Först av allt. Fortsättningsvis kommer jag inte använda ordet funkisrörelse utan funktionsrättsrörelsen. Handikappförbunden byter ju snart namn till funktionsrätt.
I torsdags förra veckan hölls en öppen frågestund i
riksdagen om statlig assistansersättning. Åsa Regnér deltog inte – kommentarer
överflödiga angående regeringens ointresse… I övrigt var det, som väntat ett
mycket stort fokus på pengar, pengar och ökning i antalet beviljade timmar.
Regeringen har inte några planer på att ändra i direktiven till LSS utredningen
Av alla talare var det bara Bengt Westerberg som hade ett tydligt brukarperspektiv
– tack för allt engagemang!
Ser vi framåt finns det i dagsläget ingenting som
tyder på att regeringen inom en snar framtid kommer att ändra fokus. Skillnaden
mellan Åsa Regnérs mantra "vi värnar visst assistansen" och den
politik som faktiskt bedrivs är oerhört stor. Aftonbladets Eva Franchell skrev
bra i en ledarartikel:
Rätten till assistans
beskrivs ju oftast som en utgift. Regeringens uppdrag till Försäkringskassan
har varit att bryta ökningen av antalet assistanstimmar för att få ner
kostnaderna. Man säger alltså nej till Selma för att staten vill spara pengar.
På gårdagens hearing
bekräftade Försäkringskassan också att antalet funktionshindrade som får
assistansersättning har minskat. Förlamade, blinda och barn som inte kan andas
själv. Det är många som förlorat sin assistans när regeringen beordrat
besparingar.
Staten har tjänat pengar, men frågan är då vem som ska betala för Selma och alla andra som faktiskt inte kan klara sig själv?
Staten har tjänat pengar, men frågan är då vem som ska betala för Selma och alla andra som faktiskt inte kan klara sig själv?
När ska riksdagens ledamöter uttrycka lite stolthet över vår rättighetslag? Bilden är från LSS 20 i riksdagen april 2014
* Det har gått 30 år sedan det första pilotprojektet med
personlig assistans inleddes. Hur såg det ut vid den här tiden? Adolf Ratzka
tillhör de som vet.
–
Behövde man hjälp med exempelvis uppstigning, påklädning, toalettbesök och
duschning fanns familjen, gruppbostaden eller boendeservicelägenheten till
hands. Hemtjänstens och boendeservicens personal bestämde mycket av det dagliga
livet, vad som kunde utföras och hur länge hemtjänstsamariterna kunde stanna.
De
kunde också bestämma över exempelvis sängens höjd, och när på dagen brukaren
skulle lägga sig.
Adolf Ratzka.
Adolf Ratzka var personen som lanserade begreppet
personlig assistans i Sverige och han har betytt oerhört mycket för att PA blev
verklighet. 1984 var han med och grundade Kooperativet STIL (Stiftarna av
Independent Living i Sverige), STIL-s tankar kring personlig assistans och
självbestämmande var och är formade utifrån Independent Living rörelsens
ideologi om självbestämmande och rätt till full delaktighet i samhället.
När Adolf Ratzka flyttade till Sverige på 1973 och
slogs av en paradox. Dels ett samhälle som la mycket stora resurser på välfärd
men där personer med stora hjälp och stödbehov som han själv inte hade någon
möjlighet att vara fullvärdiga samhällsmedborgare och där möjligheten att själv
forma sin tillvaro var minimal. Dessutom häpnade han över att den svenska
funktionsrättrörelsen i stort sett verkade nöjd med situationen. När STIL
grundades var de stora institutionerna borta och ersatta av boendeservice.
Visserligen ett rejält kliv framåt men ändå långt ifrån ett självständigt liv.
Hur det funkade i praktiken framgår av citaten ovan som är hämtat från en
intervju med Adolf Ratzka i Assistanskoll.
Egen bostad visst men i övrigt var som framgår av
citatet möjligheten till självbestämmande synnerligen begränsad. För de som är
gamla nog att ha upplevt tiden före personlig assistans måste assistansreformen
känts som att träda in i himmelriket.
Pilotprojektet blev mycket lyckat och permanentades
efter några år samtidigt som det bildades fler Kooperativ som med IL Ideologi
som grund som GIL i Göteborg (Göteborgskooperativet för Independent Living) och
JAG (Jämlikhet, Assistans, Gemenskap), resultatet blev att den personliga
assistansen blev en företeelse som inte var förbehållen Stockholmsområdet. Erfarenheterna
från nämnda projekt låg sedan till grund för utformningen av de delar av LSS
som reglerar personlig assistans och Socialförsärsäkringsbalken kapitel 51 där
det framgår att personlig assistans är en försäkring, ingen ”fin förmån”…
När man läser om historien hur PA och LSS blev
verklighet och vår nuvarande kamp slås man över hur lite som egentligen ändrats
sedan STIL grundades när det gäller negativa attityder i maktens korridorer. Då
som nu fanns det en stark kritik mot hela idén med personlig assistans.- det
kostade för mycket, det Kommunala självstyret inskränktes, Kommunal var rädda
för att personalen skulle utnyttjas o s v. Adolf Ratzka anser att utvecklingen
30 år senare går åt helt fel håll där anhöriga förväntas ta mer ansvar och även
normalt sett sansade politiker börjar prata om institutioner igen:
Den
utvecklingen är redan här och skenar. Mitt intryck är att anhöriga återigen
behövs för att förhindra det värsta och t o m folk som är annars vettiga börjar
tala om att bygga institutioner igen.
För att komma framåt menar Adolf Ratzka att det måste
till en ny lagstiftning som han kallar LSS 2.0. Adolf Ratzka brukar inte dra
sig för att kritisera den svenska funktionsrättsrörelsen som han många gånger
tycker är för passiv. Även i den här intervjun får ”vi” en del kritik. Adolf
Ratzka menar att vi klagar för mycket istället för att presentera lösningar,
vi har tagit på oss en offerroll. Var finns kraven på en ny LSS lagstiftning
undrar han? Delvis håller jag med Adolf Ratzka, delvis inte. Sällan har vi
varit så enade i kravet på att det måste vara slut på besparingarna.
Demonstrationerna i december visade att det verkligen finns ett oerhört
engagemang. Samtidigt håller jag definitivt med honom att det krävs
lagändringar och där har vi mycket att göra. Ändring av LSS § 9 a (de grundläggande
behoven) räcker inte vilket jag belyst tidigare.
Politikernas attityd ja. Istället för
att ständigt klaga på kostnaden borde våra politiker vara genuint stolta över
att vi har den på papperet mest ambitiösa lagstiftningen i världen när det
gäller att förverkliga möjlighet till full delaktighet i samhället för personer
med stora funktionsvariationer. Sverige var det första landet i världen som
stiftade en lag som uttryckligen säger att vi har rätt till självbestämmande och
goda levnadsvillkor. Måtte vi inte bli det första landet som i praktiken
skrotar samma lag...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar