Har haft en lång och skon semester. Vädret har överlag varit bra tycker jag. Tänkte här i första blogginlägget efter sommaren fundera kring läget för assistansreformen och vad som ska prioriteras framöver.
I vanlig ordning är läget mycket kärvt. Visserligen har antalet assistansberättigade ökat lite grann under sommaren. Under sommaren ökade antalet personer beviljade statlig assistansersättning med blygsamma 67 personer. För att sätta perspektiv på det här så har antalet personer med statlig assistansersättning minskat med 2767 personer sedan oktober 2015…
Källa Assistanskoll.se
Under våren kom flera domar som om de tillämpas fullt
ut kommer att leda till att anordnarna – får mycket större ansvar för att kontrollera
våra liv. Det går givetvis rakt emot LSS intentioner. Återkraven från
Försäkringskassan har utvecklats till rena Vilda Western utan någon som helst
rättssäkerhet som jag ser det. Under våren rapporterade flera tidningar om
förödande konsekvenser för personer som fick återkrav på miljonbelopp på vaga
grunder – pengar som aldrig kommer att kunna betalas tillbaka. Faktum är att
domarna ger Försäkringskassan befogenhet att gå långt tillbaka i tiden för
återkrav – ända till att assistansreformen infördes 1994.
Tittar vi framåt så är läget följande angående att få
ordning på behovsbedömningarna. Camilla-Waltersson-Grönvall meddelade under
sommaren att regeringen överväger att tillsätta en utredning men inget är
bestämt än.
För vår del har jag inte ändrat tankar kring vad som
är viktigast för oss att prioritera. Vi måste och jag betonar verkligen måste
lägga tyngdpunkten på följande:
Nya behovsbedömningar så klart.
En mycket viktig komponent för att få ordning på vår frihetsreform. Som
givetvis utgår från de verkliga behoven.
Indexerad schablonersättning.
Visst, vi driver kampanjen Rimliga villkor men får vi inte ett index som funkar
bra fortsätter reformen att undermineras, det blir allt svårare att hitta
personal med stor risk för de facto havererad assistans för tusentals
människor. Sanningen är – har vi inga personliga assistenter som vill jobba för
oss spelar det ingen vad som står i beslutet, assistansen fungerar inte,
punkt.
Jag vill också lägga till ett perspektiv här som jag
tycker sällan nämns. Timschablonen ska ju även finansiera omkostnader för
personlig assistans vid olika aktiviteter – från en glasstrut till semesterresor.
Är schablonen så låg att dessa utgifter inte kan finansieras, så har vi
ingen personlig assistans längre. Det är i bästa fall en uppgraderad form
av hemtjänst.
Får vi ändå inte en indexerad höjning av
schablonersättningen från 2026? Ja, allt talar för det men jag litar inte på
det innan vi har ett definitivt besked från regeringen med en schablonersättning
som verkligen är indexerad. Tyvärr har vi varit dåligt informerade hur det
kommer att utformas.
För mig går det inte att skilja på kampen
för behovsbedömningarna och schablonersättningen. Fungerar inte båda sakerna så
fungerar inte assistansreformen, punkt.
Statligt huvudmannaskap, självklart. Återigen, ovan
nämnda saker måste vara på plats innan förstatligandet sker. Annars finns
potential för en katastrofal situation uppstår.
LSS lagen är så söndertrasad av alla domar, vi måste
börja om med en ny lag. Det tar sin tid att få på plats – jag vet det.
Ser emellertid inget alternativ om vi ska ha en hållbar lösning. I en ny lag
måste det finnas tydliga kriterier för vad som är personlig assistans enligt
kriterierna i Funktionsrättskonventionen artikel 19. Vad som är ett väsentligt
ändrat förhållande måste mycket tydligt preciseras, är rena djungeln idag –
samt hur långt tillbaka återkrav kan göras.
Det är bara ett år kvar nu tills det är dags för
riksdagsval igen. Hur ska vi nå fram med våra budskap i en samhällsdebatt som
helt präglas och kommer fortsätta präglas av Ukrainakriget och följderna även efter
möjligt slut på kriget? Inrikes har vi fortfarande stora problem med gängvåld,
knagglig ekonomi med mera. Det blir verkligen inte lätt att nå fram. Vi måste
ändå försöka. I Jönköping planerar vi att ha en kampanj för personlig assistans
under våren 2026 och jag vet att STIL i Stockholm planerar en stor kampanj
under valrörelsen.
Och jag kan inte påpeka för många gånger. Ska vi ha en
assistansreform som håller över tid med regeringsskiften i Rosenbad måste
bromsklossarna S och M vara med.
Jag är inte rädd för att någon politiker i valrörelsen
gör utspel om att vi inte har råd med personlig assistans för att vi måste
skaka fram väldigt många miljarder kr till försvaret. I praktiken kommer
försvaret sätta stor press på andra sektorer, våra frågor riskerar att hamna
ännu längre ner på Rosenbads prio lista än vad som fallet är idag Oavsett om
statsministern efter valet 2026 heter Ulf Kristersson eller Magdalena
Andersson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar