Vad är New Public Management (NPM)? Enkelt uttryckt är det ett sätt att styra den offentliga förvaltningen, begreppet myntades på 90-talet. Det uttalade syftet är att ”modernisera” och effektivisera den offentliga sektorn – få ut mer av skattepengarna. Nationalencyklopedins definition av NPM är:
Samlingsbegrepp för organisatoriska och
styrningsrelaterade reformer inom den offentliga sektorn, ofta inspirerade av
det privata näringslivet.
Wikipedia
listar ett ganska stort antal kriterier för vad som kännetecknar NPM:
1. Ledning: Tydlig ansvarsfördelning.
2. Explicita standarder: Mål, framgångsindikatorer, mätbara målsättningar.
3. Fokus på faktiskt resultat: Belöning kopplad till utförande, resultat
viktigare än procedur.
4. Decentralisering: Uppdelning av offentlig sektor i mindre enheter,
effektivisera genom att hyra in tjänster inom och utom offentlig sektor.
5. Konkurrens: Mer konkurrens inom offentlig sektor.
6. Ledningssätt inspirerade av privat sektor: Mer flexibla anställningsformer,
alla medarbetare ska känna till verksamhetens mål.
7. Kostnadseffektivitet: Mer sparsamhet med resurser, utnyttja medlen bättre.
Sammanfattar vi ovannämnda kännetecken för NPM framgår
snabbt att mycket inspiration är hämtat från det privata näringslivet. Mer effektivitet,
mer privata inslag, allt ska vara mätbart.
Alla vill väl att våra gemensamma pengar ska användas
så effektivt som möjligt. Fast vad händer när NPM tillämpas på verksamheter som
berör personer som behöver hjälp från samhället och då pratar jag inte om enbart vi med personlig assistans? Jag menar
att NPM har allvarliga konsekvenser och för vår del och avspeglas i hur behovsbedömningarna
går till, kostnadsdebatten med mera.
Effektivitet, i praktiken
lägre kostnader för den offentliga sektorn är det övergripande målet med
NPM, ”effektiviteten” ska granskas genom att allt ska mätas. Hur rimmar detta
med en rättighetslagstiftning som LSS är tänkt att vara plus
Funktionsrättskonventionens artiklar? Det
går inte alls ihop anser jag.
I en rättighetslagstiftning är det de individuella
behoven som avgör omfattningen på stödet/hjälpen från samhället. Det går inte
för samhället att ”mäta” hur ”effektiv” assistansreformen är utifrån strikt
ekonomiska definitioner. ”Effektiviteten”
kan enbart mätas utifrån hur personerna som är beviljade insatsen upplever sin
livssituation. Är berörda personer nöjda är syftet med den personliga
assistansen uppnådd, insatsen har således varit ”effektiv” med att ge
självbestämmande och goda levnadsvillkor. Det är dock inte liktydigt med ”effektiv” enligt NPM-s kriterier.
Motståndet mot hela idén med personlig assistans har
som bekant många motståndare från vitt skilda grupper i samhället som även kan
ha motstridiga inbördes intressen. Ytterst handlar det om att
assistansreformens grundidé ändrar maktbalansen till vår fördel på bekostnad av
politiker, tjänstemän, läkare, diverse andra experter. Kommunerna var som
bekant motståndare till LSS redan på remisstadiet. Om vi lägger ihop det faktum
att assistansreformen har svag legitimitet, utmanar förlegade maktstrukturer
och på det att kostnaden(utgifterna blev betydligt högre än vad som beräknades på 90-talet och
fusk/kriminalitet uppdagas så passar NPM
utmärkt som verktyg för att undergräva reformens syften.
NPM vill att allt ska kunna mätas och kontrolleras och
går således hand i hand med en önskan att
öka kontrollen över våra liv. Resultatet blir behovsbedömningar där staten
ger sig själv makten att vända ut och in på våra liv för att vi ska få ett
självständigt liv – allt ska ju kontrolleras. Det ger också en hjälpande hand i
syftet att, åtminstone kortsiktigt
sänka utgifterna för staten eftersom assistanstimmar inte beviljas utifrån
behov. Detta går till skillnad från upplevd livskvalitet att mäta i kronor och
ören. I praktiken vet alla, även staten
och kommunerna att utgifterna inte försvinner bara för att vi nekas personlig
assistans. Den flyttar bara till en annan budgetpost eller – i ökande
utsträckning till anhöriga som i slutändan ändå kan bli en budgetpost p.g.a.
sjukskrivningar orsakade av utbrändhet med mera.
Att använda NPM enligt centrala kriterier funkar
således oerhört illa om det ska användas för att tillämpa en
rättighetslagstiftning. Behoven ska ju styra inte ”effektivitet” i termer av
att till varje pris pressa ner statens utgifter och öka ”effektiviteten”. Naturligtvis
funkar NPM också utmärkt för besparingar på diverse andra områden inom
välfärden. Indragna sjukersättningar, sjukskrivningar och/eller uteblivna
höjningar av andra ekonomiska ersättningar, besparingar på hjälpmedel,
bostadsanpassning etcetera är ju alltsammans mätbart utifrån ekonomiska termer.
Både LSS och
Funktionsrättskonventionen är hur tydliga som helst, behoven ska styra, inte
hur mycket offentlig verksamhet ska ”effektiviseras”. Försämringar är
enligt Funktionsrättskonventionen bara acceptabla vid riktigt svåra och akuta
kriser och då endast temporärt - försämringarna ska återställas så snabbt som möjligt. I Funktionsrättskonventionen framgår också att
utgifter för att förverkliga den centrala artikel 19 ska ha mycket hög
prioritet i varje medlemslands budget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar