Funktionsrättskonventionen
tillåter temporära försämringar i
tider av svår ekonomisk kris om det inte finns andra alternativ. Jag har skrivit
innan om att Svenska staten aldrig drabbades av en allvarlig ekonomisk kris i
samband med det stora flyktingmottagandet 2015 vilket redan där gör
besparingarna oförenliga med Funktionsrätts konventionen. Trots avsaknaden av
ekonomisk kris för staten har Magdalena Andersson utöver alla som förlorat statlig assistansersättning underfinansierat
assistansreformen år efter år med otillräcklig höjning av
schablonersättningen. Budgeten för 2020 är inget undantag, återigen höjs
schablonen med endast 1,5 %. Var finns de ”statsfinansiella ”skälen” för att
ännu en gång snåla med den höjda schablonen?
Jag har forskat lite och granskat förslaget till statsbudget 2020 med
tillhörande budgetplan fram till 2022. Granskar vi vad som står där framgår det
att det inte finns några "statsfinansiella skäl" att spara på
assistansen. På sidan 131 kan vi läsa följande:
Den offentliga sektorns finanser har redovisat överskott 2015–2018. Det
finansiella sparandet förstärktes något mellan 2016 och 2017 och uppgick till
1,4 procent av BNP (se diagram 8.1). Ett lägre överskott förväntas både 2018
och 2019 jämfört med 2017.
En uppenbart mycket nöjd finansminister fortsätter: Från och med 2020
förväntas den offentliga sektorns sparande stärkas och uppgå till 1,2 procent
av BNP år 2022.
Angående statsskulden kan vi läsa följande
Den konsoliderade statsskulden minskade under 2018 från 1 265 miljarder
kronor till 1 197 miljarder kronor, vilket innebar att skulden motsvarade 25
procent av BNP vid utgången av året. Den konsoliderade stats-skulden beräknas
minska både nominellt och som andel av BNP samtliga år under prognosperioden.
Kommentar på detta:
Staten går alltså plus, det är definitivt
inte slut på pengar. En i förhållande till BNP mycket låg statsskuld förväntas
alltså med fler avbetalningar minska ytterligare. Att statsskulden inte är ett ekonomiskt problem är ledande nationalekonomer eniga om. Besparingshysterin kring
assistansen och andra stöd till funkisar beror alltså inte på att staten har
ont om pengar, det handlar om mycket
medvetna prioriteringar.
Pengar ska läggas på annat frågan är
vad? Utan tvekan behöver kommunerna rejäla tillskott. Emellertid, framförallt
och krasst uttryckt handlar det om att hålla breda väljargrupper på gott humör
som anses viktiga för att vinna val och som inte ”kostar pengar” samt
upprätthålla ”god budgetdisciplin” vilket är omskrivning för att hålla nere
statens utgifter. Samarbetspartierna Liberalerna och Centern är även, av
ideologiska skäl mycket angelägna att sänka skatten för höginkomsttagare och
företagare. D v s pengarna satsas i stor utsträckning på personer och grupper som
har det gott ställt ändå.
Vad går du pengarna till mer konkret
utöver nödvändiga satsningar på kommunerna? Här finns utöver den slopade
värnskatten, sänkta arbetsgivare avgifter, extra semestervecka för barnfamiljer
(socialdemokratiskt vallöfte, inte infriat än men inskrivet i 73 punkts programmet som förhandlats fram), kraftigt höjda bostadsbidrag
för ålderspensionärer, friår mm. ”Lyxreformer” som slopad värnskatt, extra semestervecka
för barnfamiljer och friår är givetvis kul för de som kan utnyttja det men till skillnad från rätten till
självständigt liv, personlig assistans och full inkludering i samhället enligt
artikel 19 är det ingen mänsklig rättighet att få sänkt inkomstskatt som
höginkomsttagare eller en sjätte semestervecka som förälder…
Är också själv mycket skeptisk till alla
miljarder som ska satsas på försvaret när välfärden blöder. Med tanke på att
vi, trots vårt välstånd inte har Norges oljefond att ösa pengar ur, när
kommunerna skriker efter pengar och vad Sverige faktiskt åtagit sig i
Funktionsrättskonventionen är det tokiga prioriteringar som S- Mp - L och C gör
ihop. När vi sedan lägger till det faktum att personer med sjukersättning får
NOLL kr i höjt bostadstillägg samtidigt som bostadsbidraget höjs rejält för
äldre pensionärer så har vi en riktigt usel
budget för funkisar.
* Blickar vi framåt ser det tyvärr
riktigt kärvt ut för statlig assistansersättning. I ett diagram i budgetförslagen på sid 133 (diagram 8.2)
framgår att både skatteuttaget och statens utgifter som andel av BNP har
sjunkit ända sedan år 2000 och kommer att fortsätta att sjunka fram till 2022.
I faktisk politik (jag bryr mig inte om S- Mp regeringens retorik här, det är
den faktiska politiken sim räknas) är hela
kvartetten (inkluderar som vanligt stödpartierna) som styr landet +
högeroppositionen överens om att skatterna ska fortsätta att sänkas. Detta
ska alltså ske samtidigt som statsbudgeten beräknas gå plus, nämnda utgiftsökningar och det ska göras nya avbetalningar på en redan låg statsskuld (enligt planerna
189 miljarder kr 2020-2022). Det denna budgetplan i
förskönande ordalag säger är att eftersom vi i första hand prioriterar stora
och breda väljargrupper och kraftigt reducera statsskulden är det nödvändigt
att spara på lågprioriterade grupper som "kostar pengar".
Lägger
vi ihop detta + allt ”valfläsk” till breda väljargrupper så har vi svaret
varför Magdalena Andersson är så snål med assistansersättningen och vill,
enligt planerna fortsätta på den linjen. Regeringen värderar helt enkelt vår
rätt till självbestämmande och goda levnadsvillkor mycket lågt och vi är lika
lågt prioriterade i ett cyniskt politiskt spel för att erövra och behålla
regeringsmakten.
Funktionsmakt ordningen gör sig tyvärr
verkligen påmind i den här budgeten. Ska
rättigheterna i funktionsrätts konventionen bli uppfyllda kan vi inte ha ett samhälle där
breda väljargrupper systematiskt hela tiden ska gynnas i partiernas eviga kamp
om politikens ”heliga graal, d v s regeringsmakten på bekostnad av mindre men utsatta grupper som är helt beroende av
välfärdsstaten. Och avsett om vem som styr landet kan vi inte ha regeringar
där det är uppenbart att det är mycket viktigare att lägga så ofantligt många miljarder kr på att betala
på en låg statsskuld som inte är ett ekonomiskt problem än att lägga upp några
extra miljarder kr till t.ex. assistansreformen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar