Det schablonbelopp som finansierar personlig assistans, 332,60 kr/timme 2024 har varit underfinansierat i över ett decennium. Läget börjar bli kritiskt om assistansreformen ska fungera. Underfinansieringen av schablonersättningen senaste 11-12 åren är tyvärr en fortsättning på ett problem som assistansreformen alltid haft – alla finansministrar tycker att frihetsreformen ”kostar för mycket”.
Assistansreformen är nu 30 år gammal, rättighetslagen
LSS och vår frihetsreform hotas från många håll. Det allra största hotet mot
assistansreformen tycker jag är den ständiga underfinansieringen av
schablonersättningen, 332,6 kr/assistanstimme 2024. Tittar vi på
Assistanskolls statistik framgår det att efter 2014 har den årliga
höjningen överstigit 2,0 % vid endast två tillfällen, 2021 och 2024. Flertalet
år har den legat på endast 1,5 %, 2017 bara 1,0 %.
Under drygt ett decennium har vi (2021
undantaget) inte ens fått kompensation för våra personliga assistenters
löneökningar. Möjligheten att överhuvudtaget - även om vi är beviljade
personlig assistans från Försäkringskassan kunna bedriva en fungerande
personlig assistans urholkas mer och mer. Frihetsreformen håller på att avskaffas indirekt genom otillräcklig finansiering.
Problemet med usla schablonhöjningar finns även
i många kommuner runt om i landet som själva bestämmer nivån på den personliga
assistans som de själva fattar beslut om - berör ca 4700 assistansberättigade
personer runt om i landet. I vissa fall t.om sänker kommunerna
schablonersättningen. Ett sådant exempel är Linköpings kommun som har fattat
ett beslut att sänka schablonersättningen med så mycket som 10 % ner till
endast 303 kr/timme.
Är inte 332,6 kr/timme ett ansenligt belopp?
Detta belopp ska täcka alla kostnader som direkt eller indirekt är kopplat till
vår personliga assistans. Förutom våra assistenters bruttolöner inkluderar det
arbetsgivare avgifter, semestersättning, pensionsavgifter med mera i
kollektivavtal, administrativ avgift till anordnaren (ofta 8 % av
schablonbeloppet), utbildningar åt både oss själva och assistenter samt diverse
omkostnader kopplade till vårt dagliga liv så vi kan leva ett självständigt/självbestämt
liv enligt LSS intentioner. Det är därmed många utgifter som
schablonersättningen ska täcka.
Allt började vid reformens tillkomst 1994
Ska vi förstå dagens problem med kronisk
underfinansiering måste vi gå tillbaka till frihetsreformens tillkomst. Bengt
Westerberg var tveklöst den politiskt starkast drivande kraften till att
assistansreformen blev verklighet. Idag tror kanske många att det var relativt
”enkelt” för Bengt Westerberg som var socialminister och vice statsminister i
Carl Bildts regering att driva igenom reformen.
För en tid sedan intervjuade
Assistanskoll Håkan Ceder som jobbade på Socialdepartementet när LSS
lagstiftningen togs fram. På frågan hur det politiskt var möjligt att driva
igenom en då världsunik rättighetslagstiftning i djup lågkonjunktur ser Håkan
Ceder två huvudförklaringar.
1) Bengt Westerbergs starka ställning både som
partiledare för Folkpartiet och i regeringen. Han var både socialminister och
vice statsminister.
2) Bengt Westerberg var inte motarbetad av
statsminister Carl Bildt. Sammantaget gjorde det att finansdepartementets
ställning var betydligt svagare än vanligt.
Håkan Ceder beskriver det som att för
ovanlighetens skull gick det att ”köra över finansdepartementet”. Visst är det
otroligt att det blev en reform mitt i en djup lågkonjunktur men att
finansdepartementet ”kördes över” tycker jag ändå är en överdrift. Det var nära
att det inte blev någon reform alls därför att finansminister Ann Wibble var
mycket motvillig till att finansiera reformen. Orsak – det skulle kosta för
mycket pengar och finansministern litade inte på beräkningarna av kostnaden,
drygt 2 miljarder kr/år. Till slut gav sig ändå finansdepartementet men med ett
mycket viktigt motkrav:
Redan
efter ett år skulle kostnaden utvärderas och det skrevs även in i LSS
förarbeten
Det socialdepartementet lyckades med var att
man fick finansministern att motvilligt godkänna en assistansreform. Däremot
att assistansreformen som en av 10 insatser i rättighetslagen LSS skulle ha en -
åtminstone i teorin obegränsad finansiering efter behov var aldrig aktuellt överhuvudtaget. Det framgår tydligt i Sveriges
radios programserie Besluten som formade Sverige. Avsnittet ”Assistansreformen”
handlar om assistansreformens tillkomst.
Finansdepartementets syn på hur mycket en
rättighetslagstiftning får ”kosta” var därmed mycket problematisk från början.
Och så har det fortsatt oavsett vem som styrt Sverige. När de grundläggande
behoven infördes 1996 var motiveringen att det skulle skapas en tydlig gräns
mellan vad som var kommunernas respektive statens ansvar. I praktiken – statens
utgifter för personlig assistans skulle hållas nere. Efter det har det följt ett
stort antal utredningar som på olika sätt ville hålla nere statens kostnad för
personlig assistans.
Timschablonen införs 1997
Under många år bestämdes schablonbeloppet
årligen på följande sätt:
Försäkringskassan lämnade förslag till
regeringen för förschablonersättningens belopp efter att ha diskuterat
omkostnader för personlig assistans med kommunernas intresseorganisation SKR
(Sveriges Kommuner och Regioner). Förslag som regeringen brukade följa. Tittar vi på
Assistanskolls statistik framgår det den årliga höjningen stadigt
låg på 3 till 4 % fram till 2009, det var inga problem att täcka löneökningarna.
2010-2013 låg den årliga höjningen i intervallet 2,0 till 3,0 %.
2018 infördes en stor förändring som tyvärr
passerat ” under radarn” i assistansdebatten. Nu skrevs det in i förordningen
om assistansersättningen (1993:1091) vilken procentsats ersättningen
räknas upp med. Då skrevs det in att den årliga höjningen ska vara 1,5 %. När
jag förberedde den här krönikan pratade jag med Ifa och frågade om de visste
någonting hur man har räknat fram att den årliga höjningen skulle vara just 1,5
%? Inte ens Ifa vet det.
Vilken nivå schablonhöjningen ska ligga på
ändras varje år i förordningen om det blir en ändring i budgeten. Därför står
det f.t. att höjningen är 2,5 %. Även detta är mycket långt ifrån att täcka ökade löneutgifter eftersom flera år
med hög inflation ledde till ovanligt höga löneökningar när nya Kollektivavtal
förhandlades fram.
Dåvarande
S-MP regeringen bestämde alltså att den årliga höjningen ska vara
underfinansierad och den nuvarande M-L-KD regeringen har inte ändrat det. Och detta genomfördes
2018 utan att ens redovisa hur man kom fram till just 1,5 %. Vi kan säga att
höjningen som gjordes 2021 (3,5 %) var ett ”extra tillskott” till följd av
pandemin. Årets 2,5 % är givetvis bättre än 1,5 % men det finns fortfarande
inget underlag till varför höjningen är
så låg när avtalade löneökningar för 2024 är nästan dubbelt så höga.
Vad är det då som drivit fram de allt snålare
höjningarna av schablonersättningen? Jag brukar säga att de stora
försämringarna sker när det antingen råder lågkonjunktur eller staten får stora
oväntade utgifter. I det här fallet räcker det inte som förklaring. Förutom att
finansdepartementet alltid tycker personlig assistans är en för kostsam reform
är det tyvärr uppenbart för mig att fuskdebatten och kriminalitet kopplat till
assistansbranschen spelar en viktig roll. Oavsett omfattningen och osäkert
underlag vid uppskattningar -varje regering lutar sig mot statligt tillsatta
utredningar när de fattar sina beslut. Och när det kommer utredningar som
beräknar att flera miljarder kr i statlig assistansersättning årligen hamnar i
fel fickor så frågar sig tyvärr finansministern – varför ska vi satsa mer
pengar på en verksamhet som ”läcker” så mycket pengar till fusk och
kriminalitet?
En indexering efter löneökningar räcker inte
Att timschablonen måste höjas enligt ett index
som följer löneökningarna är en självklarhet men det är viktigt att lyfta fram att
detta inte kompenserar för ett drygt
decennium med underfinansierad schablon. Det frigör inte heller resurser
för att täcka ökade utgifter för flera tusen personer som förlorat statlig
assistansersättning eller att höja statusen på yrket personlig assistans med
mera. Jag tycker inte vi ska nöja oss med att bara schablonen höjs enligt ett
fastställt index. Vi måste våga kräva mer än så – en rejäl höjning av
schablonersättningen innan den löneindexreglerade höjningen införs.
Jag tycker också det finns ett nära samband
mellan krisen för schablonersättningen och avsaknaden av regeringsinitiativ för
nya behovsbedömningar. Att ordna båda delarna kräver att assistansreformen
tillförs betydligt mer pengar…
Ulf
Kristersson har hållit sin senaste regeringsförklaring. Jag har inte lyssnat
själv men Ifa rapporterar att det var mycket magert med nya besked för alla
assistansberättigade - ingenting om högre schablonersättning, nya
behovsbedömningar, statligt huvudmannaskap med mera. Regeringens viktigaste
(och enda?) prioritet enligt statsministern är uppenbart att stoppa
kriminaliteten i assistansbranschen.
19 september presenterar regeringen nästa
budget. Trycket från funktionsrättsrörelsen på finansminister Elisabeth
Svantesson att ändra politik är stort nu. Vad regeringens beslut i budgeten
angående schablonersättningen blir återstår att se. En sak kan jag säga med 100
% säkerhet:
Fortsätter den nuvarande utvecklingen med varje
år usel höjning av schablonersättningen kommer frihetsreformen att gå mot en
säker undergång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar