Fredagen förra veckan kom en
ny glädjande nyhet för alla som har och/eller kämpar för att frihetsreformen
personlig assistans ska återupprättas till det den var tänkt att vara. Den i
partisammanhang udda trion Vänsterpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna
har enats om att driva igenom i riksdagen att regeringen tillsätter en
utredning som ska leda fram till att assistansreformen förstatligas. I en
intervju i Assistanskoll sa Vänsterpartiets talesperson Maj Karlsson följande:
LSS är en rättighetslagstiftning och vilka
insatser du får eller hur processen går till ska inte vara beroende av var i
landet du bor.
På facebook skrev
Kristdemokraternas talesperson Pia Steensland följande:
Dagens delade
huvudmannaskap mellan stat och kommun skapar stora problem. Det sker olika
bedömningar i olika kommuner. Det är stor risk för att kommunens budget – inte
personens behov – avgör vilket stöd man får.
Det är givetvis mycket
glädjande att tre partier som i många frågor står långt ifrån varandra tar
detta initiativ. Assistansreformen måste förstatligas, det är ett jättesteg i
rätt riktning. Själv räknar jag också med att flera partier stödjer dem så
möjligheten att det går igenom är stor. Vill inte förstöra stämningen på något
sätt men tyvärr lever vi en verklighet där vår rättighetslag är helt
sönderskjuten av signalpolitik, prejudicerande domar, besparingsivriga kommuner
och en fientligt inställd Försäkringskassa. Att enbart förstaliga assistansen är därför inte tillräckligt. Att
assistansen förstatligas innebär så vitt jag kan bedöma att domarna som
urholkat reformen fortfarande finns kvar och gäller. Och de kommer FK fortsätta
att tillämpa stenhårt.
Och om vi nu utgår från att de grundläggande
behoven finns kvar, var ska den nya gränsen gå, 5, 10, 15 timmar? När jag var
så nära att förlora assistansen 2017 var förslaget att sänka de grundläggande
behoven från 29 till 12 timmar/vecka och jag vet att det fanns personer som
gick från över 30 timmar/vecka till under 10 timmar/vecka vid omprövningar
2016-2017…
Min egen verklighet är. Om assistansen förstatligas nu
med bibehållen gräns på 20 timmar/vecka för grundläggande behov skulle jag vara
chanslös om tvåårsomprövningarna återupptas. Det är därför jätteviktigt att våra riksdagspolitiker inte glömmer bort
att det behövs fundamentala lagändringar också.
Jag har tidigare skrivit vilka
lagändringar jag anser är nödvändiga för att få en fungerande lag igen,
upprepar de viktigaste här (förutom statligt huvudmannaskap, vilket enligt
STIL-s förslag inte utesluter att kommunerna fortfarande är delfinansiärer).
·
Begreppen integritetsnära och kvalificerade hjälpbehov
ska bara bort! Finns inget som
helst som helst stöd för begreppen i Funktionsrättskonventionen. Det finns
ingen plats där för grundläggande behov”
heller som därför ska strykas för gott också. Det innebär också att mycket
stor hänsyn ska tas till de behov vi själva anser oss ha.
· Det måste finnas
paragrafer som mycket tydligt beskriver vad
som är personlig assistans, vilka kriterier som måste uppfyllas enligt
Funktionsrättskonventionens artikel 19.
· Det måste mycket
tydligt framgå att vid behovsbedömningar ska hela hjälp och stödbehoven bedömas.
Minut och sekundräkningen ska bort. Uppstyckningar som gäller idag får inte
förekomma. Personlig assistans ska också beviljas för egenvård vid behov.
· Rätten till
personlig assistans gäller för personer med både fysiska och intellektuella
funktionsvariationer/normbrytande funktionalitet.
· De obligatoriska
tvåårsomprövningarna ska tas bort. Omprövningar får endast ske om det skett
stora ändringar i behovet av hjälp och service. I övrigt får det bara göras
avstämningar av läget.
· Den ålder diskrimerande
65 årsgränsen för att kunna bli beviljad assistansersättning stryks och
rättshjälp införs.
· Personkretsindelningen
görs om för att bättre överensstämma med Funktionsrättskonventionen.
· Funktionsrättskonventionen
blir lag
Jag tycker också det ska
läggas till en paragraf om ekonomisk standard. Många som har personlig
assistans eller andra LSS insatser har mycket dålig ekonomi. Det går inte att
ha goda levnadsvillkor om hen konstant har ont om pengar.
Genomförandet av alla nödvändiga
lagändringar måste ske parallellt med
processen att staten själv övertar ansvaret för assistansen. Annars finns
mycket stor risk att väldigt många personer hamnar i kläm och förstatligandet
inte alls får de positiva effekter vi vill. Finns det något alternativ till att
genomföra förstatligandet och ”vänta” med att genomföra nödvändiga lagändringar?
Enda någorlunda hyggliga alternativet jag kan komma på är:
1) Staten övertar, utan behovsbedömning de befintliga
besluten hos de som har kommunalt beviljad assistans.
2) Stoppet på
tvåårsomprövningar ligger fast tills vi har en ny lagstiftning där de i sin
nuvarande form stryks för gott.
Det hjälper
emellertid inte alla som redan förlorat assistansen eller fått nej vid nyansökningar
som får vänta ännu längre och är därför inget bra alternativ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar