20 september presenterade finansminister Elisabeth Svantesson statsbudgeten för 2024. Timschablonen för assistansersättningen höjs med 2,5 % år och blir 332,60 kr kommande år. Själv befarade jag att det återigen skulle bli ynkliga 1,5 %. Så det är mindre dåligt än vad jag var rädd för.
Däremot – är det tillräckligt? Givetvis inte. Det är
mycket långt från Kampanjen Rimliga villkors krav på 12 % och relativt till de
avtalade löneökningarna i kollektivavtalet kommande två är faktiskt ännu sämre
än 1,5 %... Samtidigt, vi måste vara realister också. Det råder lågkonjunktur,
vi har ett stort krig i Europa och allt värre problem med gängvåld i Sverige.
Förra veckan läste jag att en enda skjutning kostar samhället 75 miljoner kr…
Såväl försvaret som rättsväsende har fått mycket stora tillskott i sina
budgetanslag. Dessa stora utgiftsökningar för nämnda områden hade skett, oavsett vem som styr Sverige och kommunerna måste ha stora resurstillskott. Så givet de förutsättningar som
råder, vad hade varit en acceptabel nivå? En acceptabel nivå för mig hade varit
4 % och därefter en indexerad höjning som följer löneökningen som vi måste
kräva framöver.
Underfinansieringen har nu på gott i ett decennium. Och här måste faktiskt funkisrörelsen också vara självkritisk. Den förda politiken under denna tid är under all kritik samtidigt får vi delvis skylla oss själva. Frågan har varit på tok för lågt prioriterad hos samtliga tunga aktörer i funktionsrättsrörelsen. Varför vet jag inte riktigt, oviljan vi har haft att prata pengar tror jag har en viktig roll i frågan varför? Tvärtemot mjuka värden som allas rätt till delaktighet självbestämmande , demokrati mm handlar frågan om schablonen om just pengar.
Det har blivit bättre senaste året men fortfarande finns stora brister. Senast
såg vi det när Funktionsrätt kommenterade budgeten. Självklart finns det mycket
annat i budgeten som ska kritiseras av Funktionsrätt, däribland extra
beskattningen av personer med sjuk/aktivitetsersättning (får som vanligt ingen
del av jobb skatteavdragen). Men det är helt enkelt inte OK när Funktionsrätt
inte nämner schablonen alls i sitt uttalande – det tar bort en del av udden av
vår kritik. Kan väl inte vara så allvarligt om den stora paraplyorganisationen
inte nämner det resonerar säkert finansministern med sina medarbetare, eller?
Funktionsrätt kommenterar budgeten
Från politikens håll är jag innerligen trött på alla
partier som säger sig värna assistansreformen men som de facto stödjer fortsatt
nedmontering. Regeringsunderlaget består av fyra partier, varav jag betraktar
tre på papperet som i retoriken assistansvänliga - låt vara att
Sverigedemokraterna när det verkligen gäller prioriterar helt andra saker än
personlig assistans, prioritet 1,2,3 är kraftigt minskad invandring. Praktiken
ser dock annorlunda ut. En statsbudget består av en helhet, alla partier som
förhandlade fram budgeten står bakom den och stödjer därmed underfinansieringen
även 2024. Ingen kan komma undan med diverse bortförklaringar som ”det är inte
mitt fel”…
Att bara klaga hjälper emellertid inte, frågan är hur
vi kommer framåt? Svaret är sannerligen inte lätt att få fram men jag resonerar
så här:
Vi
får aldrig ge vika på reformens mjuka humanistiska värden, inte förhandla bort
assistansreformens och LSS grundläggande intentioner.
Vi brukar säga att vår frihetsreform innehåller delar som borde tilltala både
höger och vänstersidan. Högern – självbestämmande och personlig frihet.
Vänstern rättvisa och solidaritet med utsatta grupper. Samtidigt blir det
tydligt att det finns delar som ogillas av både sidor. Högern – kostnaden blir
för hög och alldeles för mycket pengar rinner ut i sanden på grund av fusk och
kriminalitet. Och på delar av vänstersidan främst representerad av delar av
facket – självbestämmandet går för långt och assistenterna har alldeles för
dåliga anställningsvillkor. Dessutom är både många Socialdemokrater och
Vänsterpartister mycket skeptiska till att den privata sektorn är så stor utan
att vara emot grundtankarna i reformen i sig.
Vi borde börja med att fråga oss, vad har uppenbart inte fungerat i
opinionsarbetet senaste 10-15 åren. Finns en hel del:
· Hänvisa
till att LSS är en rättighetslag där behoven ska avgöra – inte statens och
kommunernas budget.
· Att
assistansreformen skapar väldigt många arbetstillfällen och därmed stora skatteintäkter.
Nettokostnaden blir mycket lägre än bruttokostnaden.
· Hänvisa
till Funktionsrättskonventionen – där har jag dåliga personliga erfarenheter
själv som jag bloggat om innan.
Kan ”gå tillbaka till rötterna” vare en väg framåt?
Med det menar jag att gå tillbaka och titta på hur pionjärerna med bland annat Adolf
Ratzka, Bengt Elmén och Wilhelm Ekensteen jobbade. Bevisligen hade de mycket
stora framgångar. Rättighetslagen LSS infördes under en djup lågkonjunktur,
oddsen var milt uttryckt dåliga. Jag vet att Adolf Ratzka är gammal nu men om
han orkar – kan han ge tips på hur vi =funkisrörelsen bör arbeta för att vända
på en skuta som gått åt fel håll väldigt länge? Själv tror jag inte vi kan
kopiera framgångsreceptet från 80-90-talet rakt av. Samhället har förändrats
mycket under denna långa tid men mycket går säkert att använda även idag.
Adolf Ratzka och de andra hade mycket emot sig men de
slapp en formidabel motståndare som vi
måste brottas emot med det jobbiga byråkratiska namnet Finanspolitiska ramverket.
Bakom namnet döljer sig ett omfattande regelverk som växte fram efter den djupa
ekonomiska krisen på 90-talet med stöd av både Socialdemokraterna och
högeroppositionen. Syftet är att ha kontroll över statens utgifter, ofta
användes diverse olika koder för det som ”stram finanspolitik” eller ”god
budgetdisciplin”. Regelverket är mycket omfattande, målet är att hålla nere
statens och kommunernas utgifter. Jag
kommer blogga om denna osynliga och för många okända koloss nästa vecka men
mycket kort innan vi går in mer på djupet nästa vecka:
· Varje
år fastställer Riksdagen ett tak hur mycket staten får spendera som
finansministrarna måste förhålla sig till.
· Lite
förenklat är huvudprincipen att om regeringen vill satsa ett antal miljarder kr
som kommer att spräcka utgiftstaket måste
pengar sparas på något annat.
En rättighetslag där behoven ska styra – inte statens och kommunernas budgetar passar
givetvis inte in här. Hela systemet bygger som sagt på att olika behov sätts emot varandra för att nå det övergripande målet –
inte spräcka utgiftstaket. När vi alltid säger att olika grupper inte ska
sättas emot varandra och hänvisar till den principen i
Funktionsrättskonventionen går det 180 grader emot hela idén med detta ramverk.
Så frågan är, hur ska vi komma förbi den ”osynliga
kolossen”? Diverse olika avdrag till ofta välbeställda personer kommer att vara
kvar, oavsett vem som är statsminister.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar