måndag 2 september 2024

Aktuellt inom personlig assistans och omdöme om regeringens arbete del 1

 

För drygt 1 månad sedan avled Adolf Ratzka som lanserade idén med personlig assistans i Sverige och 1984 grundade STIL. Återpublicerar i länken nedan ett gammalt blogginlägg som handlar om STIL-s grundare.


Vila i frid


Visionären Adolf Ratzka

Ska i två blogginlägg granska och ventilera tankar om tillståndet för assistansreformen sensommaren 2024. Vart är vi på väg och ”betygsättning” av regering Ulf Kristerssons insatser hittills när halva mandatperioden snart är avverkad.


Jag har snart bloggat i 11 år och jag vet ärligt talat inte att jag efter sommarledigheten inlett bloggandets ”höstsäsong” en enda gång med budskapet att frihetsreformen är på väg åt rätt håll igen.


2024 är tyvärr som väntat inget undantag. Assistansreformen brottas med så många problem och vi är hårt ansatta av allt från ett snålt finansdepartement till organiserad brottslighet som infiltrerat välfärden och garanterat inte ökar finansminister Elisabeth Svantessons vilja att öppna plånboken. För att det här blogginlägget inte ska bli för långt fokuserar jag på tre områden. 1) Schablonersättningen 2) Huvudmannaskapet 2) Allt värre kris i kommunalt beviljad personlig assistans.


Av alla problem som frihetsreformen kämpar mot står jag fast vid att det finns inget större problem än den kroniska underfinansieringen av schablonersättningen, i år är beloppet för statlig assistansersättning satt Namninsamling - rimliga villkortill 332,60 kr/timme. Bortsett från 2020 har vi nu i drygt ett decennium fått leva med så snåla årliga höjningar av schablonersättningen att det inte täcker assistenternas löneökningar. Frihetsreformen stryps sakta men säkert till en säker död eftersom det till slut inte kommer att gå att vare sig behålla befintlig personal eller rekrytera nya personliga assistenter.


 Hur nära är vi denna ”dödsdom”? Troligen närmare än vad många vill tro. Jag säger att pågår den nuvarande utvecklingen så har reformen de facto kapsejsat inom max 5-6 år. Efter det finns det inga privata anordnare kvar och troligen inga kooperativ heller. Kan inte se att någon kan driva assistansen som egen arbetsgivare heller. Kvar blir kommunerna som verkligen alltid ”älskat” personlig assistans...   Redan nu kommer rapporter om privata anordnare som säger nej till personer med mycket stora behov p.g.a. ”dålig lönsamhet”. Har varit i kontakt med flera personer som drabbats av detta. Jag vill inte skrämmas – bara försöka påtala hur allvarligt jag anser läget är.


Jag vidhåller bestämt att krisen för schablonersättningen allt för länge ignorerades av funktionsrättsrörelsen. Senaste 2 åren har ändå mycket positivt skett. Vi har bland annat kampanjen Rimliga villkor som bland annat kräver att schablonersättningen höjs enligt ett index som följer löneutvecklingen och som nu organiserar en namninsamling som ska lämnas till regeringen. Självklart har jag skrivit under.


Namninsamling för högre schablonersättning


Ifa har också tagit ett mycket bra initiativ som nu vill ett möte med finansminister Elisabeth Svantesson om krisen. Nu får vi se om finansministern tackar ja. Det borde hon göra men jag är långt ifrån säker på att det blir så. Upp till bevis nu!


Under senvåren kom också signaler från många riksdagspartier att det är nödvändigt att det införs ett index årliga höjningar av schablonersättningen. Problemet för trovärdigheten här är att det inte finns ett enda riksdagsparti som inte säger sig värna frihetsreformen. Men när partierna väl har makten är det förtvivlat svårt att leverera. Ytterst menar jag det beror på att såväl röda som blåa finansministrar prioriterar helt andra saker. Rent krasst. Oavsett om en socialdemokrat eller moderat bor i Sagerska palatset och även basar över finansdepartementet tycker de alltid att ”vi kostar för mycket”…


Ensamt statligt huvudmannaskap var sagt tidigare att det skulle genomföras till 2026, nu är det uppskjutet till när? Ingen vet säkert. Regeringens officiella förklaring är att problemet att föra över personer från kommunalt huvudmannaskap till statligt är större än väntat. Försäkringskassan anser också att det tar tid att bygga ut den administration och IT system som krävs. Milt uttryckt borde regeringen känt till att 290 kommuner tillämpar LSS på 290 olika sätt. Den viktigaste orsaken till att det dröjer tror jag i verkligheten handlar om (som vanligt) pengar.


Om ca 4700 personer förs över från kommunalt till statligt huvudmannaskap innebär det en rejäl utgiftsökning för staten – budgetposten personlig assistans och det är vare sig Elisabeth Svantesson eller Mikael Damberg (som antagligen blir finansminister om Socialdemokraterna vinner nästa val) sugen på att släppa till. Alltså händer ingenting. Av samma anledning tror jag inte det händer någonting med nya behovsbedömningar heller där personlig assistans beviljas efter behov. Det skulle leda till ytterligare utgifter för staten. Finansdepartementet ryser vid bara tanken. Som jag ser det går det inte att skilja på problemen med schablonersättningen och avsaknaden av nya behovsbedömningar. Det är ”symptom” på samma sak – regeringarna oavsett färg tycker det ”kostar för mycket”…


Jag har skrivit innan flera gånger. Staten som ensam huvudman är mycket viktigt men innan det sker måste nya behovsbedömningar vara på plats. Annars är det stor risk att förstatligandet blir kontraproduktivt.


Kommunerna ja. De har ju aldrig gillat idén med en rättighetslag vilket de tydliggjorde redan innan rättighetslagen ens trätt i kraft 1994. Det har snart gått 11 år sedan TV4-s Kalla fakta visade det långa reportaget ”Avslag till varje pris” där kommuner runt om i landet anlitade konsulter med den motbjudande ”affärsidén” att lära handläggare leta upp kryphål i lagstiftningen för att maximera antalet avslag på såväl personlig assistans som andra LSS insatser. TV4 visade att ”efterfrågan” på denna typ av tjänster var mycket stor.


Allteftersom åren har gått har det emellanåt briserat stora skandaler i kommuner runt om i landet som berör både personlig assistans och andra LSS insatser. 2017 skrev jag flera blogginlägg om förfärliga missförhållanden i Tranås kommun. I våras briserade en jätteskandal i Gnosjö kommun som jag också bloggade om. Gnosjö hade ett antal år tidigare dessutom varit inblandade i en jätteskandal kopplat till LSS boende som fick mycket utrymme i SVT-s Uppdrag granskning.

Kommunerna har också varit en mycket aktiv part att driva rättsfall som slutat i mycket hårda tillämpningar av rättighetslagen som lett till en dysfunktionell lag.


För några veckor sedan nåddes vi av nyheten att Linköpings kommun hade beslutat att sänka schablonersättningen med hela 10 % från 1 oktober. Obs! Kommunerna har fria händer att själva reglera timschablonen på den personliga assistansen som de själva beviljar. Givetvis ett dråpslag för Linköpingsbor med kommunal assistansersättning.


Dessa exempel är bara toppen på isberget med problem och skandaler i kommunerna. I många kommuner byggs nu nya gruppboenden i snabb takt och tittar vi i statistiken hur många som faktiskt har kommunal assistansersättning blir bilden dyster. Antalet personer nådde en topp på 5379 personer 2020 och hade 2024 sjunkit till 4701 personer

Källa: Assistanskoll.se


I grund och botten är jag en optimistiskt lagt person men vad gäller framtiden för vår frihetsreform är det svårt att känna optimism när detta skrivs. Men hade jag inte trott på att en vändning trots allt är möjlig hade jag gett upp vid det här laget. Nyligen intervjuade Hejaolika finansminister Elisabeth Svantesson och tog bland annat upp schablonen. Återkommer till den intervjun i del 2 då jag granskar regeringens insatser närmare. Med lite god vilja fanns det i intervjun ändå utrymme för lite optimism vad gäller schablonersättningen.


Nedan är en länk till blogginlägget jag skrev om jätteskandalen i Gnosjö.


Skandalen i Gnosjö



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar