Idag pratar vi mycket om domarna från HFD 2018
(sondmatning), 2017 (transporter) och delvis domen från 2015 (femte grundläggande
behovet). En dom som nu nästan glömts bort i debatten är domen från HFD 2009 om
grundläggande behov. Varför är det viktigt att även en nu nästan 10 år gammal
dom inte glöms bort? Svaret är att detta var domen som på allvar inledde
nedmonteringen av assistansreformen. Vid sidan av all signalpolitik från politiker - domen
är helt central om vi ska försöka förstå varför FK inte beviljar hjälp för
sondmatning även efter vårens positiva HFD dom. Låt oss därför titta lite
närmare vad den handlar om, hur HFD (då kallad Regeringsrätten) resonerade och
hur FK tolkade domen.
Domen (målnummer 5321-07) avkunnades 17 juni 2009.
Tvisten stod mellan Luleå kommun och en person som behövde mycket hjälp efter
en stroke. Tidigare hade Länsrätten gått på kommunens linje medan det blev
bakläxa i Kammarrätten. Berörd person, kallad AA ansåg sig behöva 101 timmar
assistans/vecka, varav ungefär 50 % ansågs vara grundläggande behov.
Domen handlar vad som ska inkluderas i de fem
grundläggande behoven, av/påklädning, personlig hygien, måltider, kommunikation
och ingående kunskap om brukaren. Ska samtliga delmoment räknas in eller bara
de hjälpbehov som anses ”integritetskänsliga”? Det finns så vitt jag kan bedöma
ingenting i LSS § 9 a som säger det sistnämnda. Paragrafen lyder så här:
Med
personlig assistans enligt 9 § 2 avses personligt utformat stöd som ges av ett
begränsat antal personer åt den som på grund av stora och varaktiga
funktionshinder behöver hjälp med sin personliga hygien, måltider, att klä av
och på sig, att kommunicera med andra eller annan hjälp som förutsätter
ingående kunskaper om den funktionshindrade (grundläggande behov).
Den
som har behov av mer än en personlig assistent samtidigt, har rätt till två
eller flera assistenter endast om möjligheterna att få bidrag enligt lagen
(1992:1574) om bostadsanpassningsbidrag m.m., eller hjälpmedel enligt hälso-
och sjukvårdslagen (1982:763), har utretts.
Likväl hade FK några år tidigare börjat tillämpa
begreppet – integritetsnära hjälpbehov. Hur
skulle HFD resonera? Svaret var att de gick på Luleå kommunen och FK-s linje. AA
ansåg sig bland annat behöva hjälp vid matlagning och även finfördela
köttbitar, bre smörgåsar och liknande. Domstolen ansåg emellertid att dessa
hjälpbehov inte kan räknas som integritetsnära och är därför inget
grundläggande behov. Endast matning ska räknas som grundläggande då det
ansågs vara integritetsnära. Man tar sig för pannan, det är egentligen för dumt
att vara sant men så resonerade den högsta juridiska instansen. I domen står bland
annat sidan 12:
Vad
gäller den tid som AA beräknat för stöd i samband med måltider framgår avhans
egna uppgifter bl.a. att han klarar att äta och dricka själv.Hjälpinsatserna
synes vidare bara till mycket begränsad delavse
hjälp som kan anses vara av det mycket privata och känsliga slag somförutsätts
för rätt till personlig assistans. AA har uppenbarligen viss egen kapacitet
och
kan själv klara t.ex. att schamponera håret och att borsta tänderna.
Juristerna visar också upp en usel förståelse vad
personlig assistans handlar om. De har en mycket snäv syn på vad PA är (något
som även återkommit i senare domar). I domen står nämligen:
Även
den omständigheten att han förmår arbeta som forskare i snitt 30 timmar i
veckan talarmot
att hans behov av kvalificerad hjälp i de angivna situationerna skulle vara avmer
än marginell omfattning.
Det faktum att AA faktiskt kan jobba visar att han
inte behöver assistans, han är för ”frisk”. Ingenting om att assistansen är
ett viktigt verktyg för AA överhuvudtaget kan jobba som forskare. Enligt
HFD är personlig assistans något som ska beviljas bara för de mest basala
behoven – de grundläggande behoven som dessutom ska vara integritetsnära.
Denna dom hamnar hos FK som ska tolka den. FK börjar
nu att systematiskt tillämpa HFD domar så strängt det bara är möjligt. Med stöd
av domen anser nu HFD att alla grundläggande behov kopplade till personlig
hygien, av/påklädning och måltider måste vara integritetsnära. Det är nu FK
inför tokigheter som att dela upp toalettbesök i ”aktiv och passiv tid”, mäta
dessa behov i minuter och sekunder, ta på jackor eller andra uteplagg som skor
inte räknas som grundläggande behov. Domen säger ingenting om att t.ex.
av/påklädning av ytterkläder inte är integritetsnära – det är FK-s bisarra
tolkning.
För varje dom som sedan kommer som haft central
betydelse återkommer ”integritetsnära hjälpbehov” gång på gång så även i sondmatningsdomen
från april 2018. Det är visserligen lätt att hitta gott om utrymme för
potentiella kryphål och tolkningar i domen. Sondmatning är visserligen ett
grundläggande behov och annan egenvård men det finns två viktiga brasklappar:
· Det
måste finnas en koppling till de fem grundläggande behoven.
· Hjälpbehoven
måste vara integritetsnära…
Själv trodde jag ändå just sondmatningen var
skyddad av två anledningar:
1. HFD
beviljade bara prövning av sondmatningen med känt resultat. Kalla mig naiv men
jag trodde inte ens FK skulle ifrågasätta att sondmatning i sin helhet är
integritetsnära.
2. HFD
är också tydliga med att domen i Kammarrätten i övrigt står fast som säger att
hela proceduren från att sonden kopplas på till den kopplas bort ska räknas som
ett grundläggande behov.
Rättschefen på FK, Eva Nordqvist har emellertid andra
tankar. Hon anser fortfarande att endast av och påkoppling av sonden är
integritetsnära behov. Därför får Selma ingen assistans och frågan är om domen
hjälper en enda person med behov av sondmatning. Jag tvivlar på det.
Av nyss nämnda skäl håller jag med RBU att FK ägnar
sig åt lagtrots. Eva Nordqvist hittar en ”lucka” med att det finns en dom redan
från 2009 som säger att grundläggande behov måste vara integritetsnära. Av
detta drar jag bland annat följande slutsatser:
· Ingenting
tyder på att FK framöver kommer att upphöra med myndighetens destruktiva
tolkningar av domar.
· Det
spelar ingen roll vilka domar som kommer från HFD så länge begreppen
integritetsnära och kvalificerade hjälpbehov finns kvar. I en reformerad LSS
lag måste båda begreppen bort helt och hållet
· Av
alla lagändringar som behövs måste ett totalt upphävande av domen 2009 vara
högprioriterat. Tar vi bort den, inklusive begreppen ”kvalificerade hjälpbehov”
blir det mycket lättare att återställa övriga domar och diverse andra
lagändringar jag redan skrivit om.
Väl skrivet och undersökt!
SvaraRaderaTack för en intressant analys av lagarna Thomas.