Att det kommunala självstyret- gäller såväl kommuner som Regioner och som är en viktig del i Sveriges demokrati inte alls fungerar för att säkerställa rättigheter åt personer med stora behov vet vi alla. Skillnaderna blir oacceptabelt stora beroende på var vi bor i landet – helt emot grundtanken i Funktionsrättskonventionen.
Det finns
emellertid en ”dold jätte” som är minst lika problematisk men troligen okänd
för de flesta, nämligen Det
finanspolitiska ramverket. Bakom det krångliga namnet finns ett omfattande
regelverk som styr staten kommunernas utgifter. Jag har länge känt till
Ramverkets existens men när budgeten för 2024 skulle presenteras satte jag mig
in i det mer på djupet och insåg snabbt att det är mycket mer omfattande än jag
trott.
Det finanspolitiska ramverket kom till efter den djupa
ekonomiska krisen på 90-talet. Att det kom till är inte konstigt när statsskulden skenade men idag menar
jag att det sätter en veritabel tvångströja på stat och kommuner vad gäller
utgifter – i förlängningen slår det
stenhårt mot en rättighetslag som LSS. För målet är att hålla nere statens
och kommunernas utgifter.
Först
några förtydliganden
BNP
– Bruttonationalprodukten = värdet av alla varor och tjänster
som produceras i ett land under ett år. År 2022 var Sveriges BNP ca 5963
miljarder kr – Källa Statistiska centralbyrån.
Statsskulden, d v s de skulder Svenska staten har-
uppgick i augusti 2023 till ca 974 miljarder kr =18 % av BNP. Källa Riksgälden
För att jämföra olika länders statsskuld brukar den
mätas som andel i % av BNP. Sveriges statsskuld är internationellt sett mycket
låg och därmed inget problem.
För att förstå på vilket sätt Ramverket håller nere
utgifterna för staten går vi igenom de viktigaste delarna
Utgiftstaket.
Allra viktigaste delen. Riksdagen bestämmer, tre år per beslut nivån på
utgiftstaket hur mycket pengar
regeringen får spendera. Det beloppet måste varje finansminister förhålla
sig till när statsbudgeten görs.
Överskottsmål för hela den offentliga sektorn. Vart 8-e år bestämmer Riksdagen efter förslag från regeringen hur stort
överskott staten ska ha över en s.k. konjunkturcykel högkonjunktur -lågkonjunktur:
F.n. ligger den på 0,33 % av BNP, ca 20 miljarder kr. Regeringen har alltså
krav på att inkomsterna ska vara större ut utgifterna.
”Stram budgetprocess” - Ställ utgifter mot varandra. I funkisrörelsen
brukar vi alltid säga att olika grupper inte ska ställas mot varandra. I praktiken ställs alltid behov mot varandra
i alla budgetar, i alla länder men här förtydligas det ytterligare så här:
Budgetarbetet utgår från ett uppifrån-och-ned-perspektiv, där
olika utgifter ställs mot varandra och utgiftsökningar prövas utifrån ett på
förhand fastställt ekonomiskt utrymme som ges av utgiftstaket och
överskottsmålet. Denna process bidrar till att summan av alla budgetförslag inte blir större än vad som är förenligt med en
hållbar finanspolitik.
När vi ropar om att inte
ställa grupper mot varandra har Riksdagen redan bestämt att olika utgifter ska ställas mot varandra, det är 180
grader från funkisrörelsens synsätt. För en rättighetslag som LSS blir det
förödande.
Hård reglering av Statsskulden och kommunernas
skulder. Ramverket förskriver
att statens och kommunernas sammanlagda bruttoskuld
inte ska överstiga 35 % av BNP på ”medellång sikt”, inte specificerat vad det
innebär på regeringens hemsida. Det är alltså helt OK att låna pengar under en
lågkonjunktur men när det blir bättre ekonomiska tider ska vi tillbaka till 35 %.
Kommunerna omfattas formellt inte av utgiftstaket eller krav på
överskott. Däremot finns krav på att deras budgetar
ska vara i balans. Underskott är okej
men bara kortsiktigt. I praktiken innebär det att även kommunerna har ett
utgiftstak.
Konsekvenser av detta:
Går det inte att höja utgiftstaket
mer än redan beslutat? Jo, det går men det kräver särskilda omständigheter,
pandemin är ett exempel. Det är inte tillåtet att höja utgiftstaket för att finansiera
löpande utgifter. För assistansen och
andra löpande utgifter för regeringen gäller därmed följande:
Låt oss säga att en
politiker vill tillföra assistansen 10 miljarder kr extra årligen, är det OK
att finansiera detta genom att höja utgiftstaket utöver redan fastställt tak? Svaret är nej, det går inte. Såvida
inte satsningen ryms inom det s.k. reformutrymmet är regeln följande:
Satsningar på område A
måste betalas med besparingar på område B, helst inom samma utgiftsområde. Återigen ställs alltså grupper mycket
tydligt mot varandra.
Men högkonjunktur, går
det inte att ösa på för regeringen då när skatteintäkterna ökar? Delvis ja men
långtifrån allt. Regeringen måste fortfarande ta hänsyn till utgiftstaket,
överskottsmålet och att betala av på den troligen ökade statsskulden under den
gångna lågkonjunkturen (kom ihåg 35 % regeln) och fortfarande gäller att ökade
utgifter måste rymmas inom reformutrymmet om inte besparingar ska göras på
något annat.
Våra politiker har alltså
skapat ett ekonomiskt ramverk som sätter mycket snäva gränser för hur mycket
pengar staten och kommunerna kan spendera. Det försvårar i mycket hög
utsträckning riktigt offensiva satsningar på välfärden i allmänhet och stora
utgiftsökningar som vi nu ser för t.ex. försvarsmakten (alla regeringar hade
emellertid gjort samma sak när ett storkrig rasar i Europa) och rättsväsendet måste
delvis ske med besparingar på annat – reformutrymmet räcker helt enkelt inte
till.
Jag har läst grundkurser
i nationalekonomi och förstår att staten inte kan gå back permanent, på lång
sikt måste inkomster och utgifter gå ihop. Men det nuvarande regelverket måste
luckras upp. Utifrån hur regelverket är utformat nu drar jag följande
slutsatser:
· När det
statsfinansiella ramverket infördes upphörde i praktiken LSS att vara en
rättighetslag hos både stat och kommunerna (av 10 LSS insatser finansieras bara
personlig assistans i huvudsak av staten). Det blev en budgetpost i mängden och
behandlades därefter.
· När vi säger
att grupper inte ska ställas emot varandra är det ljusår från hur regelverket
är utformat. Här gäller ju raka motsatsen…
· Assistansen
och övriga LSS kommer aldrig att finansieras fullt ut om inte regelverket
ändras.
· Funktionsrättskonventionen
då? Den står på två ben. Dels en juridisk där det krävs ett A) stort antal
lagändringar för att LSS enligt konventionens artiklar ska förverkligas. B) Dels
en ekonomisk som kräver stora resurstillskott för att A ska kunna verkligas
ihop med mycket annat som det sparas pengar på – ekonomisk trygghet,
bostadsanpassningar, hjälpmedel, färdtjänst med mera. Kan inte se varifrån de
pengarna ska komma ifrån utan att grupper hårdhänt ställs emot varandra som
läget är nu. Skattehöjningar då? Finns ingen som helst majoritet för det i
Riksdagen.
2015 meddelade Magdalena
Andersson att regeringen skulle spara pengar på assistansersättningen och
sjukpenningen för att finansiera flyktingmottagande. Som så många andra tyckte
jag finansministerns uttalande (som skedde flera gånger) var förfärligt men ser
vi till den krassa verkligheten gjorde Magdalena Andersson precis det Ramverket kräver av finansministern– grupper sattes mot
varandra för att hålla nere statens utgifter under utgiftstaket. När det begav
sig 2015 tänkte jag – om bara viljan hade funnits hade regeringen höjt
utgiftstaket. Efter att ha läst mer om Ramverket inser jag att sannolikheten
att utgiftstaket höjts för att finansiera flyktingmottagandet är NOLL PROCENT –
oavsett vem som var statsminister.
Regelverket kring ramverket måste luckras upp. Sker inte det får vi aldrig
pengar över till stora satsningar assistansen/LSS och andra lika viktiga verksamheter i välfärden.
* Jag brukar inte säga mycket om skatter men ibland får man göra undantag. Sveriges
regeringar har senaste 15-20 åren genomfört stora skattesänkningar. Detta i
kombination med tvångströjan som staten satt på sig själv påverkar givetvis
välfärden negativt och skattesänkningarna kan inte fortsätta om inte
välfärdsstaten ska haverera.
Ja, jag är också helt övertygad om att fungerar inte den generella välfärden kommer inte LSS med alla sina insatser att fungera heller.
Mer info finanspolitiska ramverket
* Författaren Margareta Persson som engagerat sig mycket i Funktionsrättsfrågor intervjuades nyligen i Assistanskoll och konstaterar dystert att rättighetsaspekten för personlig assistans har ersatts av ett kostnadsperspektiv. Instämmer till 100 % att fallet är så men med tanke på hur det finanspolitiska ramverket är utformat är det inte det minsta konstigt att det blivit så. Trots allt är sanningen denna:
Enligt uppdrag från Riksdagen är inte finansministerns
och alla budgetavdelningar i kommuner och Regioners främsta uppgift att
säkerställa att LSS är fullt finansierad. Deras främsta uppgift är att inte spräcka utgiftstak.
Bara utgiftstaket räcker emellertid inte för att
förklara alla försämringar, det krävs också en ändrad och försämrad syn på våra
rättigheter. Det är ju vi och sjukskrivna som fått dra det i särklass tyngsta
lasset för att säkerställa att finansdepartementet inte spräcker utgiftstaket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar