i Jimmis fall är flertalet kriterier uppfyllda.
Storleken på verksamheten är helt ointressant vad gäller definition- det är innehållet som är det väsentliga.
Även en person beviljad personlig assistans hamnar, allt enligt FN-s kriterier
i en institutionsliknande miljö om villkoren för vad som är personlig assistans
inte uppfylls.
Det innebär att assistansanvändaren
måste ha full kontroll över vem som jobbar som assistent, när assistenten ska
jobba, vad hen vill ha hjälp/service med och hur det ska utföras samt tillräckligt med beviljade timmar för att för att
möjliggöra ett självständigt/självbestämt liv.
Jimmis assistansbeslut är därmed ingen riktig personlig assistans. Han befinner sig i en institutionsliknande miljö.
Rätten till personlig assistans för att förverkliga ett självbestämt liv gäller också alla människor. oavsett orsak till behovet av hjälp/service. Det är grovt konventionsbrott att t.ex. neka en person assistans p.g.a. "fel" diagnos eller att hen inte kan arbetsleda assistenterna på egen hand.
FN-s definition av personlig assistans gör också att privat eller kommunalt monopol på utförandet av personlig assistans också är oförenligt med personlig assistans enligt FN-s definition.
Den senaste nyheten
jag tagit del av i kategorin ”besparingar på hjälpmedel” kommer från Region
Stockholm där det nu förslås en rad besparingar som kommer drabba många
personer hårt, människor som i många
fall redan har små om ens några ekonomiska marginaler. Jag minns att
huvudstadsregionen för 4-5 år sedan ville införa avgifter på alla
el-hjälpmedel, ungefär 1000 kr/år om jag minns rätt. Efter stora protester
drogs förslagen tillbaka.
Nu förslås
mer långtgående försämringar som Expressen rapporterat om. Områden som omfattas
är:
Högkostnadsskyddet på
2000 kronor per år slopas och egenavgifterna höjs, exempelvis 500 kronor per år
för en elrullstol. De drabbade ska själva helt bekosta vissa hjälpmedel,
som duschpallar, specialbestick och förhöjningsdynor. Tyngdtäcken mot
sömnproblem, som enligt regionens egen hjälpmedelsutredning kan kosta mellan
400 och 4000 kronor i allmänna handeln, föreslås också bli så kallat
egenansvar.
Det här
handlar inte om småpengar om hen enbart lever på sjuk eller
aktivitetsersättning. Jag ogillar också i högsta grad försvaret från Ella
Bohlin (KD):
Det inte är ett lätt beslut men att det är tuff
tid och ”vi är tvungna att prioritera i det läget vi befinner oss nu”.
Mina
spontana känslor:
Jadu
Ella, jag är väl medveten om att Corona pandemin medför extra kostnader. Men
innan ni föreslår dessa besparingar förslår jag att ni lever på sjuk eller
aktivitetsersättning några månader. Förhoppningsvis inser ni då vilka förödande
konsekvenser det får för många berörda personer och drar tillbaka förslaget som
är oförenligt med Funktionsrättskonventionen
Min
vän Jonas Franksson har sagt följande angående besparingsförslagen:
Börjar avgifter att införas kommer det med mycket stor sannolikhet efterhand införas mer och mer avgifter. Ingen ska inbilla mig något annat. Följden blir att tillgången till bra hjälpmedel mer och mer blir en klassfråga.
Konsekvens i vardagslivet – ju fattigare du är desto mindre hjälp får du från samhället. Det kan jämföras med den nationalekonomiska termen regressiv beskattning vilket betyder att skattebördan som andel av inkomsten ökar ju lägre inkomsten är. Avgifterna här slår hårdare ju fattigare hen är… Det är motsatsen till det som kallas progressiv beskattning vilket innebär att skattenivån som andel av inkomsten ökar ju högre inkomsten är. Den fiktive Robin Hood och hans vänner i Sherwoodskogen skulle gråta för det är i praktiken en omvänd Robin Hood politik – ta från de fattiga.
Vad ska vi göra för att stoppa det här? I grund och botten har som vanligt det kommunala självstyret en viktig roll i försämringen. Om inte ett fullständigt förstatligande är ett minikrav att staten på ett mycket tydligare sätt reglerar labyrinten med avgifter och drar ner dessa till ett minimum, oavsett var vi bor i landet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar