Efter den s.k. sminkningsdomen anser nu
Försäkringskassan att bland annat sminkning och rakning inte är grundläggande
behov. Det blir allt tydligare att det krävs en helt ny LSS lag uppbackad av
Funktionsrättskonventionen som svensk lag. Det är även fel att skicka ut LSS
utredningen från 2018 på remiss.
Försäkringskassans
nya tillämpning av det grundläggande behovet personlig hygien fortsätter att
tillämpa restriktiva domar från HFD på strängast möjliga sätt. I ”vanlig
ordning” bryter domen och Försäkringskassans tillämpning mot
Funktionsrättskonventionens artikel 19 på en rad sätt.
· Principen att man inte får backa från
uppnådda rättigheter
· Begreppet integritetsnära hjälpbehov saknar
helt stöd i konventionen.
· Det tar inte hänsyn till att hela stöd
och servicebehovet ska bedömas
Dessutom
bryter det mot den viktiga juridiska principen – gynnande besluts negativa rättskraft – d.v.s. stöd och
hjälpinsatser får inte försämras om det inte skett stora minskningar i behovet
av stöd och hjälp.
Hos
regeringen finns i alla fall signaler att den tycker att t.ex. sminkning ska ge
rätt till personlig assistans. I
en intervju på Assistanskoll tidigare i sommar sade socialminister Lena
Hallengren följande:
Den bärande tanken med personlig
assistans är rätten att själv få möjlighet att forma sitt liv, att kunna leva
ett liv som andra. Utan att gå in på juridiska frågor så jag har jag svårt att
se annat än att leva som andra innebär att man också ska kunna sminka sig
Även
Centerns Sofia Nilsson anser att HFD och Försäkringskassans syn på vad som är personlig
assistans är oerhört långt från intentionerna. I en intervju med Assistanskoll
sa Sofia Nilsson följande:
Detta är så olyckligt. LSS är i
grunden en rättighetslagstiftning och en frihetsreform där personer med
funktionsnedsättningar ska kunna leva som andra. Detta är så långt ifrån det
tänkandet. Jag anser att det tillhör en normal hygienrutin att kunna raka sig
och sminka sig.
Utvecklingen
vad gäller tillämpningen av LSS hos Försäkringskassan har nu gått bakåt drygt
ett decennium. Det mesta pekar tyvärr mot
att det, utan genomgripande lagändringar finns en mycket stor risk för att det
även framöver kommer nya domar som inskränker rätten till personlig assistans
ännu mer. Det femte grundläggande behovet är redan så skadeskjutet att det
i praktiken avskaffats för flertalet assistansanvändare och det finns snart
inte mycket kvar som är grundläggande behov överhuvudtaget.
Den s.k.
transportdomen 2017 gav sig även på det som kallas ”andra personliga behov”. Försäkringskassans
katastrofala tolkning innebar att nästan alla dessa hjälpbehov måste vara
”kvalificerade” för att ge rätt till personlig assistans. Nu stoppades den
delen av domen som handlade om väntetid men hjälpen måste enligt
Försäkringskassans senaste vägledning fortfarande vara ”kvalificerad”. Det
betyder att det är oerhört svårt att komma över 20 timmar/vecka i grundläggande
behov för alla som söker statlig assistansersättning och få assistanstimmar
utifrån faktiska övriga behov. Jag ser t.ex. en stor risk för att det kommer
dyka upp rättsfall som handlar om vad som är goda levnadsvillkor? Redan när
assistansreformen var ung fick jag känna av att hemkommunen (som då var min
anordnare) själva ville definiera vad som är goda levnadsvillkor för mig.
Kommer
det dyka upp den här typen av ärenden som drivs upp till HFD (det kan
potentiellt handla om nästan vilken vardaglig syssla eller aktivitet som helst)
och domstolen går på en restriktiv linje kan vi i vanlig ordning förvänta oss
strängast möjliga tolkning från Försäkringskassan. Resultatet – en än mer
urvattnad assistansreform som ännu mer skärmar sig från intentionerna.
Det enda
sättet att komma ur den här destruktiva spiralen med nya restriktiva domar och
Försäkringskassans extremt snäva tolkningar anser jag är att hela LSS görs om,
det räcker inte med att lappa och laga och den nya lagen måste backas upp av
Funktionsrättskonventionen som lag. Helt
centralt för mig är att det finns paragrafer som mycket tydligt beskriver vad
som är personlig assistans enligt definitionerna i de allmänna kommentarerna
till Funktionsrättskonventionens artikel 19.
Det betyder bland annat:
· Att staten blir ensam huvudman för den
personliga assistansen.
· Oavsett bakomliggande funktionsnedsättning ska
hela stöd, service och hjälpbehovet bedömas. Stor hänsyn ska tas till de behov
vi själva anser oss ha för att förverkliga ett självständigt/självbestämt liv,
inte vad som är ett självständigt/självbestämt liv utifrån en stelt utformad
mall från Försäkringskassan eller kommunerna.
· Begreppet ”integritetsnära hjälpbehov”
förpassas dit det hör hemma, d v s papperskorgen. Jag anser också att även
beteckningen grundläggande behov ska bort.¨
· Den ålders diskriminerande 65 årsgränsen för
att bli beviljad assistansersättning tas bort
· Personkretsindelningen görs om eftersom
Funktionsrättskonventionen är ointresserad av diagnoser, här räknas bara de
faktiska behoven av hjälp och stöd.
En del
kanske invänder att det är väl drastiskt att slopa den nuvarande LSS lagen och
ersätta den med en helt ny lag. Jag tycker inte det. Vi måste tyvärr utgå från
att Försäkringskassan och restriktiva kommuner inte kommer att ändra
tillämpningen av grundläggande behov överhuvudtaget så länge begreppet ”integritetsnära
hjälpbehov” finns kvar, eller det finns (d v s för de som vill spara pengar)
utrymme för tolkning av lagens verkliga ambitioner och vad som är personlig
assistans. Funktionsrättskonventionen som lag har en viktig funktion som dels
källa till hur den nya lagen ska skrivas och dels som ”back - up” till
ersättaren till den nuvarande LSS lagen.
I Assistanskoll
har det också lyfts fram att det i en ny lag ska skrivas in att uppnådda
rättigheter inte får försämras. Tanken är i grunden god men måste i så fall
utvidgas till fler lagar. Det är ju inte bara assistansen som försämrats, det
gäller nästan samtliga former av stöd från samhället till personer med omfattande
behov av hjälp och service, både fysiska och ekonomiska. För vår del är t.ex.
bra hjälpmedel helt avgörande för att assistansen ska fungera i praktiken men
det är ett område där många regioner inför allt mer avgifter. Detta slår hårt
mot personer som i många fall har en mycket ansträngd ekonomi.
Regeringen
har meddelat att den så hårt kritiserade LSS utredningen från 2018 ska ut på
remiss. Utredningen
med de färdiga
förslagen hade ett mycket ensidigt fokus på besparingar. Att flera av förslagen
i utredningen nu är borttagna, bland annat det förödande förslaget om en
schablon på 15 timmar/vecka ändrar inte på det faktum att det behövs en ny
utredning som istället fokuserar på att förverkliga personlig assistans enligt
kriterierna i de allmänna kommentarerna till Funktionsrättskonventionens
artikel 19.
Socialminister Lena Hallengren hävdar att det
är resursslöseri att inte skicka ut utredningen på remiss. Jag hävdar istället
att det stora resursslöseriet var att genomföra
en utredning med så hårda besparingskrav att det var oundvikligt att
kritiken från vår sida skulle göra det omöjligt att genomföra åtminstone en
stor del av utredningens förslag. Under tiden från att utredningen
presenterades fram tills nutid har ännu fler förlorat statlig
assistansersättning och tusentals assistansanvändare plus ännu fler anhöriga är
fortfarande rädda för att tvåårsomprövningarna ska återupptas med indragen
assistansersättning som följd.
Dagens situation är helt oförenlig med att vi
samtidigt har en rättighetslag som på papperet säger att vi ska kunna leva som
andra, ha fullt självbestämmande över våra liv och goda levnadsvillkor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar