Hur ska vi täppa till så många
kryphål som möjligt för besparingshökar i framtiden? Det är en jätteviktig
fråga, för även efter en förhoppningsvis bra uppdaterad LSS lag kommer jakten
på kryphål att fortsätta så länge det inte är fullt accepterat att vår
rättighetslag måste få kosta pengar och att det är vi själva, inte statliga
eller kommunala tjänstemän som ska bestämma hur våra liv ska se ut. Ska gå
igenom förslag på några åtgärder, finns inte plats för allt i ett blogginlägg.
Funktionsrättskonventionen
Konventionen har brister av
samma skäl som LSS, många paragrafer är generellt utformade – en dröm för alla
som letar kryphål i besparingssyfte och upprätthålla en ojämn maktbalans mellan
oss och tjänstemän med diverse experter i ”släptåg”. Likväl anser jag det är
mycket viktigt att konventionen blir svensk lag som en viktig delåtgärd att
täppa till kryphål. Mina viktigaste argument är:
1. Regeringen sänder
ut en viktig signal att konventionen tas på allvar.
2. Det betyder det
lagstiftaren måste ta mycket större hänsyn till konventionen när lagar skrivs
och ska tillämpas. Det gäller egentligen nu också men det fungerar inget vidare.
Inställningen är ungefär den här – vi har ratificerat konventionen men det är
inte så viktigt att följa den. Om konventionen blir lag blir det i alla fall
mycket svårare att inte ta hänsyn till vad som står där.
3. Det skulle bli
mycket lättare att använda konventionen vid tvister i domstol som rör all
funktionsrättspolitik.
LSS tre personkretsar
För att bli beviljad personlig
assistans eller andra LSS insatser måste vi tillhöra någon av de tre
personkretsarna. Personkrets 1 handlar om utvecklingsstörning, autism eller
autismliknande tillstånd. Personkrets 2 Personer som drabbats av huvudskador i
vuxen ålder p.g.a. yttre våld eller sjukdom som orsakat intellektuella
funktionsvariationer. Personkrets 3 definieras som personer med stora behov av
stöd och hjälp som inte orsakas av normalt åldrande.
För mig är det frestande att
bara ha en personkrets – personer som
behöver hjälp och stöd av orsaker som inte beror på normalt åldrande. I
praktiken inkluderar det alla former av hjälpbehov och stödbehov. När jag
tänker efter ordentligt har jag ändå kommit fram till att det kanske inte är en
bra lösning. Tyvärr tror jag tolkningsutrymmet för besparingshökar blir för
stort för vilka personer som ska ha rätt till insatser. Många riskerar att
uteslutas och bli hänvisade till SoL (Socialtjänstlagen) Motivering – personens
behov beror inte på normalt åldrande…
Den bästa lösningen tror jag
ändå är skapa ett system så att ingen riskerar att trilla ur personkretsarna
vilket drabbat många. Det finns också mycket goda skäl till att utöka
personkretsarna, t.ex. för blinda, synskadade, döva och dövblinda. Hur säkrar
vi det i praktiken? Mitt förslag. Ett läkarintyg där en specialistläkare vet
all bakgrundshistorik försäkrar att personen tillhör LSS personkretsar och det
intyget ska väga BLYTUNGT och får inte överprövas av FK eller kommunerna. Kan
vi skriva in i lagen något som lyder ungefär så här:
Person som har läkarintyg på att hjälp och stödbehoven
är livslånga tillhör LSS personkretsar livet ut
Vad är personlig assistans?
För mig är det uppenbart att
en uppdaterad LSS lagstiftning mycket tydligare måste beskriva vad personlig assistans är och vad som krävs för att
insatsen ska räknas som personlig assistans. Utgångspunkten ska vara
Funktionsrättskonventionen artikel 19 som är tydlig med att vi har rätt at bo
hur, var och med vem vi vill bo. Hjälpen ska dessutom utformas individuellt ha
en sådan omfattning att det säkerställer att eget boende fungerar och
garanterar full inkludering i samhället. Men det räcker inte – Artikel 19
beskriver t.ex. inte närmare vad det innebär att leva självständigt och delta i
samhället, reglerar inte absolut rätt till
anhörigassistans etcetera – återigen tolkningsutrymme för alla som av olika
anledningar ogillar vår rätt till självbestämmande.
Lagtexten måste därför vara mycket tydlig med att personlig assistans ska
beviljas både för att kunna bo, jobba, studera, ägna sig åt valfria fritidsaktiviteter,
resa etcetera och egenvård som är nödvändig för inkludering i samhället.
Rätten till assistans omfattar personer med både fysiska och intellektuella
funktionsvariationer. Rätten till anhörigassistans och valfrihet att välja
assistenter måste bokstavligen säkras i lagtexten. Nästa kryphål att täppa till
blir – vad är egentligen egenvård? Den enda lösningen jag kan se är återigen
ett läkarintyg som bekräftar att personen behöver egenvård och det väger lika
blytungt som ett intyg som garanterar att hen tillhör personkretsarna. (Båda
sakerna kan rimligtvis rymmas i samma intyg)
De grundläggande behoven
Som ni vet ogillar jag
beteckningen grundläggande behov, för mig finns bara hjälpbehov. Inser
samtidigt att det inte oerhört svårt att få bort begreppet som läget är.
Realistiskt tycker jag är att få bort begreppen det förnedrande begreppet ”integritetsnära
och kvalificerade hjälpbehov”. Antingen finns det ett grundläggande behov eller
inte. I lagtexten måste det mycket
tydligt framgå att alla delmoment ska
räknas. Det innebär också att i det grundläggande behovet av/på klädning
ska även inköp av kläder och tvätt ingå. Samma princip i de övriga behoven. När
det gäller det femte grundläggande behovet ska givetvis alla typer av
hjälpbehov kopplade till det femte grundläggande behovet oavsett diagnos
inkluderas. HFD ansåg ju vid en dom 2015 att femte grundläggande behovet med
några undantag bara omfattade personer med intellektuella funktionsvariationer…
I Socialförsäkringsbalken kap
51 måste stoppet för obligatoriska tvåårsomprövningar för alla bli permanent.
Begreppet ”särskilt ändrade förhållanden” måste preciseras mycket noggrant.
Alla ändringar som behövs i behovsbedömningarna så att de blir värdiga och
faktisk bedömer det verkliga hjälpbehovet måste bli ett eget blogginlägg.
Ja, nu har jag funderat lite
på förslag för att försöka täppa till så många kryphål som möjligt. Finns
betydligt fler men det jag beskrivit ovan får räcka tills vidare. Hur allt det
jag räknat upp ska formuleras som juridisk text som inte kan misstolkas säger
jag som vanligt – den uppgiften måste mycket kunniga jurister ta hand om.
Ett flertal av dessa förslag innebär att
Försäkringskassans och kommunernas makt minskar kraftigt över till vem och hur
mycket hjälp som ska beviljas.
Att ett intyg från en expertläkare som intygar att personen behöver hjälp på
livstid och därmed tillhör LSS personkretsar livet ut skulle utlösa ett
ramaskri hos både Försäkringskassan, kommunerna och diverse arga proffstyckare. Så är det alltid när personer med makt över utsatta grupper förlorar en del av den makten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar