Över 2000 personer förlorade statlig assistansersättning 2016-2017 efter det ökända regleringsbrevet till Försäkringskassan hösten 2015. Barn beviljade personlig assistans var en grupp som proportionellt drabbades mycket hårt. Det juridiska ”underlaget” som FK grävde fram när den stora osthyveln togs fram var dels en 2016 fyra år gammal(!) dom från Högsta Förvaltningsdomstolen som handlade om rätten till egenvård som HFD inte såg som assistansberättigade. Dels en dom från 2015 som i praktiken demolerade det dåvarande femte grundläggande behovet (ingående kunskap om brukaren) – nu var inte ens hjälp med andning ett grundläggande behov längre.
Som en del av den s.k. januari
överenskommelsen mellan S, Mp, L och C beslutades att en utredning skulle
tillsättas för att rätta till åtminstone en del av de absurda konsekvenserna av
FK-s tillämpning. Utredningen leddes av Fredrik Malmberg benämndes Stärkt och
resulterade i en ett antal förslag om förbättringar för barn och personer med
behov av tillsyn av medicinska skäl eller risk att skada sig själv och andra.
De viktigaste förslagen var:
Det svårt skadeskjutna femte
grundläggande behovet ströks och ersattes av två nya grundläggande behov:
1) Kontinuerligt
stöd som den enskilde till följd av sitt funktionshinder behöver för att
förebygga att han eller hon fysiskt skadar sig själv, någon annan eller
egendom.
2 Kontinuerligt stöd som föranleds av varaktig
eller långvarig medicinsk problematik där uteblivet stöd utgör allvarlig risk
för liv eller hälsa.
Utöver
detta skulle det även skrivas in i Hälso och sjukvårdslagen att assistans ska
kunna beviljas för hjälp orsakade av medicinska tillstånd samt införas en
egenvårdslag som reglerade sjukvårdens ansvar för uppföljning mm.
Förbättringarna
mottogs med stor glädje i funktionsrättsrörelsen – förbättringarna beräknades
ge ca 2000 personer personlig assistans. Hur har det då gott efter att de på
papperet rejäla förbättringar för berörda grupper infördes 1 januari 2023?
Svaret är dessvärre – inget vidare alls. Det kommer t.ex. återkommande
rapporter att det blivit ännu svårare
för barnfamiljer att bli beviljade personlig assistans.
Hur
är då detta möjligt när tanken var att det skulle bli lättare för barnfamiljer
att bli beviljade personlig assistans? Till att börja med var utredningens
syfte aldrig att gå till botten för att åtgärda alla problem som
assistansreformen har – att lagen inte alls fungerar som det var tänkt Det
akuta problemet med dubbla avdrag har sin bakgrund i ett förslag som utredningen
lämnade som förverkligades och som verkade vettigt då – åtminstone utifrån hur
verkligheten såg ut för barnfamiljer:
Avdrag för föräldraansvar ska
schabloniseras och fastställas i tid för ett fåtal
åldersspann med olika nivåer.
Ett viktigt undantag fanns till vår fördel. Kontinuerligt stöd som föranleds av varaktig
eller långvarig medicinsk problematik där uteblivet stöd utgör en allvarlig
risk för liv eller hälsa" skulle
inte delas upp i integritetsnära behov.
Det som hänt är av allt att
döma att FK infört dubbla avdrag. Dels ovan nämnda avdrag och dels något som FK
anser är hjälpbehov som inte beror på funktionsnedsättningen.
Assistanskoll har intervjuat
både FK och flera personer som på olika sätt är aktiva i eller arbetar för Funktionsrättsrörelsen.
Juristen Jessica Gustavsson – CJ advokatbyrå och expert på LSS säger följande:
Det som skulle
bli ett lyft för barn med funktionshinder, har blivit det motsatta. Jag har
hjälpt många barn i skolåldern utan behov av sondmatning och andningshjälp att
få till fungerande assistansbeslut men i nuläget kommer det att bli mycket
svårt.
Här har jag varit naiv själv. Visserligen är jag
normalt mycket skeptisk till schabloner då det i grunden är emot LSS
intentioner. Här var det ändå övertydligt att FK gjorde allt för att tolka
begreppet föräldraansvar så brett som möjligt så att ingen assistans beviljades
alls. Här trodde jag ändå det var nödvändigt av någon form av schablon för att
motverka det. Borde ha insett att FK skulle leta efter nya kryphål.
Frågan är finns det kryphålet överhuvudtaget
existerar. Inte enligt lagtexten i alla fall. Nyligen intervjuade Assistanskoll
Fredrik Malmberg som konstaterade:
De signaler som nu kommer som kan tyda på att man
gör dubbla avdrag måste tas på allvar och följas upp. Stämmer den kritiken så
tillämpas inte reformen på det sätt som utredningen föreslog.
Assistanskoll intervjuar Fredrik Malmberg
Att FK agerar så här är
givetvis mycket allvarligt men överraskande? Tänker man efter och lägger
naiviteten/godtrogenheten åt sidan så är det inte alls överraskande. Dels finns
begreppet integritetsnära hjälpbehov kvar vilket i sig är det mest
fundamentala problemet reformen har vad gäller behovsbedömningar – detta oavsett
undantag på papperet. Ett annat viktig del svar till att det blivit så här
hittar vi i statens budget och ännu tydligare i budgetplanen åren 2023-2025.
Kommande beräknade utgifter för personlig assistans gås igenom på sid 173-174.
Här avsätts 2,3 miljarder
kr för Stärkt personlig assistans år 2025. Jag är tämligen övertygad om att det
beloppet är för lite. 2,3 miljarder kr täcker rimligen inte behoven för ca 2000
personer. Dygnet runt assistans för en person kostar – brutto ca 2 miljoner kr.
En rimlig bedömning är att vi har en underfinansiering år 2025 på, lågt räknat
1000 miljoner – en miljard kr. Därmed blir det ett tryck på att inte bevilja
assistans efter behov och intentionerna i Stärkt personlig assistans
förverkligas inte.
Nu har Assistanskoll
intervjuat flera riksdagspolitiker som uttrycker oro. Själv önskar jag
verkligen att denna oro omsätts i konkret handling. Den senaste statistiken
visar att antalet personer beviljade assistans av FK inte alls ökar.
Tycker du inte att detta var väntat? Jag hade blivit förvånad om det blivit bättre för LSSare. Vi är en grupp, tillsammans med de gamla hjälpbehövande som över hela västvärlden utsätts för olika medicinska-/hjälpbehovsövergrepp. Vi ska depopulariseras som Bill Gates och Carl Schwabb så vackert säger.
SvaraRaderaDessutom får du heller inte glömma bort den ökande strömmen av "gravt hjälpbehövande" från MENA-länderna.
Staten var dessutom tvungen att skänka 50 miljarder till Ukraina, för där är det visst tänkt att hela befolkningen ska rationaliseras bort med hjälp av bomber och granater.
Alla myndigheters ledningar består av röda-kort-ägare, dvs sossar som styrs och kontrolleras av sossar. Så oavsett vem som sitter i regeringen så styr sossarna ändå, via tjänstemannakadern.
Gå in på advokatsamfundet.se och titta på grupperna "Ruben" och Hilda", så får du den bästa sammanfattningen där, varför det ser ut som det gör.