I historien, om man ser ända bort till
Platon, har personer med funktionsnedsättningar setts som lite mindre värda.
Sedan har det böljat fram och tillbaka. Men i grunden har man sett det som att
man är en sämre människa
Margareta
Persson
Margareta
Persson är veteran i Funktionsrättsrörelsen, har varit partipolitiskt aktiv i
Socialdemokraterna och aktuell med boken Gamla synsätt spökar än –
funktionshinder genom tiderna. Själv
fick jag vetskap om boken via en lång intervju med Margareta Persson i
tidningen Arbetaren.
Boken (jag har inte läst den än men ska göra
det) handlar om hur svenska staten genom alla år behandlat personer som avvikit
från det Independent Living rörelsen kallar funktionsnormen. Tyngdpunkten
ligger på hur svenska staten behandlat personer som behöver mycket hjälp från
samhället, även långt efter demokratins genombrott. Bara genom att ta del från
korta utdrag från boken i intervjun borde få alla humanistiskt sinnade personer
att rysa. Här är ett exempel:
Inlåsning och övergrepp som skedde på
anstalter utan insyn under 1900-talet är fläckvis dokumenterade. Det är
rapporter om låsta avdelningar och stängsel, att som barn med rörelsehinder
lämnas att ”ligga på straff”, att ha vårdare som tar på ens puckelrygg när de
agar en för att få en att lyda, att unga långa tider eller permanent isoleras
från sina anhöriga.
Den
ökända Vipeholm institutionen i Skåne är givetvis omnämnd.
Hur kunde
dessa institutioner fortleva långt efter demokratins genombrott och
Socialdemokraterna började bygga upp en välfärdsstat som skulle komma alla till
del? Naturligtvis fanns där en tidsanda, Sverige var inte det enda landet med
ett rasbiologiskt institut (ersattes först 1958 med institutionen för medicinsk genetik) eller liknande institutioner men Margareta Persson
menar att det också berodde på att arbetarrörelsen aldrig omfamnat
funktionsrättsrörelsen eller behoven hos människor som behöver mest stöd från
samhället:
Arbetarrörelsen
såg inte dåtidens handikapporganisationer. De har aldrig ingått
i ’rörelsefamiljen
Margareta Persson anser att Socialdemokraternas
välfärdssamhälle alltid varit uppbyggt för att tillfredsställa majoritetens
behov, inte de små minoriteterna som kommit i andra hand. Hon ser ett direkt
samband mellan detta och Magdalena Anderssons ökända uttalande hösten 2015 när
assistansen sattes mot flyktingar. Nedmonteringen av assistansreformen anser
hon varit omöjlig om det verkligen var en självklarhet att vi ska inkluderas i
samhället (se citatet i inledningen)¨.
Margareta Perssons tankar ligger också nära mina
egna – LSS i allmänhet och PA i
synnerhet passar inte riktigt in i Socialdemokratins vision om hur välfärden
ska fungera med allmänna försäkringar som omfattar alla, inte stora resurser
som satsas på en mindre grupp människor.
Om bakgrunden till LSS och assistansreformen,
socialdemokratins inställning och inledningsvis hennes egen säger Margareta
Persson följande:
Idéerna
om en personlig assistans kom från USA och Independent
Living-rörelsen. Det var ett perspektiv som var nytt. Det stämde inte med hur
socialdemokratin och vänstern såg på samhället, där det offentliga ansågs bäst
på att planera och bestämma. Fackföreningsrörelsen var djupt skeptisk. Även den
traditionella funktionshinderrörelsen såg med tvekan på de nya tankarna. Var
det inte bara för en ’elit’ av personer med funktionsnedsättningar? Hur skulle
det gå för alla andra? Jag minns med skammens rodnad på mina kinder att jag
inte heller förstod.”
Som ni vet vägrar jag att sätta likhetstecken
mellan dagens Socialdemokrati och hårdfört motstånd mot LSS i allmänhet och PA
i synnerhet, jag vet att det finns många
socialdemokrater idag som tycker att regeringens LSS politik är synnerligen
motbjudande. Den historiska sanningen är emellertid att S inte varit ett
föregångsparti i kampen för våra rättigheter. Och det är uppenbart om att det
finns starka krafter med nära koppling till partiet, t .ex. i Kommunalarbetareförbundet
som inte är varma anhängare precis av rätten till personlig assistans enligt
lagens intentioner.
* Hårdfört motstånd mot rätten till självbestämmande
finns på emellertid på många håll i samhället, långt, långt utanför
finansdepartementet och delar av facket. Här talar vi inte bara om högerextremistiska krafter utan
även starkt motstånd i det demokratiska samhället. Inte minst märks det på
diverse ledare redaktioner runt om i landet. Tyvärr har vi under 2018 sett en
”comeback” för en rad aggressiva ledare och debattartiklar som jag tog upp i
förra blogginlägget. Där samlas såväl Liberala, konservativa som
socialdemokratiska tycka till journalister och debattörer i hård kritik mot
själva fundamenten i reformen.
Några av de värsta är Anna Dahlberg, (numer) Widar
Andersson och anonyma skribenter på Liberala Nyhetsbyrån. Även om de inte
skriver det rakt ut vill de i praktiken avskaffa assistansreformen. Med udden
riktad mot alla dessa:
Vad är era alternativ, är det institutionerna ni
vill ha tillbaka, ska Vipeholm öppna portarna igen? Ska vi bli beroende av
anhörigas välvilja, eller bli inlåsta i våra hem med nödtorftig hjälp från
hemtjänsten? Det blir nämligen konsekvensen om era förslag omsätts i faktiskt
politik.
Hur höga/låga anser ni samhällets ambitioner ska
vara? De nuvarande är ju tydligen på tok för höga enligt ert synsätt.
Om alternativet inte är något av detta, är det hög
tid att ni ändrar uppfattning.
Margareta Perssons bok går att köpa på Bokus.com
Pris 241 kr
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar