LSS utredningen har en rad
katastrofalt dåliga förslag med konsekvenser vi alla till. En viktig aspekt som
jag tycker kommit i skymundan är att utredningen genomsyras av ”staten vet
bäst” perspektiv. Utredningen ger sig helt enkelt friheten att ge sig
tolkningsföreträde vad som är bäst för oss. Maktbalansen ska förskjutas till
den offentliga sektorns fördel med alla tjänstemän som verkställare, rakt emot
det som var tanken med LSS lagen
Staten
vet bäst" perspektivet märks tydligt på flera sätt:
· Gunilla Malmborg talar mycket om att det
behövs bättre kompetens och mer ”ändamålsenliga insatser”. Visst, i en del fall
behöver assistenterna har hög kompetens om behoven, om assistansanvändaren har
stora hjälpbehov av vårdkaraktär, har svårt att föra sin talan själv eller
utåtagerande beteende men Gunilla Malmborg ifrågasätter oss och våra anhörigas
förmåga att välja det vi tycker tillfredsställer våra behov bäst. Att så många
verkligen tycker att personlig assistans är en mycket bra insats och definitivt
inte efterfrågar andra eller nya insatser som ersättning för PA
ignoreras helt.
· Detta leder till en syn på personlig
assistans där vårdperspektiv sätts före faktiska hjälpbehov och egenmakt vilket
med automatik leder till en maktförskjutning som är till vårdgivarens fördel.
· Gunilla Malmborg visar obefintlig
förståelse för all kritik som riktas mot utredningen. Attityden är istället att
”vi inte förstår vad förslagen betyder”. Inställningen blir (förhoppningsvis
omedvetet) – vi och våra anhöriga förstår inte vårt eget bästa.
- Genomförs förslagen flyttas mycket makt tillbaka
till kommunerna med följden att självbestämmande som har en så viktig roll
i LSS och assistansreformens urholkas kraftigt. Återigen ska kommunerna
bestämma vad som är bäst för oss med lika många riktlinjer som det finns
kommuner, 290 stycken.
Staten via Försäkringskassan och diverse
utredare är emellertid inte ensamma om att ägna sig åt grova övertramp mot den
viktiga principen om självbestämmande. Förra veckan avslöjades att Östersunds
kommun tänker förbjuda anhörig assistans (OK, något undantag går tydligen att
göra), ett så långtgående förslag finns inte ens i Gunilla Malmborgs utredning.
Det råder ingen tvekan om att detta
beslut bryter grovt mot LSS intentioner om självbestämmande. När jag funderade
vidare borde det prövas mot diskriminering också. Så vitt jag vet har inte en
arbetsgivare rätt att utesluta en hel kategori personer som arbetstagare bara
för att hen tillhör ”fel grupp”. Det borde uppmärksammas mer Det Östersund
ägnar sig åt, Gunilla Malmborgs utredning med mera måste även sättas i ett
större perspektiv.
Precis som Gunilla Malmborg
utger sig kommunen ha en god intention – ”kvaliteten måste stärkas, kompetensen
öka”. Att anhöriga mer än några människor på planeten jorden vet vilka behov
som nära och kära har spelar ingen roll. De verkliga skälen är dessa:
Alla vet att kommunerna var
motståndare till LSS redan på remisstadiet där de viktigaste argumenten,
oavsett LSS insats var 1) LSS är en rättighetslag 2) Lagen inskränker det
kommunala självstyret. Lika länge har vår och våra anhörigas förmåga att
arbetsleda assistenter med mera ifrågasatts. Vår rättighetslag innebar en rejäl
maktförskjutning till kommunernas, staten och dess tjänstemäns nackdel, vi fick
en helt annan möjlighet att själva styra våra liv, där är rätten att själv
välja vem som ska utföra hjälpen och hur helt central.
Denna maktförskjutning från hjälplösa
patienter till medborgare med rätt till full delaktighet i samhället har en rad
aktörer i samhället aldrig riktigt accepterat, där finns starka krafter ibland
annat kommunerna. I LSS lagen står inte
ett enda ord om att toalettbesök ska klockas i sekunder, att hjälpbehov ska bedömas
i schabloner eller att det inte är ett grundläggande behov att andas. Det
är absurda tillämpningar av FK och kommunerna som skapats av två anledningar:
1) Kostnaden ska
minska
2) årdperspektivet ska tillbaka och det kommunala självstyret
värnas. Vi måste ha kompetent personal som vet vad som är bäst och då behövs
professionell personal i form av vårdkompetens. Vårdperspektivet medför som
sagt att maktbalansen med automatik flyttas till vårdgivarens fördel. Därför
ser vi alltmer frekventa förslag om att ”kompetensen måste säkras”.
Jag tror inte
själv att det bra med enbart anhöriga som assistenter men det är en ren omyndigförklaring av oss och våra anhöriga att neka
oss rätten till assistans från anhöriga. Detta dessutom med det usla argumentet
att ”kvalitén” måste säkras. När det gäller barn som behöver assistans
eller personer som har svårt att föra sin talan, har utåtagerande beteende vet
våra anhöriga mycket mer om behoven än några experter, hur mycket utbildning de än
har. Och alla som har minsta kunskap om vad PA handlar om vet att personkemin, kontinuitet
och förtroende mellan assistansanvändarna och assistenterna är extremt viktigt.
Funkar inget av detta blir det kaos hur mycket utbildning assistenten än har.
Allt detta tillfredsställer föräldrar som gör allt för att sitt barn/anhörig
ska få ett så bra liv som bara är möjligt.
Anm.: För många
föräldrar upphör inte föräldraansvaret vid 18 års ålder, i praktiken gäller det
så länge de lever och orkar hjälpa sitt barn.
Vilka paragrafer i LSS lutar
sig då Östersunds kommun emot?
Svaret är att det finns inga.
LSS är mycket tydlig med självbestämmandet är central. I alla lagar finns
emellertid kryphål och vi vet alla att FK och kommunerna är mycket ”kreativa” i
grenen ”hitta kryphål i rättighetslagstiftning” och gärna spenderar stora summor
pengar på att anlita jurister för att ”lära dem konsten” att hitta dessa
kryphål (ingen har väl glömt Kalla Faktas Reportage om Kommun Lex och liknande
aktörer?). Läser jag själv i lagen och försöker borra i de juridiska detaljerna
kan jag bland annat konstatera följande:
Självbestämmandet är centralt men det definieras inte exakt vad det
innebär vilket innebär stort utrymme för ”tolkning” av de som av olika
anledningar ogillar LSS intentioner. Där finns heller inget uttryckligt
förbud för arbetsgivaren (d v s paragraf) mot att vägra anställa anhöriga som
assistenter. Funktionsrättskonventionen då? Är mycket tydlig med att vi har
självbestämmande. Rätten att välja anhöriga som assistenter regleras emellertid
inte närmare. Och, vilket vi inte får
glömma – konventionen är inte lag i Sverige.
Östersunds kryphål (som de
använder officiellt) är att berörda personer är fria att välja någon en annan
anordnare men jag är ganska säker på att de tagit bland annat ovan nämnda saker
i beaktning. Jag hade själv bytt anordnare så snabbt som möjligt men kommunen
ska inte få komma undan med det. Jag vet att det finns en långtifrån försumbar
minoritet som av ideologiska skäl absolut vill ha kommunen som anordnare och då
ska de få ha den rätten. Och de ska ha samma rätt som alla andra att anställa
vem de vill, även anhöriga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar